Na základe výsledkov diagnostiky a statického posúdenia bol v minulosti most ponad rieku Hron pri malej železničnej stanici pre nevyhovujúci stavebno-technický stav uzavretý pre automobilovú dopravu. Mesto následne začalo podnikať kroky smerujúce k jeho komplexnej rekonštrukcii, v rozsahu odstránenia pôvodného a vybudovania úplne nového oceľového mosta spĺňajúceho všetky normy.
Dnes má samospráva vypracovanú projektovú dokumentáciu pre stavebné povolenie. Zámerom je v tejto lokalite vytvoriť atraktívny priestor s novým 36 metrov dlhým a 8 metrov širokým promenádnym mostom pre peších a cyklistov.
Rozhodnutie nahradiť existujúci most novým, vyplynulo zo záverov zrealizovanej diagnostiky a statického posúdenia v uplynulom období. Most z roku 1956 je značne poškodený a nachádza sa v nevyhovujúcom technicko-stavebnom stave, preto na ňom nestačí len vymeniť povrch. Mesto po uzatvorení tohto mosta zadalo vypracovanie projektovej dokumentácie na jeho rekonštrukciu. V súčasnosti je projekt hotový, rovnako ako sú k dispozícii aj vyjadrenia dotknutých orgánov.
„Vzhľadom na to, že most sa nachádza v pamiatkovej rezervácii, projekt nového mosta bol sledovaný aj Krajským pamiatkovým úradom v Banskej Bystrici. Zo strany pamiatkarov nám bolo adresovaných mnoho pripomienok a požiadaviek, ktoré bolo potrebné vyriešiť a dodržať. Ešte pred samotným projektovaním sme komunikovali aj so Slovenským vodohospodárskym podnikom, aby sme získali súhlas a základné parametre mosta, ktorý by v prípade povodní a vysokej hladiny Hrona nespôsoboval problémy. V blízkej dobe začneme s prípravou verejného obstarávania na zhotoviteľa nového mosta,“
objasňuje primátor mesta Ján Nosko.
V rámci výmeny mosta dôjde k vybudovaniu nových úložných prahov železobetónových opôr, ktoré budú založené na mikropilótach. Nosná konštrukcia mosta je navrhnutá ako jednopoľová konštrukcia tvorená šiestimi oceľovými nosníkmi a doskou zo železobetónu. Na moste s asfaltovým povrchom bude osadené oceľové zábradlie, ktoré bude možné, v prípade povodňových stavov na rieke Hron, sklopiť. Napriek tomu, že nový most bude slúžiť výhradne chodcom a cyklistom, projektovať sa bude s nosnosťou pre automobily, aby sa dal v prípade mimoriadnych situácií využiť.
Video k projektu mosta: https://www.facebook.com/gajdosikjakub/videos/1256025045581783?locale=sk_SK
„S projektom výmeny mosta súvisí aj projekt vybudovania oddychového parčíka s prístaviskom pre vodákov, na ktorý máme vypracovanú projektovú dokumentáciu pre územné a stavebné konanie. V súčasnosti na túto stavbu prebieha proces územného konania. Ťažiskovým priestorom parčíka je rampa pre vodákov, kde je navrhnutý malý záliv na priblíženie lode, priestor na vystúpenie a jej vynesenie na rampu. Okolo rampy sa navrhuje nový nábrežný múr a oplotený priestor, ktorý umožní uschovanie lodí. Priľahlú plochu pri Hrone má tvoriť parčíks kaviarňou, tanečnou plochou a lavičkami,“
dodáva Jakub Gajdošík, prvý zástupca primátora.
Na území Banskej Bystrice sa nachádza približne 60 mostov a lávok, v majetku samosprávy ich figuruje zhruba 40. Mesto sa mostom systematicky venuje od roku 2014, odkedy pracuje na postupnom zakladaní mostových zošitov. Zároveň sa vykonávajú obhliadky a podrobnejšia diagnostika.
Po zbúraní Kremničianskeho mosta v havarijnom stave, samospráva zabezpečila aj posúdenie 40-ročného Radvanského mosta, napriek tomu, že ho tiež neeviduje vo svojom majetku. Po vykonanej obhliadke, ktorá ho zaradila do kategórie 6, mesto v najbližšom čase, v spolupráci so Žilinskou univerzitou v Žiline, zrealizuje jeho podrobnú diagnostiku.
Na základe záverov následne pristúpi k potrebným opatreniam. Mesto zároveň pripravuje zadanie pre projektanta na naprojektovanie nových mostov v tejto časti mesta.
„Stav mostov na Slovensku je zlý. Preto túto tému otvoríme aj na rokovaní s ministerstvom dopravy, vzhľadom na náročnosť výstavby nových mostov a finančnú situáciu samospráv,“
dopĺňa primátor Nosko.
Zdroj: Zdenka Marhefková , Foto: mesto BB, vizualizácie a ilustračné