Minulý týždeň vykonala Slovenská správa ciest ďalšiu úpravu dopravného značenia na frekventovanej ceste I. triedy 1/59, tentoraz neďaleko Uľanky. V úseku od Koliby u sv. Krištofa po križovatku s miestnou komunikáciou Uľanská cesta sa znížil povolená rýchlosť zo 70 na 60 km/hod.
Zníženie rýchlosti na I/59
Túto zmenu vyvolalo výrazné zvýšenie intenzity dopravy po uzavretí horského priechodu Kremnické Bane, čo negatívne pociťujú obyvatelia bývajúci v blízkosti I/59. Sťažujú sa na väčší hluk, otrasy pri prejazde ťažkých nákladných vozidiel a prašnosť v ovzduší. Vznikla petícia, v ktorej p občania žiadajú nápravu tohto stavu.
Podľa člena občianskej rady Naša dolina Róberta Dúbravského vykonané merania Výskumného ústavu dopravného zo Žiliny jednoznačne potvrdili vysoké prekročenie hodnôt limitných hodnôt prašnosti a hluku. Mimoriadne nebezpečným sa stal priechod cez frekventovanú cestu I/59 v časti Uľanka – Kolónia, kde už došlo aj k smrteľným úrazom.
Vďaka spolupráci občianskej rady s poslancami sa podarilo otvoriť rokovania mesta Krajským dopravným inšpektorátom v Banskej Bystrici. Výsledkom je zníženie povolenej rýchlosti v inkriminovanom úseku I/59 na 60 km/hod. osadením nových dopravných značiek do doby, pokiaľ sa opäť neotvorí horský priechod Kremnické Bane. Zároveň sa zvýši aj viditeľnosť dvoch priechodov cez hlavnú cestu v tejto časti.
Pred časom sa podobné bezpečnostné opatrenia na I/59 urobili v prieťahu mestskou časťou Jakub – Nový Svet v smere Banská Bystrica – Donovaly. Išlo vybudovanie dvoch moderných priechodov pre chodcov s výstrahou a nočným osvetlením. Maximálna dovolená rýchlosť je tu 50 km/hod.
Problémami občanov mestských častí sa zaoberá aj dopravná komisia
Predseda komisie MsZ pre dopravu, bezpečnosť, verejnoprospešné služby a verejný poriadok Marek Modranský hodnotí situáciu slovami:
„Uľanka či Jakub sú rovnaké mestské časti, ako iné lokality mesta Banská Bystrica. Samospráva sa preto musí venovať aj týmto z tzv. okrajovým častiam mesta bez rozdielu na vzdialenosť od úzkeho centra či počet obyvateľov. Historicky tu žijú obyvatelia, ktorý v tejto lokalite vyrastali a môžu sami potvrdiť, že doprava hlavne po ceste I/59 je čím ďalej hustejšia, a tým im spôsobuje nemalé problémy. Medzi tie hlavné patrí bezpečnosť najzraniteľnejších účastníkov cestnej premávky – chodcov, ktorí sa potrebujú dostať na druhú stranu tejto komunikácie.“
Podľa poslanca Modranského Nemôžeme dopustiť, aby rozmáhajúca sa motorová doprava nútila tu roky žijúcich obyvateľov prehodnotiť vôbec ďalšie zotrvanie v ich bydlisku. Premávka a hlavne nákladné vozidlá im svojím počtom, hlukom a vibráciami narúšajú každodenný život a pohodlie.
„Ak sa nám nepodarí obmedziť počet áut jazdiacich po tejto ceste aj z dôvodu obchádzky Kremnických vrchov, musíme túto situáciu riešiť aspoň znížením maximálnej povolenej rýchlosti. Keďže je táto cesta štvorpruhová, evokuje to u niektorých vodičov pocit diaľnice alebo rýchlostnej cesty, no zabúdajú, že sú stále v rámci mesta Banská Bystrica,“
dodáva Modranský
Zníženie rýchlosti utlmí aspoň niektoré negatívne prvky, hlavne hluk a vibrácie. Najdôležitejším je však samotná bezpečnosť a ochrana zdravia. Pri nižšej rýchlosti je brzdná dráha vozidla kratšia a práve v tejto lokalite a nedisciplinovanosti vodičov to môže zabrániť tragédii.
Autor: (tom), Foto: ilust.