Do príletu prvých stíhačiek F-16 nebude dokončená rekonštrukcia vojenského letiska Sliač, navyše sa predraží

SPRÁVY
8 /

Dve stíhačky F-16, jedna jednomiestna typu C a jedna dvojmiestna typu D, prídu na Slovensko v júli tohto roku, ďalšie na jeseň a následne aj ostatné zo 14 zazmluvnených strojov. Keďže stále nie je dokončená rekonštrukcia vojenského letiska Sliač, otázkou zostáva, kde a v akých podmienkach budú nové americké stíhačky umiestnené.

Omeškanie a predraženie stavebných prác na letisku Sliač

Bývalý minister obrany Jaroslav Naď ešte vlani, krátko  pred nástupom úradníckej vlády Ľudovíta Ódora priznal, že viaceré projekty týkajúce sa rekonštrukcie vojenského letiska Sliač meškajú. Z celkového počtu 33 projektov 11 sa uskutočňuje cez agentúru NSPA (NATO Support and Procurement Agency), sedem cez ďalšie programy NATO a 15 je národných projektov.

Letisko Sliač

Letisko Sliač

„Rekonštrukcia letiska Sliač nebude mať vplyv na termín dodania stíhačiek F-16. Vylučujem, že by Slovensko stíhačky neprebralo. Obnova letiska sa realizuje v rámci 33 projektov. Ich celková hodnota predstavuje asi 200 miliónov eur. Máme alternatívu jedna, ktorá je stále tá, že stíhačky pôjdu na letisko Sliač, pretože nie všetky z tých 33 projektov musia byť už dokončené vtedy, keď prídu stíhačky. Minimálne požiadavky, ktoré sú, chceme mať splnené v roku 2024, aby stíhačky mohli fungovať,“

povedal  pred rokom Jaroslav Naď.

Jaroslav Naď

Jaroslav Naď

Ministra Naďa za meškanie projektov na rekonštrukciu sliačskeho letiska a ich predraženie ostro kritizoval vtedajší poslanec Hlasu a súčasný podpredseda vlády Peter Kmec:

„Za túto blamáž ste zodpovedný jedine a osobne vy pán minister. Potrebovali ste na jednu časť projektu takmer tri roky, aby ste sa dopracovali len k tomu, že vyhlásite súťaž na realizáciu výstavby. Cena rekonštrukcie sa zvýšila štvornásobne z 55 na 200 miliónov eur. A to ste reálne ešte nezačali stavať, takže reálnu a konečnú cenu nepoznáme. Stále teda nevieme, koľko vyjde slovenských daňových poplatníkov Vaše neodborné riadenie ministerstva obrany iba v tomto jednom projekte!“

Peter Kmec

Peter Kmec

Kritickú situáciu s obnovou letiska Sliač nevyriešil ani dočasne poverený minister obrany Martin Sklenár, ktorý nastúpil do čela rezortu úradníckej vlády v máji 2023.

„Ukončenie týchto prác je však závislé od viacerých faktorov, ako napríklad od dĺžky procesu obstarávania a vydania stavebného povolenia. Z dôvodu omeškania odovzdania týchto projektových dokumentácií nebolo možné ešte začať proces obstarania zhotoviteľov realizačných stavebných prác. Vzhľadom na rozsah stavebných prác je to najzložitejší projekt výstavby,”

uviedol rezort ministerstva obrany.

Martin Sklenár

Martin Sklenár

Faktom zostáva, že až po nástupe novej vlády Roberta Fica sa rozbehli prípravné práce na výstavbu nových rolovacích dráh a ďalších objektov, ako sú napríklad hangáre pre nové stíhačky.

Prvé stíhačky F-16 budú umiestnené  na letisku Kuchyňa pri Malackách

Dnes je jasné, že do príletu prvých amerických stíhačiek F-16 v júli nebudú na Sliači postavené nové hangáre. Podľa súčasného ministra obrany Roberta Kaliňáka však Slovensko chce čo najskôr obnoviť ochranu vzdušného priestoru vo vlastnej réžii.

Robert Kaliňák

Robert Kaliňák

Stíhačky sú súčasťou viacvrstvového systému protiraketovej obrany, preto je v štátnom záujme čo najskorší prílet  stíhačiek F-16 na naše územie aj keď dočasne budú parkovať na provizórnych stojiskách.

