V Banskobystrickom kraji za necelý kalendárny rok k 9.decembru 2024 podľa analýzy Finstat pribudlo 1 619 nových firiem a 622 ich zaniklo. Ako vznik, tak aj zánik firmy patrí k štandardnému ekonomickému cyklu a je súčasťou zdravého podnikateľského prostredia.
Podnikatelia sa pri podnikaní stretávajú s rôznymi výzvami, občas bojujú o zákazky, občas prežívajú pocit vyhorenia a niekedy zažívajú aj podnikateľské úspechy a pocit uznania najbližšieho okolia.
Poradenské služby v oblasti vyhľadávania investorov pri predaji a ocenení firmy
V živote podnikateľa však nevyhnutne príde aj čas odovzdať vedenie firmy do rúk nasledovníkom. Ak sú nasledovníci v rodine, tak je to o to jednoduchšie. Ak nie, tak prichádza čas myslieť na predaj firmy.
Z dlhodobej skúsenosti vieme, že firma sa najlepšie predáva keď je úspešná a keď rastie. Vtedy zvykne byť o ňu medzi investormi aj najväčší záujem. Ak má firma problémy, jej predaj nie je nevyhnutne vylúčený, ale je potrebné počítať s menším záujmom investorov a veľmi pravdepodobne aj s nižšou cenou.
Tu sa dostávame k prvému kroku, ktorý je potrebné vykonať pred predajom firmy a to je celková príprava a najmä nevyhnutnosť spraviť si ocenenie firmy. Ocenenie samotné nie je garanciou, že sa podarí firmu predať za stanovenú hodnotu, ale pomáha zreálniť predstavy o hodnote firmy a významne znižuje riziko, že rokovania s investorom nestroskotajú na rozdielnych názoroch na cene za firmu.
Ďalším krokom je stanovenie si stratégie pri predaji firmy, teda akých investorov osloviť, či domácich alebo aj zahraničných, či osloviť sektorových investorov, alebo sa zamerať na finančných investorov, prípadne akou formou ich osloviť. V tomto Vám dokáže pomôcť špecialista na predaj firmy, ktorý má dlhoročné skúsenosti a dobré kontakty na investorov.
Nasledujúci proces predaja firmy už potom závisí na postupe dohodnutom s poradcom. Štandardne sa začína priamym oslovením investorov. Po prejavení záujmu, investor podpisuje zmluvu o dôvernosti poskytnutých informácií, tzv. NDA a dostáva podrobnejšie informácie. Následne dáva indikatívnu ponuku a má možnosť si spraviť due diligence, teda hĺbkovú previerku firmy.
Na základe zistení z due diligence sa ponuka upravuje a ak dôjde k finálnej dohode prichádzajú na rad právnici, ktorí danú dohodu premietnu do Zmluvy o predaji podielov /akcií, alebo Zmluvy o predaji podniku, resp. jeho časti. Kúpna cena za predaj sa majiteľovi potom zvyčajne vypláca po prevode podielov/ akcií a splnení podmienok zmluvy, najčastejšie v dvoch splátkach.
Celý tento proces môže byť modifikovaný, môžu sa použiť iné alternatívne postupy oslovenia investorov cez rôzne marketingové nástroje, niektoré kroky sa môžu vynechať alebo pridať. Skúsený poradca vám bude vedieť poradiť najvhodnejší postup.
Predaj firiem, ako je zrejmé, je komplexný proces, kde skúsenosti zohrávajú kľúčovú úlohu, odporúča sa preto majiteľom firiem nezanedbať žiaden zo spomínaných dôležitých krokov ako je ocenenie firmy a príprava firmy na predaj.
Zdroj: AnalytiQ, Foto: ilustračné