Banskobystrický Monument v nominácii na Cenu Európskej architektúry Mies van der Rohe Award

ZAUJÍMAVOSŤ
6 /

Ešte v roku 2016 vyhlásilo mesto v spolupráci so Slovenskou komorou architektov urbanisticko-architektonickú súťaž „Obnova vojnového cintorína z 1. svetovej vojny v Majeri.“ Cieľom bolo priniesť návrh komplexného riešenia pietneho miesta a prinavrátiť mu dôstojnosť, ktorú si zaslúži. Tak vznikol Monument v Majeri

Po Cene Dušana Jurkoviča a ocenení CE ZA AR nominácia na Mies van der Rohe Award

Autori víťazného návrhu Benjamín BrádňanskýVít Halada a Maroš Greš navrhli na cintoríne v Majeri vybudovať objekt – Monument, za ktorý získali už nejedno významné ocenenie.

V roku 2019 toto zaujímavé, moderné a inovatívne dielo získalo  Cenu Dušana Jurkoviča a v októbri 2020 aj ocenenie CE ZA AR v kategórii občianske a priemyselné budovy.  Zároveň bol Monument získal nomináciu na  Cenu Európskej únie za súčasnú architektúru – Mies van der Rohe Award, ktorá sa organizuje každé dva roky.

„Asi 400 projektov bolo nominovaných jednotlivými krajinami za celú Európu v jednotlivých fázach súťaže prebiehal užší výber. Konkurencia bola obrovská a šanca na postup veľmi malá, ale už nominácia do toho najlepšieho v Európe, čo sa udialo v architektúre za posledné dva roky, je pre nás významné ocenenie. Sme radi, že sme v Banskej Bystrici dostali príležitosť venovať sa Majeru,“

uviedli autori projektu Monument.

Autori Monumentu

Autori Monumentu

„Hoci sa tento projekt nestal víťazným, už len fakt, že bol nominovaný na najvyššie vyznamenanie pre architektúru v Európskej únii, považujem za veľký úspech.  Len pred nejakým časom sa nám podarilo ukončiť štvrtú etapu obnovy, v rámci ktorej sa vybudovalo mólo spolu s osvetlením a pribudli nové drevené lavičky. Ďakujem všetkým, ktorí sa podieľali na vzniku Monumentu a aj naďalej sa so záujmom starajú o zveľaďovanie tohto dôstojného miesta v našom meste,“

povedal banskobystrický primátor Ján Nosko.

Ján Nosko

Ján Nosko

Monument

Jednoduchý, centrálny, elementárny objekt v podobe pretiahnutého pravouhlého monumentu je pre okoloidúcich signálom, že miesto má väčší význam, ako by sa na prvý pohľad v heterogénnom, dlhé roky zanedbanom a nevhodnými zásahmi zdevastovanom území zdalo.

Nie je to však iba “socha”. Je zrejmé, že v pozadí sú architekti. Pamätník je objektom, miestom do ktorého môžeme vstúpiť. Schodiskom vystúpiť na hornú vyhliadkovú plošinu a z nadhľadu si uvedomiť priestorové a historické súvislosti, ktoré fyzicky zanikli, alebo sú z horizontu pešiaka nevnímateľné.

Zároveň obsahuje aj uzatvárateľnú „svätyňu“, kde sú bezpečne uchované a chránené najcennejšie zachované fragmenty z pôvodného cintorína. Pri slávnostných príležitostiach je to otvorené pietne miesto pre uloženie vencov a uctenie si pochovaných obetí.

Súťažný návrh priniesol ucelenú predstavu riešenia celého areálu. Napríklad označenie konkrétnych hrobov v pôvodnom rastri, prvky informačného systému v priestore či sieť mlatových chodníčkov Stále však nemôžeme hovoriť o finálnej podobe. Niektoré navrhnuté krajinárske úpravy sa robia v priebehu času.

Autori zvolili odolné materiálové riešenie, ktoré niečo vydrží. Použitie robustnej, masívnej “atmofixovej” surovej ocele v jej prirodzenej technickej podobe sa nemusí páčiť každému. Je to však dielo poctivé, verné, presvedčivé, nič neskrýva. Monument sa časom stáva vžitým symbolom pamätného miesta a postupne sa s ním stotožňujú aj konzervatívnejší Bystričania

Okoloidúci si môžu všimnúť, že zaujímavý povrch Monumentu dostáva novú podobu  prirodzeným  starnutím a oxidáciou surového oceľového korpusu. Dynamické zmeny prebiehajú aj v rámci denných cyklov, počasia a osvetlenia…

Zdroj: (tom) a Archinfo , Foto: autori projektu a ilustračné