Na diskusiu s primátorom prišlo pár desiatok ľudí

SPRÁVY
19 /

Verejná diskusia s primátorom mesta Petrom Gogolom, ktorú na stredu podvečer pripravili Občianska iniciatíva Občania mestu s mimovládnou nezisková organizácia Aliancia nezávislých, prilákala do bývalého Domu kultúry iba zopár desiatok občanov. Aj medzi nimi bolo vidieť viac mestských úradníkov a ľudí z mimovládok, prišlo aj zopár novinárov.

Primátor Peter Gogola na úvod skonštatoval: „Pohľad do sály vypovedá o miere angažovanosti Bystričanov pre veci verejné.“ Možno to bolo nevhodne zvoleným termínom počas prázdnin pred dňom voľna či počasím, keď po sparnom dni prišla búrka. Alebo slabou propagáciou podujatia, o ktorom boli informácie zväčša iba na Facebooku. Na druhej strane mal primátor s odpoveďami aj na nepríjemné otázky, ktorých bolo pri nízkom počte diskutujúcich pochopiteľne menej, uľahčenú pozíciu, čo si môže takpovediac „bez boja“ pripočítať k svojmu dobru…

Diskusiu moderoval politológ Martin Klus s občianskou aktivistkou Andreou Štulajterovou, ktorí sa pokúšali svojimi otázkami a návrhmi riešení nahradiť chýbajúcich občanov v sále. Za vedenie mesta okrem primátora diskutovali námestníčka pre služby Mária Filipová a vedúca oddelenia cestovného ruchu MsÚ Miroslava Jančová. Spoločnosť EEI, ktorá v Banskej Bystrici spravuje parkovanie v centre mesta, zastupoval prevádzkový riaditeľ Ján Tomanovič. V sále bol aj prednosta MsÚ Miroslav Rybár s ďalšími vedúcimi pracovníkmi úradu, ktorí majú prakticky riešiť vznesené pripomienky občanov z diskusie.

V programe bolo päť okruhov tém. Ku každej vystúpil primátor aj s príslušným odborníkom, občania mohli položiť písomne otázky a vyjadriť spokojnosť či nespokojnosť zdvihnutím zelených alebo červených lístkov. K téme sa zároveň mohol ústne vyjadriť jeden zo „zelených“ i „červených“. Odpovede by mali byť zverejnené na mestskom webe aj s termínmi vyriešenia nastolených problémov.

V sále sedel aj primátor Martina Andrej Hrnčiar spolu s primátorkou Prievidze Katarínou Macháčkovou, ktorí sa po vyzvaní moderátorom zapájali do diskusie s informáciami o tom, ako dané problémy riešia u nich. Zaujímavé je, že pred poslednými parlamentnými voľbami obaja spolu s primátorom Petrom Gogolom tvorili občiansku iniciatívu presadzujúcu možnosť kandidatúry nezávislých mimo politických strán do NR SR, kam sa napokon dostal na kandidátke Most-Híd iba martinský primátor Hrnčiar.

1.téma: Školstvo v meste B. Bystrica – obnova školských budov a školských športových areálov. Primátor s námestníčkou pre služby informovali o problémoch s čerpaním eurofondov na rekonštrukciu štyroch mestských škôl, keď celkový investičný deficit na obnovu školských budov dosahuje 8 miliónov eur. Primátor ako bývalý pedagóg s 10-ročnou praxou by radšej riešil kvalitu vzdelávania na základných školách, pre posudzovanie ktorej by mali platiť jasné pravidlá.

Hovorilo sa aj ekonomických dôvodoch rušenia dvoch základných škôl na Fončorde a v Sásovej. Zatiaľ o ich vyradení zo siete škôl nerozhodol minister školstva Dušan Čaplovič, ktorý má na stole aj občiansku petíciu za zachovanie ZŠ Okružná. Mesto chce uvoľnenú budovu na Tatranskej poskytnúť Vysokej škole zdravotníctva a sociálnej práce, ktorej Ústav rómskych európskych štúdií teraz sídli na Bakossovej ulici. Budovu na Okružnej mesto ponúkne na predaj vo verejnej obchodnej súťaži, keďže podľa primátora je o ňu záujem.

Z učiteľov, ktorí doposiaľ učili na oboch rušených školách, by zatiaľ malo nájsť prácu asi 2/3 z nich na iných mestských školách. Mesto sa podľa námestníčky snaží vyriešiť ďalšie pôsobenie aj pre ostatných učiteľov. Rozdelenie žiakov z Okružnej a Tatranskej do ostatných 12 škôl je na rodičoch. Malo by to platiť aj pre imobilných žiakov z Tatranskej, pre ktorých mesto do septembra vytvorí vhodné podmienky v Sásovej, čo podľa primátora spĺňa aj ZŠ Gaštanová v Podlaviciach. Otázkou zostáva ďalšia budúcnosť projektu pre deti zo sociálne slabších rodín, ktorý fungoval na ZŠ Okružná. Celkovo dôjde k úsporám nákladov len na prevádzku oboch budov, lebo počet žiakov v banskobystrických školách sa nezmení.

2. téma: Doprava v meste – zvýšenie kvality MHD, podpora nemotorovej dopravy. Primátor mesta konštatoval, že na jednej strane zdedil dlhy za neuhradené výkony MHD ešte z roku 2007, ktoré sa musia dopravcovi postupne splácať spolu s minoritným 49-percentným podielom mesta v DPMBB a.s., ktorý dáva rozhodovaciu právomoc SAD Zvolen. Na druhej strane však tento silný regionálny dopravca zabezpečil kompletnú výmenu vozového parku z eurofondov, vďaka čomu má Banská Bystrica najmodernejší a najekologickejší „hardware“ na Slovensku v autobusoch a trolejbusoch MHD.

