Na ceste prvej triedy I/69, ktorá spája obec Badín s mestom Banská Bystrica, sa v týchto dňoch ukončili rozsiahle rekonštrukčné práce. Tie zahŕňali modernizáciu úseku s dĺžkou viac ako 3 km, prestavbu križovatky a opravu dvoch mostov. Dielo pre Slovenskú správu ciest za viac ako 2,9 milióna eur bez DPH realizovala EUROVIA SK.
Hlavným zámerom rekonštrukcie bolo zabezpečiť skvalitnenie cestného povrchu v úseku Badín – Banská Bystrica na ceste I. triedy I/69, ktorá spája Banskú Bystricu a Zvolen. Obnovou prešiel úsek v celkovej dĺžke 3 096 m, ktorý je v danej lokalite súbežný s rýchlostnou cestou R1. Opravili sa aj dva mosty, ktoré sa nachádzajú priamo v Banskej Bystrici.
V rámci stavebných prác sa odfrézoval pôvodný povrch vozovky a následne sa zhotovila nová asfaltová vrstva so zachovaním šírkového usporiadania na celom úseku. Rekonštrukciou prešli aj odstavné plochy, prídavné pruhy či odvodňovacie zariadenia. Zároveň sa zabezpečila renovácia existujúcich priepustov s celkovým vyčistením cestných rigolov.
V celej rekonštruovanej dĺžke vozovky sa vymenili zábradlia, cestné zvodidlá, osadili sa smerové stĺpiky a na potrebných miestach aj nové cestné obrubníky. V závere prác bolo v tomto úseku zhotovené aj vodorovné dopravné značenie a doplnené zvislé dopravné značenie.
Z dôvodu nevyhovujúcich dopravno-kapacitných pomerov sa realizovalo aj rozšírenie a prestavba križovatky ciest I/69 a III/2414. Križovatka bola doplnená o ľavé odbočovacie pruhy v smere z I/69 na III/2414. Účelom rekonštrukcie bolo zlepšenie plynulosti premávky a zvýšenie bezpečnosti chodcov. Modernizácie sa dočkali aj dva mosty v Banskej Bystrici.
„Rekonštrukcia mostu nad Rakytovským potokom pozostávala z odfrézovania obrusnej vrstvy vozovky, odstránenia uchytenej vegetácie a náletových drevín v okolí a následného položenia nového povrchu vozovky. V prípade druhého mostu, ktorý vedie ponad potok Kremnička, išlo o náročnejší rekonštrukčný proces. Samotné práce začali odstránením všetkých častí mostného zvršku a vybúraním časti úložných prahov. Následne sa vybudovali nové úložné prahy, mostné nosníky, spriahajúca doska a mostný zvršok,”
informuje Simona Tančáková, PR manažérka a hovorkyňa spoločnosti EUROVIA SK.
Vďaka oprave úseku cesty prvej triedy sa zvýšila bezpečnosť a plynulosť cestnej premávky, ale tiež komfort pre miestnych obyvateľova turistov, ktorí prichádzajú objavovať krásy stredného Slovenska.
Zároveň rekonštrukcia a sanácia odvodňovacích zariadení zabezpečila úpravu odtokových pomerov zrážkových vôd, čo zlepšilo vplyv prevádzky cesty na životné prostredie.
Zdroj: Hana Matušová, Foto: Eurovia SK a ilustračné