Ministerstvo školstva spúšťa v Banskobystrickom kraji pilotné testovanie riešenia šikany v školách

SPRÁVY
0 /

Ministerstvo školstva spúšťa spolu s Banskobystrickým samosprávnym krajom (BBSK) rozsiahlu iniciatívu pre riešenie šikany v školách, ktorá zahŕňa pilotné testovanie aplikácie a implementáciu krízového semaforu. Tento krok je súčasťou širšej stratégie na zlepšenie prevencie a systematické zavedenie krízovej intervencie v školách, s cieľom posilniť ochranu duševného zdravia študentov.

Pilotné testovanie riešenia šikany na školách predstavil na slávnostnom otvorení  školského roka na SOŠ IT v Banskej Bystrici minister školstva Tomáš Drucker.

Zľava Ondrej Lunter a Tomáš Drucker

Zľava Ondrej Lunter a Tomáš Drucker

V rámci pilotného projektu bude na dvadsiatke stredných škôl v BBSK testovaná aplikácia „Nenech to být“, ktorá umožňuje študentom anonymne nahlasovať prejavy šikany. Aplikácia funguje ako dôveryhodná schránka, kde môžu obete alebo svedkovia bezpečne komunikovať, napríklad so školským podporným tímom. Súčasne bude zavedený aj krízový semafor, ktorý poskytne školám jasné návody a vyhodnotenie.

„Šikana nie je len problémom jednotlivcov, ale zrkadlom toho, akú spoločnosť vytvárame. Ak chceme, aby naše deti vyrastali v bezpečnom a rešpektujúcom prostredí, musíme sa všetci zaviazať k tomu, že nebudeme mlčať. Nová aplikácia a krízový semafor nie sú len technickými nástrojmi, ale výrazom našej kolektívnej zodpovednosti. Každý nahlásený prípad je krokom k spravodlivejšej budúcnosti, kde už žiadne dieťa nebude musieť čeliť šikane samo,“

uviedol minister školstva Tomáš Drucker.

Aplikácia „Nenech to být“ prináša množstvo výhod, ako je anonymita, nepretržitá dostupnosť, jednoduchosť používania a možnosť pripojiť prílohy k nahláseniu. Navyše, aplikácia umožňuje sledovať stav nahlásenia a poskytuje bezpečnosť v súlade s normami GDPR. Pre školy ponúka aj prispôsobiteľnosť formulárov, rôzne možnosti komunikácie, systém notifikácií a pokročilé možnosti správy a analýzy údajov.

„V praxi sa stretávame s tým, že školy často nevedia dosť jasne rozlíšiť, kedy už hovoríme o šikane a kedy je potrebné do incidentu zainteresovať zriaďovateľa či centrum poradenstva a prevencie. Je dôležité, aby sme im pomohli nastaviť mantinely a urobili všetko pre to, aby sa obete či svedkovia nebáli šikanu nahlasovať,“

povedala riaditeľka odboru školstva Úradu Banskobystrického samosprávneho kraja Zuzana Lafférsová.

Manuál, ktorý bol vytvorený v spolupráci s ministerstvom školstva, obsahuje praktické rady a pokyny pre školy pre riešenie šikany. Tieto pokyny nadväzujú na smernicu a Sprievodcu pre riešenie šikany, ktoré pripravil rezort školstva. Do konca roka budú všetky školy v pôsobnosti BBSK preškolené, aby vedeli účinne identifikovať a riešiť prípady šikany.

„Tieto návody sú veľmi konkrétne a vychádzajú z praktických skúseností školských podporných tímov, školských psychológov, zo situácií, s ktorými sa reálne stretli riaditelia škôl a učitelia a z otázok, ktoré nám položili. Téme šikany sa u nás v BBSK venujeme detailne už viac ako rok a dnes sme pripravení kompletný manuál otestovať na našich stredných školách a následne ho s podporou ministerstva školstva distribuovať do všetkých škôl na Slovensku. To, že sa šikana v škole vyskytne, nie je hanba – sme pripravení pomôcť všetkým školám, aby takéto situácie vedeli identifikovať a adekvátne riešiť,“

poznamenal župan Ondrej Lunter.

Ondrej Lunter

Ondrej Lunter

„Aplikáciu NNTB sme založili v roku 2017, ako traja spolužiaci na gymnáziu, ktorí nevedeli, ako čeliť šikanovaniu. Odvtedy sa NNTB rozšírilo na každú tretiu školu v Česku. Nástroj umožňuje bezpečne komunikovať všetko, o čom nie je ľahké hovoriť osobne, vrátane toho, že ste svedkom alebo dokonca obeťou šikanovania. To považujeme za úplne kľúčové v akomkoľvek kolektíve, najmä keď ide o mladých ľudí, ktorí sú na online komunikáciu zvyknutí,”

vysvetlil spoluzakladateľ NNTB Jan Sláma.

Rezort školstva si uvedomuje, že šikana môže postihnúť aj tie najlepšie školy, a preto kladie dôraz na prevenciu a včasnú intervenciu. Cieľom týchto opatrení je vytvoriť bezpečné prostredie v školách, kde sa študenti nebudú báť nahlasovať šikanu a budú vedieť, že ich problémy budú riešené s náležitou pozornosťou.

Zdroj: Lenka Štepáneková , Foto: Diana Černáková