Inšpiratívny december v Stredoslovenskej galérii Banská Bystrica

KULTÚRA
2 /

Prinášame vám program podujatí Stredoslovenskej galérie v Banskej Bystrici na december 2024. Ten začal už 3. decembra prednáškou Lindy Osykovej, vedeckej pracovníčky Historického ústavu SAV na tému sociálneho bývania v medzivojnovom Slovensku.

Bethlenov dom

Genealógia modernistického esencializmu a uvedenie publikácie Hydrozoa, 7. a 8. časť stálej expozície Stana Filka v SSG

Prednáška Miry Keratovej v Bethlenovom dome  pojednáva o genealógii modernistického esencializmu z pohľadu feministickej kritiky na reprezentatívnom príklade vývoja tvorby neoavantgardného umelca Stana Filka (1937).

Použitá feministická perspektíva spolu so základným výskumom celoživotného Filkovho diela zahŕňa poznatky z umeleckých archívov, autorských dokumentácií a zaznamenanej orálnej histórie či rešerší dobovej kritiky.

Mira Keratová

Mira Keratová

Výklad je rámcovaný špecifickými geopolitickými podmienkami socialistického modernizmu 60. rokov, obdobím globálneho konzervatívneho obratu československej normalizácie 70. rokov, dobou Filkovej emigrácie, éry newyorských kultúrnych vojen 80. rokov, ako aj novými sociálnymi a identitárnymi politikami obdobia neoliberálnej tranzície 90. rokov. Prednášku si budete môcť pozrieť neskôr v archíve SSG.

Kurátorka a editorka série Hydrozoa: Mira Keratová
Grafická dizajnérka Hydrozoa 7: Barbora Demovič
Autor umeleckej intervencie HOLE, Hydrozoa 8: Svätopluk Mikyta
Dátum a čas: 5. 12. 2024 o 14:00 hod.
Miesto: Bethlenov dom, Dolná 141/8 – knižnica
Vstupné: 3 eurá (študenti Akadémie umení majú 50 – percentnú zľavu)

Igor Hudcovič: Myslenie kresbou

Stretnutie s tvorbou Igora Hudcoviča (1949 – 1995) nenechá človeka ľahostajným. Na prvý pohľad osloví, zasiahne, vryje sa do pamäti a stane sa súčasťou nášho vlastného sveta. Udivuje tým, ako niekto dokázal jasne uchopiť to, čo my ostatní zväčša iba intuitívne tušíme. Prchavou koncentrovanosťou, presne, rýdzo a pritom s ľahkosťou a jedným ťahom vyjadruje myšlienku, príbeh, metaforu života. Schopnosť, ktorá bola cizelovaná prácou grafického dizajnéra a autora plagátov, s nevyhnutnou jasnosťou výpovede.

Jeho kresby pôsobia samozrejme a nevyhnutne. Dotýkajú sa podstaty, kladú zásadné otázky, triafajú do čierneho. Hovoria cez archetypálne tvary a znaky, akými sú guľa, kruh, trojuholník, kocka, špirála, jablko, stôl, dom, zviera, rastlina, postava, ktoré akoby sme dávno dôverne poznali, pretože je v nich kus našich vlastných otázok, dilem a hľadaní. A v neposlednom rade posvätná, ale aj humoru, irónie a paradoxov života.

V Hudcovičových kresbách je citeľne prítomná pravá esencia bytia, ale i pohrávanie sa s elementárnym jadrom, ťažiskom vecí, ktoré autor každým nasledujúcim ťahom postupne odkrýval, sprítomňoval, robil hmatateľným a skutočným, pričom súčasne do nich vkladal vlastné, autentické šifry.

Uvažovanie v kategóriách figurácie či abstrakcie v jeho prípade stráca opodstatnenie. Nájdeme u neho obe polohy ako súčasť jedného kompaktného jazyka. Ten je príbuznej „krvnej skupiny“ ako tvorba jeho spolupútnikov Vladimíra Popoviča (1939), Otisa Lauberta (1946) a Igora Kalného (1957 – 1987), ktorí sú hosťami výstavy. Do podoby animácie autorove kresby pretlmočila Daniela Krajčová (1983).

Ak kresbu vnímame ako prvotné médium zaznamenania myšlienky, potom u Igora Hudcoviča tlmočí jeho uvažovanie dokonale a definitívne, bez potreby rozvíjania v inom médiu. Zaznamenáva ňou myšlienky, ktoré plynú ako nekonečný seriál v jednotlivých záberoch stoviek komorných výkresov, z ktorých vytvára akési leporelá, skladá väčšie celky a príbehy s otvoreným koncom. Vedľa čiernobielych kresieb tušom vznikajú abstraktné kresby pastelom na farebných papierových podkladoch, s kultivovanou farebnosťou a energiou premyslenej a zároveň spontánnej kresby.

