FOTO: Mesto Banská Bystrica dalo zdiagnostikovať Radvanský most, aj keď ho nevlastní

SPRÁVY
2 /

Na území Banskej Bystrice je 82 mostných objektov a lávok. Približne polovica z nich je vo vlastníctve a správe miest. Z tohto počtu sa jedenásť percent mostov a lávok nachádza v havarijnom stave. Samospráva vykonáva ich pravidelnú diagnostiku.

Mesto sa zameralo  aj na Radvanský most ležiaci v blízkosti OC Tesco v mestskej časti Radvaň-Kráľová, hoci ten nie je v jeho vlastníctve. Na základe prehliadky mosta v septembri minulého roka bol, hlavne z dôvodu stavu nosnej konštrukcie, hodnotený ako veľmi zlý a bolo odporúčané vykonať jeho diagnostiku.

Radvanský most nad R1

Radvanský most nad R1

Aj keď mosty ponad rýchlostnú cestu R1 v Kremničke a v Radvani nikdy nepatrili mestu, samospráva z vlastných zdrojov nechala na obidvoch vykonať odbornú obhliadku. Na jej základe bolo v minulom roku, z dôvodu bezpečnosti motoristov, rozhodnuté o odstránení mosta v Kremničke.

V súčasnosti sa už intenzívne pracuje na projektovej dokumentácii nového mosta, ktorý ho nahradí. Po vlaňajšej technickej obhliadke bol Radvanský most, spájajúci mestskú časť Radvaň so Zvolenskou cestou, zaradený do šiesteho stupňa ohrozenia zo siedmich. Práve na ňom v utorok odborníci zo Žilinskej univerzity v Žiline uskutočnili prvú etapu podrobnej diagnostiky.

Diagnostika mosta

Diagnostika mosta

Napriek tomu, že Radvanský most nie je vo vlastníctve mesta, zainvestovali sme zdroje na to, aby sme mali absolútnu istotu či je stavba bezpečná. Kvôli bezpečnosti potrebujeme mať presnú informáciu o tom, v akom stave sa most nachádza,“

uviedol primátor Ján Nosko.

Diagnostika konštrukcie mosta zo strany odborníkov zo Žilinskej univerzity v Žiline spočíva v podrobnej prehliadke, identifikácii a zistení príčin porúch nosnej konštrukcie a pilierov. Súvisí aj s kontrolou rozmerov nosnej konštrukcie, pilierov a mostného zvršku.

Zľava Ján Nosko a Martin Moravčík

Zľava Ján Nosko a Martin Moravčík

Ide o problémovú kostru z pohľadu nosnej konštrukcie. Most tvoria nosníky vyrábané v šesťdesiatych či sedemdesiatych rokoch a patria k najrizikovejším konštrukciám. Dnes sme realizovali prvú etapu diagnostiky, následne budeme robiť statické analýzy,“

povedal profesor Martin Moravčík z Katedry stavebnej konštrukcie a mostov Stavebnej fakulty Žilinskej univerzity v Žiline.

V máji tohto roka vykonajú odborníci zo Žilinskej univerzity v Žiline ďalšiu etapu diagnostiky, spočívajúcu v záťažovej skúške mosta. Vylúčené nie je ani nasadenie online kontinuálneho monitoringu pri dopravnom zaťažení. Zistené výsledky z diagnostiky poslúžia mestu na celkové zhodnotenie stavebno-technického stavu mosta a v prípade potreby na prijatie konkrétnych opatrení.

Martin Moravčík

Martin Moravčík

„Nevyhovujúci technický stav mostov nie je len problémom mesta Banská Bystrica. V rámci Únie miest Slovenska a jej členských miest sme spracovali materiál, v ktorom evidujeme 571 mostov. Z nich 33 percent sa nachádza v zlom až havarijnom stave. Ide o alarmujúcu situáciu, o ktorej chceme rokovať priamo s ministerstvom dopravy. Mnohé z týchto mostov nemajú vlastníka, chýba k nim projektová dokumentácia a nie sú zaradené v majetku miest. Niektoré z nich slúžia ako zjazdy z rýchlostných ciest, diaľnic, alebo sú to privádzače na rýchlostné cesty. Je preto potrebné revidovať vlastnícke vzťahy mostov a jednoznačne určiť vlastníka,“

skonštatoval banskobystrický primátor Nosko.

Radvanský most

Radvanský most

Zdroj: Miroslav Strelec , Foto: mesto BB