Od 1. októbra začne na Slovensku platiť novela zákona o cestnej premávke, podľa ktorej bude platiť celoplošný zákaz parkovania na chodníkoch. Výnimkou bude iba parkovanie na označených parkovacích plochách. Za porušenie tohto zákazu bude vodičom hroziť pokuta od 50 do 100 eur.
Pôvodne mal zákaz parkovania na chodníkoch platiť už od marca 2023. Samosprávy sa však proti tomu ohradili a vyžiadali si čas na prípravu. Viacerým mestám a obciam však dodnes chýba za tieto doterajšie parkovacie miesta náhrada.
Ani hlavné mesto Bratislava zatiaľ nevie, o koľko parkovacích miest zrušením parkovania na chodníkoch príde. Doposiaľ pri parkovaní na chodníku platilo ponechanie voľnej šírky chodníka minimálne 1,5 metra.
Banská Bystrica registruje každoročný nárast počtu áut na území mesta. Za posledných desať rokov ich počet stúpol takmer dvojnásobne. Nedostatok parkovísk či parkovacích domov v meste pod Urpínom spôsobuje to, že obyvatelia vo veľkej miery využívajú práve parkovanie na chodníkoch.
„Najmä v Sásovej je najväčší problém s parkovaním. Čiže každé ubudnutie parkovacích miest alebo možností zaparkovať spôsobí obyvateľom problém,“
hovorí viceprimátor Banskej Bystrice Jakub Gajdošík.
Po 1. októbri bude parkovanie na chodníkoch v našom meste možné iba na niektorých označených miestach, ich počet však podľa Gajdošíka bude zanedbateľný:
„Tam, kde to zákon dovoľuje, mesto umožní parkovanie na chodníkoch, ale naozaj by sme to zrátali na prstoch dvoch rúk.“
Nevedno, či pohnútky poslancov vedúce k schváleniu príslušnej novely zákona v čase, keď drvivá väčšina miest v súvislosti s rozvojom automobilizmu zápasí s nedostatkom parkovacích miest, kvôli čomu bolo umožnené parkovať aj na chodníkoch tak, aby to neprekážalo chodcom, boli racionálne.
Podľa predkladateľov zákona parkovanie na chodníkoch už dnes výrazne obmedzené dvomi súvisiacimi podmienkami: kvôli zaparkovaniu sa nesmie jazdiť po chodníku a možno na ňom parkovať len ak je priľahlý k ceste. Podľa nich vraj úplným zákazom parkovania na chodníkoch nepríde k zásadnej redukcii parkovacích miest.
Predkladatelia zákona predpokladali, že mestá a obce budú môcť regulovať parkovanie lepšie a pozitívnych spôsobom. Odpadne im nutnosť osádzať stĺpiky a rôzne zábrany všade tam, kde nechcú, aby autá parkovali, ale naopak – stačí im na miestach, kde je parkovanie na chodníku vhodné alebo nutné jednoducho osadiť značky, ktoré ho povolia.
Kto dnes parkuje v Sásovej, kde je po návrate z práce obrovský problém nájsť voľné parkovacie miesto hoc aj sčasti na chodníku, sa asi chytá za hlavu. To bol zasa nápad…
Autor: (tom), Foto: ilustračné