Nedávno sme priniesli informáciu o straníckych personálnych zmenách v orgánoch krajskej firmy Banskobystrická regionálna správa ciest a.s. Krátko potom vyšla na webe BBSK správa, že Marian Kotleba chce dať prácu ľuďom po dedinách na regionálnych cestách.
Vo volebnej kampani na predsedu BBSK Marian Kotleba predstavil projekt pre dlhodobo nezamestnaných obyvateľov kraja s pracovným názvom „Lopaty a krompáče” pri údržbe ciest II. a III. triedy, o ktoré sa stará krajská firma BBRSC a.s. Tá spravuje vyše 2.570 km regionálnych ciest a 1.108 mostných objektov.
„Moja vízia riešenia sú lopaty a krompáče na cestách druhej a tretej triedy miesto bagrov. Zamestnať x- ľudí, ktorí by inú prácu nemali šancu dostať a nebude to stáť ani korunu. Lopaty a krompáče sa dajú vyrobiť, nemusíme byť odkázaní na spotrebu a nákup. Formu sme preberali s akademickou obcou, budú to neziskovky alebo sociálne podniky. Keď to funguje v Rumunsku, prečo by to nemohlo fungovať na Slovensku,“
uviedol Kotleba na pamätnej tlačovke 18.11.2013 v hoteli Lux.
Predseda BBSK chce teraz svoj projekt prioritne spustiť v okresoch Revúca a Brezno, kde je stav ciest v katastrofálnom stave. Záleží mu na tom, aby konkrétne úseky opravovali ľudia z okolitých obcí, ktorých zamestnajú miestne samosprávy. „My vytvoríme pracovné miesta a dáme na ne peniaze. Obce musia pridať ruku k dielu,“ povedal podpredseda predstavenstva BBRSC a.s. Miroslav Belička ešte v čase, keď podľa predsedu BBSK kraj kvôli záväzkom a rozpočtovému provizóriu nemal peniaze na investície.
Starostom v Banskobystrickom ponúka predseda BBSK zdroje z rozpočtu kraja (nebude to teda zadarmo), za ktoré by obce zamestnali ľudí na údržbe a opravách regionálnych ciest. Do tohto projektu však podľa platnej legislatívy budú môcť ísť iba obce, ktoré majú vlastné technické služby so zamestnancami. Podľa Beličku by to bola sezónna činnosť na 7-8 mesiacov, čo pripomína verejnoprospešné práce pre nezamestnaných financované štátom.
Tie obce, ktoré nemajú vlastné špecializované podniky, si budú musieť vytvoriť nové spoločnosti, čo môže byť ekonomicky nevýhodné (náklady na založenie a manažment). Paradoxom je, že z hľadiska zvyšovania zamestnanosti v regióne môže mať tento projekt opačný účinok na Regionálnu správu ciest. Odčlenením zdrojov z rozpočtu kraja na údržbu regionálnych ciest obciam sa automaticky zníži objem financií pre BBRSC a.s. Tá bude musieť prepustiť časť svojich zamestnancov, ktorí teraz vykonávajú tieto práce strojmi.
Otázna je aj ekonomika. Napríklad ručné čistenie a prehlbovanie rigolov znamená nižšiu intenzitu výkonov a zvýšenie nákladov BBSK. Pre porovnanie 1 km čistenia rigolov strojom predstavuje náklad 100 €. Pri ručnom čistení je to 425 €/km. Vyčistením 2.570 km rigolov ciest II. a III. triedy bude ručná práca o 835.250 € drahšia, ako to robí BBRSC a.s. svojimi strojmi, nehovoriac o predĺžení doby samotného čistenia.
Odborní pracovníci BBRSC a.s. majú podľa predstáv vedenia BBSK iba pripraviť a označiť vybrané úseky ciest s odborným dohľadom nad zamestnancami obcí. Tí budú pracovať bez využitia strojov, ktoré má vo svojom vozovom parku Regionálna správa ciest a za ktorých nákup spláca úver Jednoducho ich nahradia lopaty a krompáče…
Zdroj: Bystricoviny.sk