Projektuje sa nový Kremničiansky most ponad rýchlostnú cestu R1

SPRÁVY
0 /

Po minuloročnom vynútenom zbúraní vážne poškodeného Kremničianskeho mosta ponad R1 Banská Bystrica sa mesto Banská Bystrica rozhodlo postaviť na tomto mieste nový most. Banskobystrická samospráva už vysúťažila projektanta, s ktorým primátor Ján Nosko pred Vianocami podpísal zmluvu.

Projekt nového mosta v Kremničke  vypracuje spoločnosť ISPO spol. s. r. o., inžinierske stavby so sídlom v Prešove, ktorá zo siedmich spoločností predložila najnižšiu cenovú ponuku. Vysúťažená suma za projekt  je vo výške 128 670 eur s DPH.

Ján Nosko pri podpise zmluvy s projektantom

Ján Nosko pri podpise zmluvy s projektantom

Primátor Ján Nosko k aktuálnej situácii uviedol:

„Vysúťažený projektant, ktorý spracuje projektovú dokumentáciu nového Kremničianskeho mosta vedúceho ponad rýchlostnú cestu R1 si už prevzal zadanie a začína pracovať na projekte. Verím, že vo februári vyberieme z troch variantov jeden, ktorý bude rozpracovaný do technického návrhu, aby sme na jeseň mohli podať žiadosť o stavebné povolenie a v budúcom roku spustiť jeho výstavbu. Držme si palce,“

https://www.facebook.com/noskojan/videos/1804664520387137?locale=sk_SK

Aj keď mesto Banská Bystrica pôvodný Kremničiansky most neevidovalo vo svojom majetku a neviedlo ho ani v účtovníctve, jeho havarijný stav si vyžiadal okamžité riešenie. Na základe statického posúdenia banskobystrická samospráva dala poškodený most zbúrať na vlastné náklady a následne sa rozhodla pripraviť výstavbu nového mosta.

Do súťaže na vypracovanie projektu sa prihlásilo 7 uchádzačov a koncom roka primátor Ján Nosko podpísal zmluvu s víťazom súťaže, ktorý most naprojektuje. Projektant má vypracovať 3 varianty riešenia, z ktorých mesto vyberie jeden.

Po posúdení návrhu z pohľadu náročnosti technického riešenia, technológie výstavby, doby výstavby a nákladov, sa v ďalšom kroku rozpracuje vybrané technické riešenie. Na jeseň 2025 sa predpokladá podanie  žiadosti o stavebné povolenie.

Aj tieto náklady uhradí mesto Banská Bystrica zo svojho rozpočtu, ale zároveň rokuje s ministerstvom dopravy, aby štát prispel na projekt i samotnú výstavbu nového mosta.

Mesto Banská Bystrica už niekoľko rokov pracuje na monitoringu mostov, ktorý poskytuje prehľad o ich aktuálnom stavebno-technickom stave. Z celkového počtu 82 mostných objektov a lávok je zhruba polovica vo vlastníctve a správe samosprávy, pri ostatných nebol identifikovaný vlastník resp. nepatria mestu

Z celkového počtu je v havarijnom stave približne 11  percent mostov a lávok. Na viacerých z nich mesto už v minulosti prijalo potrebné opatrenia, akými boli  obmedzenie alebo vylúčenie dopravy.

Autor: (tom), Foto: ilustračné