Tvorba Igora Hudcoviča je previazaná s jeho osobným príbehom. Vznikala v rokoch 1986 – 1995, v plodnej samote a tichu na chalupe v Malachove pri Banskej Bystrici, poznačená vedomím choroby. Tá popri všetkom neľahkom, čo prináša, má aj jeden „benefit“. Človeka postupne oslobodzuje od banalít života, okresáva ho, dovoľuje mu skoncentrovať sa a vytušiť podstatu vecí.

Vladimír Popovič výstižne poznamenal, že „záujem o Igora sa rozrastá počtom ľudí, ktorí videli alebo uvidia jeho veci“. Aj my máme možnosť nechať sa osloviť dobrodružstvom kresby a tiež si otestovať jej vyjadrovacie možnosti v tvorivých zónach výstavy.

Výstava v Bethlenovom dome potrvá od 5. decembra 2024 – 13. apríla 2025

Autor: Igor Hudcovič

Kurátori: Daniela Čarná, Martina Martincová

Maria Bartuszová v kontexte svojej doby

Historička umenia Gabriela Garlatyová predstaví tvorbu a prvú monografiu významnej sochárky Marie Bartuszovej (1936, Praha – 1996, Košice). Zjavom moderného sochárstva nielen u nás, ale i v širšom medzinárodnom kontexte, Mariu Bartuszovú robí práve jedinečné uvažovanie v sadre ako hlavnom sochárskom materiáli.

Venovala sa komornej a exteriérovej plastike, v Košiciach realizovala viacero diel v architektúre. Jej dielo bolo objavené a zhodnotené v medzinárodnom kontexte na jej samostatnej autorskej výstave v Tate Modern v Londýne v roku 2022.

Gabriela Garlatyová

Gabriela Garlatyová

Gabriela Garlatyová, kurátorka Archívu Marie Bartuszovej v Košiciach a pedagogička na FVU Akadémie umení a FU Technickej univerzity v Košiciach, sa podieľala na príprave a realizácii londýnskej výstavy, je spolueditorkou katalógu k výstave a autorkou monografie Marie Bartuszovej (2021).

Prednášajúca: Mgr. Gabriela Garlatyová, Ph.D.
Dátum a čas: 11. 12. 2024 o 16.00 (streda)
Miesto: Knižnica Stredoslovenskej galérie, Bethlenov dom, Dolná 141/8, Banská Bystrica
Vstupné: 3 eurá / osoba (Seniori – zľava 100 %)

Maria Bartuszova

Maria Bartuszova

O kresbe kresbou

Autorský workshop pre rodiny s deťmi a verejnosť z cyklu SPOLU V GALÉRII povedie Lucia Kotvanová, umelkyňa a galerijná pedagogička SNG – Schaubmarov mlyn, Pezinok. Workshop k výstave “Igor Hudcovič: Myslenie kresbou”  bude venovaný médiu kresby a jej rozličným formám. Workshop je vhodný pre deti od 5 rokov.

SPOLU V GALÉRII je program zážitkových tvorivých dielní k aktuálnym výstavám Stredoslovenskej galérie, ktorý ponúka deťom a ich rodičom (alebo starým rodičom) možnosť kvalitného trávenia spoločného voľného času, a to v priestoroch historických budov galérie v širšom centre mesta.

Lucia Kotvanová

Lucia Kotvanová

Realizátorka workshopu: Mgr. art. Lucia Kotvanová
Dátum a čas: 12. 12. 2024 o 16.00 (štvrtok)
Miesto: Bethlenov dom, Dolná 141/8, Banská Bystrica
Vstupné: 3 eurá / osoba

Renesančné kachlice z Banskej Bystrice

Renomovaná archeologička PhDr. Marta Mácelová, PhD. v rámci prednášky predstaví na príkladoch archeologických výskumov obdobie renesancie a renesančných kachlí v Banskej Bystrici.

Priblíži témy ako tepelné zdroje stredoveku, konštrukcia kachľových pecí, banskobystrická kachliarska dielňa a jej produkcia v gotike alebo motívy na kachliciach obdobia gotiky a renesancie.

Marta Mácelová

Marta Mácelová

Bude sa venovať aj výskumu renesančných lokalít s nálezmi kachlíc, keramiky a skla a predstaví tiež habánsku pec zo 17. storočia v Banskej Bystrici na Dolnej č. 8 (tzv. Bethlenov dom, dnes jedna z budov Stredoslovenskej galérie).

Prednášajúca: PhDr. Marta Mácelová, PhD.
Termín: 17. 12. 2024 o 16.00 (utorok)
Miesto: Knižnica Stredoslovenskej galérie, Bethlenov dom, Dolná 141/8, Banská Bystrica
Vstupné: 3 eurá / osoba (Seniori – zľava 100 %)

Zdroj: Stredoslovenská galéria , Foto: SSG a ilustračné