V Banskej Bystrici sa už dlhšie hovorí o výstavbe novej cesty na Pršiansku terasu. K tomu, ako to v skutočnosti vyzerá, sa na sociálnej sieti vyjadril predseda BBSK Ondrej Lunter.
Vyjadrenie banskobystrického župana Ondreja Luntera
Pozemky sú vysporiadané, stavebné povolenie je platné do roku 2025 a náklady na výstavbu sú odhadnuté na 5,2 milióna eur. Prečo teda cestu na Pršiansku terasu ešte nestaviame?
„Poďakovať“ môžeme vládam, ktoré predchádzali tej úradníckej. Pozrime sa na to matematicky:
Rok 2023 bol pre samosprávy, vrátane BBSK, najhorší v novodobej histórii – daňový bonus, zákonom nariadené zvyšovanie platov a enormný nárast cien energií nám v rozpočte urobili dieru vo veľkosti takmer 27 miliónov eur.
Aktuálne pripravujeme rozpočet na rok 2024 a poviem vám, nie je to vôbec jednoduché. Chýbať nám bude viac ako 14,5 milióna eur a budeme radi, keď udržíme funkčné školstvo, sociálne služby, kultúrne inštitúcie a úrad.
Podobne, ako Pršianska terasa, sú na tom aj ďalšie rozvojové projekty, ktoré žiaľ, dnes nemajú finančné krytie. Chápem frustráciu ľudí, ktorí roky čakajú na niečo, čo je zatiaľ len na papieri.
Verte, že to frustruje aj mňa a všetkých mojich kolegov, ktorí tvrdo pracujú a pracovali pre to, aby sa tento kraj mohol rozvíjať. Nesystémové nájazdy do našich rozpočtov, vrátane rozpočtov miest a obcí, však tomu dali stopku. Verím, že len dočasne. Na ako dlho však dnes nikto nevie povedať.
V každom prípade, toto sú fakty k ceste na Pršiansku terasu:
1. Banskobystrickému samosprávnemu kraju sa po troch rokoch podarilo vysporiadať všetky pozemky pod II. etapou výstavby cesty, na ktorú je vydané právoplatné stavebné povolenie. O výkupe pozemkov pod novú prístupovú cestu rozhodli poslanci Krajského zastupiteľstva BBSK v roku 2020. Kraj vysporiadal celkovo 270 pozemkov, čo predstavuje viac ako 14 tisíc metroch štvorcových. Na vysporiadanie tejto plochy BBSK vynaložil sumu 850 tisíc eur.
2. Aktuálne je na II. etapu, ktorú treba dobudovať k existujúcej komunikácii, vydané právoplatné stavebné povolenie do roku 2025.
3. Záväzok dobudovať cestu na Pršiansku terasu prevzala na seba župa po dohode s mestom Banská Bystrica aj v nadväznosti na to, že priľahlá Sládkovičova ulica či jestvujúca prístupová cesta sú vo vlastníctve BBSK a dokončená cesta tak bude tiež spojnicou župných ciest. K podpisu zmluvy o prevode práv a povinností s mestom Banská Bystrica sa uskutočnilo v marci 2020. Na základe toho začal kraj prípravu na vypracovanie projektovej dokumentácie na rekonštrukciu už exitujúceho úseku cesty a na vybudovanie nového úseku cesty.
4. Celkové náklady na výstavbu novej cesty – II. úseku, sú odhadované na približne 5,2 milióna eur. Komunikácia bude podľa projektovej dokumentácie spĺňať všetky parametre modernej prístupovej cesty. Jej súčasťou budú chodník pre peších, verejné osvetlenie, kanalizácia i siete.
5. V súčasnej finančnej situácií stavba nemá finančné krytie. Po rozhodnutiach bývalých vlád, ktoré negatívne zasiahli do rozpočtov samospráv, má aj Banskobystrický samosprávny kraj problém financovať takéto rozvojové projekty, dokonca aj bežnú údržbu a prevádzku. Napriek tomu ale vynakladá všetko úsilie, aby sa cesta priblížila k dokončeniu a slúžila obyvateľom.
Zdroj: (tom) a Ondrej Lunter , Foto: ilustračné