Do parlamentu smeruje novela zákona o podmienkach prevádzky vozidiel v premávke na pozemných komunikáciách, ktorá liberalizuje trh v súlade s európskou legislatívou. Po schválení sa od júla výrazne zmenia technické a emisné kontroly automobilov.
Viac STK, nižšie ceny, prísnejšie postihy nepoctivých prevádzkovateľov
Pribudne počet staníc technickej kontroly (STK). Kontroly v pravidelnom dvojročnom cykle budú môcť vodiči absolvovať aj v niektorých autoservisoch. Ministerstvo dopravy deklaruje, že s liberalizáciou sprísni aj kontroly STK. Od tejto zmeny si sľubuje bezpečnejšie a ekologickejšie vozidlá na cestách a skrátenie čakacích lehôt vodičov na vykonanie kontroly.
„Cieľom ministerstva je novelou zákona zvýšiť dostupnosť kontrol. Otvorenie siete sa pripravovalo postupne zavedením Jednotného informačného systému v doprave, navyše boli zavedené kamerové systémy na staniciach technickej aj emisnej kontroly, vďaka čomu dnes môže ministerstvo prísnejšie kontrolovať aj postihovať nepoctivých prevádzkovateľov staníc technickej a emisnej kontroly,“
uviedla hovorkyňa ministerstva dopravy Karolína Ducká.
S vyšším počtom STK by mali klesnúť aj ceny za technickú a emisnú kontrolu. Tie sú teraz okolo 50 eur za obe kontroly, kým napríklad v susednom Poľsku po liberalizácii klesla ich cena na 25 eur.
Pripomienky Národnej asociácie STK
Na druhej strane podľa Národnej asociácie staníc technickej kontroly (NA STK) v roku 2015 boli existujúce stanice vyťažené na 46 percent, pričom pripravované zmeny môžu spôsobiť vyšší počet technicky nespôsobilých vozidiel, čo povedie k zníženiu bezpečnosti. Na Slovensku je aktuálne 140 STK.
„Nespochybniteľne práve technické kontroly sú neoddeliteľným ohnivkom reťaze bezpečnosti na cestách. Orgány štátnej správy sa dnes dostávajú do protirečiacej pozície. Na jednej strane ministerstvo vnútra komunikuje štatistiku nehodovosti a hovorí o aktivitách smerujúcich k jej ďalšiemu zlepšeniu. Zároveň ministerstvo dopravy prichádza s návrhom, ktorý bude mať protichodný efekt,“
povedal predseda NA STK Miroslav Kobrtek.
Podľa pripravenej novely zákona sa znížia pokuty za neplatnú TK a EK. Aktuálne pokuta za neplatnú technickú kontrolu predstavuje 165 eur, pričom rovnaká pokuta je aj za prepadnutú emisnú kontrolu. Ak majiteľ vozidla zaplatí pokutu do 15 dní od prijatia platobného rozkazu, stačí mu zaplatiť dve tretiny z výšky udelenej sankcie, teda 110 eur za jednu kontrolu. Od júla postačí, ak zaplatí 55 eur za každú z chýbajúcich kontrol.
Po schválení novely by mohli stanice technickej kontroly vzniknúť napríklad v autoservisoch. NA STK však upozorňuje, že sa takto otvára priestor pre nepoctivých dovozcov a predajcov jazdených automobilov.
„Ten, kto dovezie vozidlo do SR, si ho aj sám prekontroluje, dá schváliť technickú spôsobilosť a sám ho aj predá. Dnes túto kontrolu robí iná firma, tzv. iná oprávnená osoba. Z toho dôvodu máme obavy, že by liberalizácia aj z takýchto príčin veľmi zvýšila nehodovosť na cestách,“
dodal Kobrtek.
Ministerstvo dopravy však upozorňujme, že súčasne so zvýšením počtu pracovísk sa zvýši aj počet kontrol nad vykonávaním TK a EK, ktoré robí miestne príslušný okresný úrad a ministerstvo dopravy. To teraz vyhodnocuje pripomienkové konanie k novele zákona, ktorého účinnosť sa pochválení v parlamente navrhuje od 1. júla 2017.
Autor: (dem), Foto: ilust.