Peších i vodičov, ktorý prechádzajú po cestnom moste smerom k malej železničnej stanici v pokračovaní Národnej ulice cez hlavnú komunikáciu I/66, od augusta prekvapuje na bielo natreté zábradlie s hrantíkmi červených muškátov na madle. Vlastne zatiaľ iba jedna polovica, pričom tá druhá, sčasti hrdzavá, čaká na dokončenie.
Na prvý pohľad je to zaujímavá iniciatíva za málo peňazí, ktorá skrášlila nehostinnú mostnú konštrukciu. Podľa internetovej diskusie na facebooku autorkou tohto návrhu je viceprimátorka Katarína Čižmárová, ktorá k tomu uviedla: „Vydržať, všetko je v štádiu riešenia, len keď to všetko dlho trvá, ja by som to zmastila raz-dva! Ale ako stará mama hovorila, pomaly húsky obrastajú a trpezlivosť ruže prináša! Aj zábradlia sa premaľujú, aj kvietočky budú…“
Ľudia to zväčša prijali s pochopením a chvália tento nápad. Niektorí dokonca navrhujú, aby sa na most dala značka „Zákaz vjazdu motorových vozidiel“ a bude slúžiť len peším a cyklistom. Vraj takto vyzdobený most by sa mohol stať vstupnou bránou do mesta pre turistov vystupujúcich z vlaku.
Zvykne sa vravieť, že proti gustu žiaden dišpút. Kto však prichádza k mostu od Hrona, nemôže si okrem hrdze na kovových konštrukciách nevšimnúť zničené obrubníky, ohlodanú železobetónovú mostovku či popukanú cestu. Ten most by si zaslúžil komplexnú rekonštrukciu, vrátane obnovy nosných konštrukcií. Jeho majiteľ však na to zrejme nemá voľné finančné prostriedky, tak prispelo mesto aspoň skrášlením zábradlia. Je to síce fajn, ale z iného uhla pohľadu to skôr slúži ako povrchové a vizuálne zakrytie zlého stavu mosta.
Nevdojak človeka napadne známa „potemkiáda“, keď sa navonok zakrývali nedostatky kulisami, ale narušená podstata zostala nezmenená. To nie je kritika na spomínanú iniciatívu skrášlenia jedného bystrického mosta, ale skôr smeruje do radov majiteľa tejto cestnej konštrukcie, ktorý by sa mal o ňu príkladne starať a nečakať na to, že niekoho v meste napadne zakryť to bielym náterom a kvetmi…
Kde sú tie časy, keď mesto Banská Bystrica dokázalo z vlastného rozpočtu postaviť novú oceľovú lávku s drevenou mostovkou pre peších k Zimnému štadiónu, alebo nový železobetónový cestný most v Podlaviciach-Skubíne. Bolo to nie tak dávno, keď sa našli zdroje a miesto natierania starých hrdzavých konštrukcií a uloženia kvetináčov na zábradlie nevyhovujúceho mosta mesto dokázalo urobiť nové moderné mostné konštrukcie, ktoré sú pekné a plne funkčné sami osebe.
Keďže žijeme takúto dobu, ktorá príliš nepraje novým investíciám v meste, dokážeme byť vďační aj za maličkosti. Veď napokon z nich sa skladá aj celý náš život…
Zdroj: Bystricoviny.sk (Miro Toman)