V Banskej Bystrici otvoria v pondelok Centrum Dr. Sindelar

SPRÁVY
1 /

Dňa 8. decembra 2014 sa v Banskej Bystrici uskutoční slávnostné otvorenie v poradí druhého Centra Dr. Sindelar na Slovensku. Príde ho otvoriť samotná autorka diagnostickej metódy zmierňovania až úplného odstránenia poruchy učenia, pozornosti a správania detí Univ. Doc. Dr. Brigitte Sindelar z Rakúska.

Centrum Dr. Sindelar na Hurbanovej ulici

Súčasťou otvorenia je prednáška autorky „Moje dieťa predsa nie je hlúpe! Čiastkové vývinové deficity v spracovávaní informácií ako príčina porúch učenia a  správania u detí,“ ktorá sa bude konať v priestoroch Štátnej vedeckej knižnice v Banskej Bystrici na II. poschodí o 14:00 hod a po nej bude nasledovať slávnostné otvorenie banskobystrického centra na Hurbanovej 3 s prehliadkou priestorov.

Centrum Dr. Sindelar (www.sindelar.sk) funguje podľa modelu centier s názvom „Schmunzelclub“, ktoré vedie Univ. Doc. Dr. Brigitte Sindelar v Rakúsku (www.schmunzelclub.at). Pobočku v Banskej Bystrici bude viesť Mgr. Michaela Souček Vaňová, PhD., školská psychologička a certifikovaná terapeutka. Vzdelávanie „Sindelar metódy“ akreditované Ministerstvom školstva SR poskytuje pre odborných zamestnancov Mgr. Petra Arslan Šinková, ktorá sa vyškolila priamo u autorky metódy v Rakúsku.

Čiastkový výkon a jeho oslabenie u detí

Najčastejší dôvod, prečo sa deti dostanú k psychológovi sú poruchy učenia a správania. Pritom rodičia pokladajú za dôležitejšie poruchy učenia, ako nápaditosti v správaní dieťaťa. Veľmi často sa v anamnestickom rozhovore o doterajšom vývine dieťaťa objavuje, že dieťa už dlho, ešte predtým, ako sa objavila porucha učenia, vykazovalo nápaditosti v správaní. Väčšinou sa tieto symptómy nepovažujú až za také znepokojujúce, aby sa vyhľadal psychológ.

Aj dnes je pre niektorých rodičov ťažké požiadať psychológa o pomoc, pretože sa to ešte stále posudzuje ako niečo, čo znižuje hodnotu dieťaťa, sociálne ho diskriminuje, čo je však trápne. Až vtedy, keď sa objavia poruchy učenia, sú rodičia natoľko vystrašení, že túto zábranu prekonajú a vyhľadávajú profesionálnu pomoc.

Podstatou toho, prečo sa poruchy učenia dieťaťa hodnotia tak významne,  sú obavy rodičov o dieťa. Školské problémy, zlyhania vo výkonoch pri vyučovaní alebo i len to, že dieťa vo svojich výkonoch zaostáva pozadu za očakávaním rodičov, ich znepokojí. Premýšľajú, čo môžu školské problémy znamenať pre profesionálnu kariéru dieťaťa. Strach z jeho budúcnosti je najčastej­šou pohnútkou k tomu, že vyhľadajú pomoc psychológa.

„Začalo to pred viac ako tridsiatimi rokmi: Ako celkom mladej a v odbore neskúsenej psychologičke mi prejavil môj vtedajší nadriadený veľkú dôveru a odovzdal mi do opatery sedemročného chlapca Mareka. Najviac som sa potom naučila od neho a detí, ktorým som mala pomôcť.  Dnes je dospelým mužom.. Som mu veľmi vďačná za to, že mi vtedy svojou detskou múdrosťou pomohol, aby som sa dostala na cestu, po ktorej odvtedy kráčam,

hovorí Brigitt Sindelar o svojich pracovných začiatkoch.

Príčiny sú rôzne

Čo to je deficit čiastkovej funkcie?

„Aby som zrozumiteľnejšie priblížila pojem deficitu čiastkových funkcií, rada by som použila obraz. Predstavte si dieťa ako strom. Ak vychádzame z tohto obrazu, potom všetko to, čo v okamihu stretnutia s dieťaťom, vtedy, tu a teraz, v prítomnosti na ňom môžeme pozorovať, je v korune stromu. To je aktuálny stav vývinu dieťaťa, všetky jeho schopnosti, obratnosť, spôsoby správania,“

vysvetľuje odborníčka.

Možné príčiny týchto problémov v učení a správaní sú rozmanité. Dr. Brigitt Sindelar  odkrýva nie­ktoré, ktoré sa v posledných rokoch vyskytujú stále častejšie.  Ak počítame priemernú hodnotu množstva údajov detí, potom sa dostaneme k hodnote 20 percent. To znamená, že asi toľko všetkých detí trpí deficitmi čiastkových funkcií. Viac sa dozviete v pondelok 8.decembra na stretnutí s Dr. Sindelar v Banskej Bystrici.

Zdroj: sindelar.sk, Foto: ilustračné