Zdá sa, že podobný problém s mostom, ako mala pred týždňom Banská Bystrica, musia riešiť aj Donovaly. Tentoraz sa nejedná o veľký železobetónový most pre cestnú dopravu, ale drevený pre peších, ktorý je v havarijnom stave a predstavuje bezpečnostné riziko.
Výsledky statického posudku preukázali, že drevená konštrukcia mosta, ktorý využívajú turisti s lyžiarmi a nachádza medzi prvým dreveným mostom v smere od Banskej Bystrice a novopostaveným železobetónovým mostom v dolnej časti obce, je v zanedbanom stave a hrozí mu deštrukcia.
Obec Donovaly musela tento havarijný most uzavrieť. V dohľadnom čase by sa malo pristúpiť k jeho oprave resp. výmene, pričom by však samospráva potrebovala financie od štátu.
To je napokon problém všetkých samospráv, ktoré nemajú zdroje na opravu zdevastovaných mostov. Banská Bystrica na zbúranie staticky narušeného Kremničianskeho mosta našla peniaze vo vlastnom rozpočte na tento rok z ušetrenej položky na energie…
Predmetný drevený most na Donovaloch, ktorý postavili ešte v roku 1995 na preteky psích záprahov a odvtedy vo veľkom slúžil turistom i lyžiarom, dosiahol koniec svojej životnosti. Potvrdili to výsledky statického posudku, ktorý si dala obec urobiť. Keďže odporúčania statika sú jasné, obec nemala inú možnosť len drevený most uzavrieť.
Tisícky turistov a najmä lyžiarov týmto prišlo o dôležitý koridor vedúci ponad frekventovanú cestu I/59, čo značne skomplikuje prebiehajúcu jesennú turistiku a najmä blížiacu sa zimnú lyžiarsku sezónu. Obavy majú aj cestári, lebo ich odhŕňacie autá sa počas zimy môžu dostať do vážnych kolízií s lyžiarmi prechádzajúcimi krížom cez medzinárodnú cestu.
Pôvodne patril tento drevený most Slovenskej správe ciest, ale teraz ho vlastní obec.
„Nosníky hnijú a sú napadnuté červotočom. Hrozí teda že padnú a s nimi aj celý most priamo na cestu. Obávame sa najmä zimných mesiacov, kedy by most nemusel vydržať nápor snehu. Buď sa teda podoprie alebo sa musí demontovať. Hrozí, že tisíce ľudí budú chodiť po medzinárodnej ceste ako v roku 1995, keď sa ešte iba staval. Máme už nejaké prepočty. Aby bol most funkčný, potrebovali by sme 140 tisíc eur na výmenu zhnitých oblúkov a strechy alebo aspoň 70 tisíc eur na podopretie poškodeného mosta, ktoré však obec nemá. “
hovorí starosta obce Miroslav Daňo.
Vlani Slovenská správa ciest v dolnej časti Donovál vybudovala ponad I/59 nový železobetónový prefabrikovaný most dĺžky 12 m dlhý za takmer 630 tisíc eur.
Nachádza sa nad križovatkou, ktorá má tri výjazdy.
Autor: (tom), Foto: ta3 a ilustračné