Najväčším problémom je teraz nízke využívanie služieb MHD Bystričanmi, ktoré je na úrovni iba 28% možnosti existujúcich kapacít. Prevláda individuálna osobná doprava, nie sú k dispozícii cyklotrasy. Mesto musí spolu s dopravcom pripraviť „software“ pre veľkú komunikačnú kampaň, ktorá by motivovala ľudí využívať verejnú dopravu miesto individuálnej. Zrejme rozhodne ekonomická výhodnosť, ktorú však treba jasne preukázať.

To sa týka aj budovania cyklotrás, ktoré sa už pripravujú v zmysle platného Generelu nemotorovej dopravy. V sále dokonca zaznelo aj to, že by sa na určité dni mohol vyčleniť Severný obchvat pre cyklistov a korčuliarov, ktorý teraz investor pripravuje na otvorenie.

3. téma Cestovný ruch v meste – vytvorenie predpokladov pre masívny rozvoj v oblasti CR. Mesto pripravuje Akčný plán rozvoja cestovného ruchu na roky 2012-14, ktorý zadefinuje celkovú stratégiu vrátane vstupu súkromných spoločností do cestovného ruchu. zatiaľ mesto vstúpilo do VISIT BB s.r.o. a Oblastnej organizácie cestovného ruchu, ktorá nadväzuje spoluprácu s veľkým tour operátorom z Ruska, pripravuje sa komplexná marketingová ponuka produktov pre návštevníkov mesta a regiónu, vrátane možností cirkevného a lekárskeho turizmu, aby turisti cez Banskú Bystricu len neprechádzali, ale tu aj prenocovali a zaplatili si za kvalitné služby s jedinečným pobytom.

4. téma Bytová výstavba v meste – podpora výstavby štartovacích bytov. Mesto neprijalo ponuku VAV invest na spoluprácu pri výstavbe 218 nájomných 1-2 izbových bytov na Belvederi s výhodným nájomným pre mladých, ktorí postupne odchádzajú z mesta. za prácou. Podporiť to má aj pripravovaná zmena legislatívy o rozšírení možností využitia podpory štátu zo ŠFRB aj pre súkromných stavebníkov. O nájomné byty na Belvedetri prejavilo záujem už 670 mladých ľudí.

Podľa primátora ponuku odmietla finančná komisia i mestská rada, s čím sa stotožnil. V súčasnosti eviduje mestský úrad 218 žiadostí o nájomný byt. Mesto si v súčasnej ekonomickej situácii nemôže zobrať na plecia riziko prenájmu bytov a možného zadlženia sa. Miesto toho chce s podporou štátu rekonštruovať vežový objekt bývalej SAV na Severnej, bratislavský investor pripravuje výstavbu 90 nájomných bytov na Pršianskej terase. V meste skončil boom výstavby luxusných bytov na predaj, keďže developeri nevedia predať okolo 400 veľkometrážnych bytov.

Občania v sále namietali, že mesto dostatočne nerieši bytovú otázku mladých ľudí, ktorí si nemôžu dovoliť drahé bývanie. Problémom je napríklad aj prístup na Pršiansku terasu, kde má nájomný bytový dom MBB a.s., ale jediná komunikácia je v katastrofálnom stave nebezpečná pre autá, autobusy a chodcov, keďže sem nevedie ani chodník.

Kritiku si vyslúžilo aj nepodpísanie územného rozhodnutia na dokončenie komplexu Európy na Bevederi. Primátor je podľa vlastných slov pripravený ho podpísať, keď investor splní podmienky mesta na zabezpečenie vyhovujúceho dopravného riešenia, ktoré je podľa neho k navrhovanej multifunkčnej hale pre 6 tisíc návštevníkov nedostatočné s možnými dopravným kolapsom v budúcnosti.

5. téma Parkovanie v meste – prenájom parkovacích miest súkromnému investorovi. Zástupca EEI vysvetlil nový systém zonálneho tarifného parkovania v centre mesta, ktorý platí od 1.júla. Jeho cieľom je rozptýlenie dopravy a parkovania v centre mesta, vrátane vytvorenia rezidentských zón pre občanov bývajúcich v priľahlých uliciach centrálnej časti Banskej Bystrice.

Spoločnosť EEI spravuje parkovanie v centre mesta v spolupráci s MBB, ktorá investuje do systému vlastné zdroje. Z príjmu parkovného ide okolo 40 tisíc eur ročne do mestskej pokladne, spolu s vybranými pokutami za porušovaniu predpisov pri parkovaní.

To bola aj čiastočná odpoveď na kritiku občanov, prečo parkovanie nemá pod palcom mesto a prečo sa mestskí policajti venujú najmä zakladaniu papúč na zle zaparkované autá a vyberaniu pokút, miesto zabezpečovania poriadku v centre meste i na sídliskách. Niektorým občanom sa nepáči ani zvýšenie hodinovej sadzby z 50 centov na euro v centrálnej zóne bez možnosti platenia za menší časový interval pri krátkodobom parkovaní, rovnako ako nedostatok voľných parkovacích plôch na sídliskách s vyhradenými platenými parkovacími miestami pred bytovkami. To je ďalšia práca pre zodpovedných zástupcov mesta, ktorí si zapisovali kritické pripomienky diskutujúcich.

Škoda, že takéto zaujímavé diskusné stretnutie s vedením mesta z rôznych príčin neprilákalo viac občanov. Tí by možno privítali aj iné témy na diskusiu, ako sú napríklad investície do mesta či vytváranie nových pracovných príležitostí a možností uplatnenia sa obyvateľov Banskej Bystrice, ktorých počet každým rokom klesá. Možno niekedy nabudúce…

Zdroj: Bystricoviny.sk