Keď v máji Národná diaľničná spoločnosť odštartovala prvú etapu stavebných prác cesty R1 Banská Bystrica – Slovenská Ľupča, ktorá predstavuje viac ako trojkilometrový úsek a mal by vyriešiť kapacitný problém cesty I. triedy s kritickým stavom mostov, potešilo to motoristov z Banskej Bystrice a širokého okolia. Škrt cez rozpočet však prišiel z orgánov životného prostredia, ktoré kvôli vegetačnému obdobia nepovolili potrebný výrub drevín, čo prakticky zastavilo celú stavbu.
Koncom apríla sa poklepkával základný kameň stavby
Pred samotnou výstavbou bolo potrebné zamerať sa na inžinierske siete, zriadiť prístupy a lokálne vstupy na stavenisko. Nasleduje archeologický a pyrotechnický prieskum, odhumusovanie, ako aj preložky vodovodov, plynovodov či vedení elektrického napätia.
Výstavba bude náročná z hľadiska organizácie dopravy, pretože v trase aktuálnej cesty prvej triedy I/66 sa bude stavať ďalší úsek R1. Z tohto dôvodu bude potrebná preložka cesty I/66 a spustenie dopravy v novej trase. Mestská časť Šalková získa bezpečné mimoúrovňové napojenie na rýchlostnú cestu R1, vrátane výstavby nového mosta cez rieku Hron, ktorý bude slúžiť aj obyvateľom okolitých obcí.
Realizácia celého projektu zahŕňa 12 mostov, mimoúrovňovú križovatku Šalková. V rámci výstavby sa premiestni takmer 880 tisíc kubíkov materiálu na zrealizovanie násypov. Celková výška prác predstavuje sumu zhruba 87 miliónov eur. NDS odhaduje trvanie stavebných prác na 32 mesiacov.
V rámci výstavby sa vybuduje aj potrebná mimoúrovňová križovatka Šalková s novým mostom pred Slovenskou Ľupčou. Celá trasa predĺženia R1 sa zo západnej strany prepojí s predchádzajúcim úsekom rýchlostnej cesty R1 Banská Bystrica – severný obchvat.
Predĺženie rýchlostnej cesty R1 po Slovenskú Ľupču je jeden z najdôležitejších dopravných projektov štátu v našom regióne. Okrem toho, že vybudovanie tejto dopravnej stavby je základným predpokladom pre uskutočnenie severojužného prepojenia zo Slovenskej Ľupče cez Hiadeľské sedlo s vyústením za Donovalmi v smere na Ružomberok, prináša množstvo ďalších benefitov pre motoristov.
Hoci koncom apríla poklepával minister dopravy Jozef Ráž spolu s predstaviteľmi NDS, samospráv a dodávateľa (Združenie Doprastav, a.s. – Metrostav DS a.s.) základný kameň dôležitého pokračovania rýchlostnej cesty R1, netušil, že stavebné práce sa zastavia kvôli orgánom životného prostredia, ktoré nedali súhlas k potrebným výrubom drevín vo vegetačnom období, ktoré trvá do začiatku októbra.
Výrub drevín je možný len po vegetačnom období, ktoré končí 1. októbra
Ak je výrub dreviny odôvodnený, pri vydaní súhlasu na výrub dreviny sa prihliada na to, aby sa vykonal najmä v období vegetačného pokoja predovšetkým od 1. októbra do konca februára nasledujúceho roka.
Relevantným je zákon č. 543/2002 Z.z. o ochrane prírody a krajiny v z. n. p. a vyhláška Ministerstva životného prostredia SR č. 170/2021 Z.z., ktorou sa vykonáva samotný zákon Na výrub drevín sa podľa § 47 ods. 3 zákona o ochrane prírody a krajiny vyžaduje súhlas orgánu ochrany prírody.
Ten ho vydáva formou písomného rozhodnutia a na jeho vydanie sa vzťahuje zákon č. 71/1967 Zb. o správnom konaní (správny poriadok). Orgánom ochrany prírody vo veciach ochrany drevín v rámci intravilánu je obec. Súhlas na výrub teda vydáva obec, prípadne okresný úrad.
„Ak je obec žiadateľom o vydanie súhlasu na výrub dreviny, nemôže rozhodovať o výrube predmetných drevín. V takýchto prípadoch je okresný úrad povinný určiť inú obec, ktorá bude rozhodovať o výrube predmetných drevín,“
vysvetľujú odborníci z ministerstva životného prostredia.
Čo je vo verejnom záujme?
V tejto súvislosti dochádza k absurdnej situácii. Zastavený výrub drevín vo vegetačnom období bráni zahájeniu dopravnej stavby veľkého celoštátneho významu. Je na zváženie, či verejný záujem pokračovania R1 s výstavbou nových mostov, ktoré sú v dezolátnom stave (pred Slovenskou Ľupčou a v Šalkovej) a reálne hrozí nebezpečenstvo ich možnej deštrukcie, je menší ako dodržanie zákonného vegetačného obdobia drevín v trase stavby, ktoré sa po 1. októbri beztak vyrúbu.
Na stavbe tak vznikol vážny problém. Dôležité stavebné práce sa opozďujú, čo ohrozí konečný termín dokončenia celej stavby. Výstavba trojkilometrového úseku predĺženia R1 je momentálne zastavená, čo sa nepáči samosprávam. Tento neúnosný stav kritizujú nielen predstavitelia samosprávy, ale pridal sa aj prezident Peter Pellegrini pri nedávnej návšteve Banskej Bystrice.
„Problém je, že musíme počkať na koniec vegetačnej sezóny, pritom kritický stav jednak mostu na ceste I/66, ale aj krajského mostu smerom do Šalkovej. Sú v takom stave, že doslova a do písmena je len otázkou krátkeho času, kedy ich budeme musieť zavrieť,“
hovorí predseda Banskobystrického samosprávneho kraja Ondrej Lunter.
K tomuto problému sa počas nedávnej návštevy Banskej Bystrice vyjadril aj prezident SR Peter Pellegrini:
„Stavba bude teraz pol roka stáť, hoci tu máme mimoriadnu situáciu, ktorá ak padne most alebo prestane byť možné ho technicky užívať, čaká obyvateľov Horehronia stokilometrová obchádzka, čo je neprípustné.“
Motoristi sú z toho nešťastní. Už teraz sa na tomto úseku často vytvárajú dopravné zápchy a opozdenie výstavby ich ešte viac predĺži. NDS v tejto situácii môže robiť iba také práce, ktoré si nevyžadujú predchádzajúci výrub drevín.
Čakanie do 1. októbra je neudržateľné, možno by v tomto prípade malo mimoriadne zasiahnuť ministerstvo životného prostredia…
Autor: (tom), Foto: NDS a ilustračné