To, čo v novembri 2016 naznačoval minister dopravy Arpád Érsek, sa teraz stalo skutočnosťou. Vlakový tender na linke medzi Bratislavou a Banskou Bystricou, ktorý vypísal jeho predchodca a do ktorého sa prihlásilo osem železničných dopravcov, bol zrušený.
„Pôvodne vypísaná súťaž na prevádzkovateľa vlakov Bratislava – Banská Bystrica nám ukázala viac nedostatkov. Je našou úlohou sa z nich poučiť a nastaviť nové podmienky tak, aby sme mohli odštartovať liberalizáciu tratí na Slovensku,“
povedal v piatok minister dopravy Arpád Érsek.
Ministerstvo dopravy chce zabezpečiť komplexnú obslužnosť územia, teda nielen diaľkovými vlakmi, ale aj vlakmi v regiónoch či prímestskými autobusmi. Konkrétny termín nového tendra zatiaľ nebol určený.
Prvý tender vypísalo ministerstvo v novembri 2015. Podľa pôvodných podmienok sa malo súťažiť o 1,5 milióna vlakových kilometrov, pričom Vybraný dopravca mal počas desiatich rokov na trase Bratislava – Galanta – Šaľa – Šurany – Levice – Žiar nad Hronom – Zvolen – Banská Bystrica a späť zabezpečovať približne 1,5 milióna vlakových kilometrov ročne.
Medzi Bratislavou a Banskou Bystricou malo jazdiť osem párov rýchlikov. Kapacita jedného rýchlika mala byť min. 530 miest na sedenie. Podľa dostupných informácií sa o vlakový tender zaujímali napríklad České dráhy, Leo Express, RegioJet či česká pobočka Deutsche Bahn Arriva.
Prepravu pasažierov vo vlakoch na 230 – kilometrovej trati medzi Bratislavou a Banskou Bystricou v súčasnosti zabezpečuje štátna Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK). Jazda po železničnej trati, ktorá neprešla výraznejšou modernizáciou, teraz zaberie asi tri a pol hodiny a vlaky jazdia zvyčajne v dvojhodinovom intervale.
Jedná sa o dotované rýchliky, v ktorých štát zaplatí dopravcovi za prevoz dôchodcov a študentov. napríklad detí a dôchodcov, ktorí majú nárok na bezplatné cestovné.
Železničná trať medzi Bratislavou a Komárnom je jedinou, kde štát prepláca cestovné za vybrané skupiny cestujúcich súkromnému dopravcovi. RegioJet dostane ročne štátnu dotáciu vo výške 8,5 milióna eur, pričom na tejto trati najazdí asi 1,2 milióna vlakokilometrov.
Autor: (dem), Foto: ilust.