Preto sa ministerstvo obrany rozhodlo zaobstarať päť mobilných hangárov pre ochranu a údržbu leteckej techniky. Po vyhodnotení tendra ich dodá talianska spoločnosť G&G Partners S.r.l. za sumu 4,3 milióna eur bez DPH do ôsmich mesiacov od podpisu zmluvy.  Tri z mobilných hliníkových hangárov majú slúžiť na státie F-16 a ďalšie dva na servisné práce. Ich životnosť je minimálne 15 rokov.

Stíhačka v mobilnom hangári

Stíhačka v mobilnom hangári

Vzhľadom na to, že na letisku Sliač sa ešte len budujú nové hangáre pre parkovanie F-16, tie mobilné budú umiestnené na vojenskom letisku Kuchyňa pri Malackách, kde je k dispozícii aj vyhovujúca rolovacie dráha. Po presťahovaní stíhačiek F-16 na Sliač budú tieto mobilné hangáre slúžiť ako mobilné opravovne či garáže pre bojové vrtuľníky Black Hawk.

Z kontrolnej správy NKÚ

Národný kontrolný úrad označil ako príklad zlej praxe  komplexnú obnovu vojenského letiska Sliač, pričom významné zlyhania identifikovali kontrolóri v celom procese prípravy, ako aj pri projektovom riadení tejto strategickej investície.

F-16

F-16

Rozhodnutie o nákupe stíhačiek F-16 padlo v júli 2018, a následne vláda prijala uznesenie o celkovej rekonštrukcii letiska. Ani v tejto chvíli, takmer šesť rokov od rozhodnutia o kúpe stíhačiek, nie je jasné, kedy bude projekt rekonštrukcie letiska ukončený, aký bude finálny účet za jeho komplexnú opravu a kedy budú môcť stíhacie lietadlá F-16 na zrekonštruovanom letisku operovať.

NKÚ už pred štyrmi rokmi, pri analýze opodstatnenosti nákupu F-16, upozornil na významné riziká spojené s ohrozením termínov naviazaných na úspešnú realizáciu projektu. Nedostatočné projektové riadenie sa v konečnom dôsledku môže premietnuť do výraznej úpravy rozpočtu, pričom v roku 2018 sa počítalo s nákladmi na rekonštrukciu letiska vo výške 55 miliónov eur, rezort obrany v roku 2023 už pracoval so sumou viac ako 125 miliónov.

Stíhačky na stojánke

Stíhačky na stojánke

Dnes sú náklady opäť aktualizované a blížia sa k výdavkom vo výške 150 až 200 miliónov, čo už je bezmála štvornásobok pôvodnej sumy. Konečná cena obnovy vojenského letiska však bude závisieť od výsledku verejného obstarávania na zhotoviteľa stavby, ktoré má na starosti Agentúra NATO pre podporu a obstarávanie.

Prenesenie zodpovednosti za realizáciu rekonštrukcie letiska z rezortu obrany na zahraničnú agentúru v roku 2020 výrazným spôsobom znížilo okrem iného rozsah kontroly a transparentnosti pri používaní verejných zdrojov. Napriek tejto zmene nenastal významnejší posun v praktickej realizácii tohto kľúčového investičného projektu.

Nehovoriac o tom, že Agentúre NATO bol už pred štyrmi rokmi poskytnutý preddavok vo výške 68 miliónov eur na jeho realizáciu. Národní kontrolóri počas nezávislého auditu zistili, že doposiaľ bolo využitých len bezmála 10 miliónov eur, a to hlavne na projektovú dokumentáciu a administratívne poplatky.

Ľubomír  Andrassy

Ľubomír  Andrassy

„Naša kontrola potvrdila, že príprava a obstaranie projektu cez zahraničnú agentúru neprispelo k zrýchleniu procesov a ani k lepšiemu riadeniu či koordinácii všetkých zainteresovaných strán. Kritické meškanie v harmonograme prác má dnes už bezpochyby dopad nielen na otázky spojené s bezpečnosťou, ale zlé riadenie kľúčovej investície bude mať negatívny dopad na napätý štátny rozpočet,“

skonštatoval predseda NKÚ Ľubomír  Andrassy.

V tejto súvislosti Andrássy dodal, že z pohľadu národných kontrolórov malo vedenie ministerstva využiť Agentúru na konzultačno-poradenské služby a nemala sa riešiť cez ňu celá zodpovednosť za riadenie strategickej investície, pričom týmto rozhodnutím stratil rezort, a teda aj štát priamu kontrolu nad celým procesom realizácie projektu, vrátane finančného riadenia či obstarávania.

Stíhačka v pevnom hangári

Stíhačka v pevnom hangári

Zdroj: (tom) a NKÚ, Foto: ilustračné