Desaťročia nedokončená cesta na Pršiansku terasu ide do novej etapy. Vďaka spolupráci Banskobystrickej župy a mesta Banská Bystrica sa začínajú stavebné práce a takto o rok by už po nej mohli jazdiť prví motoristi.
Banská Bystrica sa dočká riešenia 35 rokov trvajúceho problému. Predseda Banskobystrického samosprávneho kraja Ondrej Lunter a primátor mesta Ján Nosko zahájili práce na výstavbe cesty, ktorá spojí Pršiansku terasu a obec Horné Pršany s mestom. Zjednoduší tým život stovkám obyvateľov.
Nová cesta vznikne rekonštrukciou starej, nedokončenej komunikácie a jej rozšírením o úplne nový úsek. Vo výsledku bude mať tri jazdné pruhy, ktoré zabezpečia plynulejšiu premávku. Lemovať ju bude dva metre široký chodník osvetlený modernými LED svietidlami, ktoré prispejú k vyššej bezpečnosti chodcov.
„Na tejto ceste zastal čas a mnohí Banskobystričania už ani nedúfali, že sa jedného dňa veci pohnú dopredu. Dnes im hovorím, pozrite sa, začíname písať novú kapitolu. Kapitolu, ktorá nie je len o asfalte, ale aj o plnení sľubov. Keď som vlani na jeseň povedal, že nájdeme finančné krytie, tak sme ho aj našli. Keď som povedal, že stavať by sme mohli už v roku 2025, tak začíname,”
povedal predseda Banskobystrického samosprávneho kraja Ondrej Lunter.

Ondrej Lunter
Tento projekt nie je len o novej ceste, ale aj o záväzku voči obyvateľom, že samosprávy budú spoločne riešiť dlhodobé problémy.
„Som rád, že s Banskobystrickým samosprávnym krajom sme sa dohodli na spoločnom postupe v rámci ďalšieho projektu, ktorý dokážeme vzájomnou spoluprácou vyriešiť. Vybudovaním novej vozovky, chodníka i verejného osvetlenia na Pršiansku terasu zvýšime bezpečnosť motoristov a chodcov, ktorí v tejto časti mesta bývajú. Verím, že stavebné práce pôjdu podľa plánu a prepojením mesta s Pršianskou terasou, ale aj obcou Horné Pršany už čoskoro pošleme do zabudnutia takmer 30-ročný problém,“
uviedol primátor Banskej Bystrice Ján Nosko.

Ján Nosko
Cesta má byť hotová o rok
Súťaž na zhotoviteľa cesty vyhrala spoločnosť Metrostav DS. Celkové náklady predstavujú 2,9 milióna eur (s DPH). Projekt sa delí na dve hlavné časti – rekonštrukciu existujúceho úseku v dĺžke 500 metrov a novostavbu v dĺžke 1 030 metrov.
„Ihneď po odovzdaní staveniska sme začali s prípravnými prácami. Na rekonštruovanom úseku bolo potrebné odstrániť nánosy a náletové dreviny, vyčistiť jestvujúcu kanalizáciu vrátane šachiet. Od polovice apríla sa začne s frézovaním starého asfaltového krytu na jestvujúcej komunikácii a taktiež budú započaté zemné práce na novobudovanom úseku. Stavbu plánujeme ukončiť a odovzdať investorovi v zmluvnom termíne, t.j. do 12 mesiacov,“
uviedol oblastný riaditeľ Metrostav DS Jozef Róža.
Video zo zahájenia stavby: https://www.facebook.com/banskobystrickysamospravnykraj/videos/683172110837991?locale=sk_SK
Rekonštrukcia zahŕňa okrem odfrézovania starej vozovky aj výmenu prvkov odvodnenia a poškodených obrubníkov ako aj sanáciu konštrukčných vrstiev v najviac poškodených úsekoch. Novostavba si bude vyžadovať zemné práce, vybudovanie nových prípojok odvodnenia a realizáciu konštrukčných vrstiev.
Financovanie
Kraj aj mesto financujú projekt z úverových zdrojov. Väčšinu budúcej cesty hradí župa. Mesto sa bude podieľať na vybudovaní chodníkov a verejného osvetlenia, ktoré následne prevezme do svojej správy.
Na výstavbu cesty prispeli aj súkromní developeri. Bola to podmienka zo strany samosprávneho kraja, keďže profitujú z predaja nehnuteľností na Pršianskej terase, kde počet obyvateľov rastie.
Na novovybudovanú cestu nadviažu aj ďalšie projekty. Pre zvýšenie bezpečnosti a plynulosti premávky plánuje kraj vybudovať na existujúcej križovatke kruhový objazd, pričom križovatka plynule nadviaže na zbúraný Kremničiansky most, na výstavbe ktorého pracuje mesto.
Náročná príprava trvala roky
Príbeh tejto cesty siaha až do roku 1990, kedy bol vybudovaný stovky metrov dlhý úsek. Napriek tomu, že bol skolaudovaný v roku 1991, nikdy nebol uvedený do prevádzky ani napojený na žiadnu ďalšiu komunikáciu. Na ďalšie desaťročia sa stal symbolom nesplnených sľubov.
V roku 2020 prevzala záväzok dobudovať cestu na Pršiansku terasu na seba župa po dohode s mestom. Ešte v tom istom roku rozhodlo zastupiteľstvo BBSK o výkupe pozemkov pod novú prístupovú cestu.
Išlo o náročný proces, ktorý trval tri roky. Kraj vysporiadal celkovo 270 pozemkov, čo predstavuje viac ako 14 tisíc metrov štvorcových. Na vysporiadanie tejto plochy BBSK vynaložil sumu 850 tisíc eur.
Zdroj: Jana Čunderlíková, Foto: BBSK a vizualizácia