Ako je známe, rannú dopravnú zápchu na križovatke pri bystrickej Europe, ktorá vyvolala v pondelok viacero kritických reakcií na sociálnych sieťach, spôsobila technická porucha svetelnej signalizácie. Napriek tomu platí, že inteligentné semafory namontované na križovatkách cesty I/66 vedúcej mestom popri Hrone dokážu zabezpečiť väčšiu plynulosť premávky na tomto dopravne vyťaženom úseku.
Dopravnú zápchu pri Europe spôsobil technický problém svetelnej signalizácie
V nešťastné pondelkové ráno došlo na svetelnej signalizácii pri Europa SC k poruche prijímača, ktorý komunikuje s detektormi umiestnenými vo vozovke, čo malo za následok vytvorenie rannej zápchy. Systém bol na diaľku preprogramovaný, prejazdnosť križovatky obnovená a chybný prijímač v priebehu dňa vymenený.
Aj napriek vysvetleniu situácie viacerí kritickí diskutéri na sociálnych sieťach stanovisko mesta ďalej spochybňovali s tým, že k ranným zápcham dochádza na kruhovom objazde každý deň bez ohľadu na poruchu prijímača a na vine sú nové semafory (do toho sa pridali chýry o údajne legislatívnych príčinách prerušenia prevádzky turistického vláčika Neusohl Express, hoci podľa vyjadrenia riaditeľa OOSR Stredné Slovensko išlo o technický problém).
Banskobystrická samospráva odmieta tvrdenia kritikov, že inteligentné riadenie dopravy novou svetelnou signalizáciou nerieši ranné zápchy:
„Práve naopak, nová svetelná signalizácia s dynamickým riadením dopravy, na základe informácií z detektorov umiestnených vo vozovke, okrem iného napríklad viac preferuje v križovatke pod nadjazdom ľavé odbočenie k Europa SC. To má za následok, že tento dopravne významný prúd už viac nezahlcuje veľký kruhový objazd, čo v minulosti spôsobovalo jeho upchatie a vytváranie kolóny až po Úsvit na Fončorde.“
Podľa mesta situácia na veľkom kruhovom objazde je po inštalácii nových semaforov výrazne lepšia, a to bez ohľadu či sa porovnáva prázdninové obdobie teraz a pred rokom alebo dopravná situáciu za rovnaké obdobie počas školského roka.
Výnimkou sú jedine neočakávané situácie, ako dopravná nehoda, porucha alebo iný výnimočný prípad, čo okamžite zaznamenajú najmä „permanentní kritici vedenia mesta Banská Bystrica z opozičného tábora“ a fotografie z miesta činu aj s náležitým kritickým textom okamžite zaplavia sociálne siete. Fakt, že za bežnej premávky je doprava na veľkom kruhovom objazde výrazne plynulejšia ako v minulosti, nespomenie nikto.
Keďže je lepšie raz vidieť ako stokrát počuť alebo čítať na Facebooku, mesto Banská Bystrica počas ranej špičky (v čase od 7:47 do 8:09 hod.) natočilo nasledujúce video zrýchlené do jednej minúty:
https://www.facebook.com/banskabystricamesto/videos/220412370563494?locale=sk_SK
Projekt komplexnej rekonštrukcie svetelnej signalizácie
Cieľom mesta bolo pripraviť projekt komplexnej rekonštrukcie cestnej svetelnej signalizácie na významnom dopravnom ťahu I/66 prechádzajúcom Banskou Bystricou, vrátane vybudovania inteligentného riadenia všetkých križovatiek, ktoré sa tu nachádzajú.
Jedná sa o svetelne riadené križovatky pri Dome kultúry, v Kapitulskej ulici, pri Europa Shopping pod nadjazdom a svetelne riadené priechody pre chodcov v Národnej ulici a na Štadlerovom nábreží. Na tento projekt získala banskobystrická samospráva z Európskeho fondu regionálneho rozvoja a štátneho rozpočtu nenávratný finančný príspevok vo výške 742 890,73 eur.
Dynamické riadenie križovatiek
Tým, že nové semafory budú inteligentné a dokážu navzájom komunikovať, by sa mala zvýšiť plynulosť prejazdu jednotlivými križovatkami. Znamená to, že na základe informácií zo senzorov umiestnených vo všetkých jazdných pruhoch vo vozovke, riadiaci softvér na pozadí vyhodnocuje aktuálnu situáciu na ceste v reálnom čase a na základe toho prepína svetlá na semafore.
S tým súvisí aj častá otázka vyskytujúca sa na sociálnych sieťach, či majú mať nové semafory aj odpočítavanie času. V tomto prípade sa nejedná o statický signálny plán, preto semafor nedokáže dopredu určiť, aký dlhý interval je potrebný na vyprázdnenie jazdného pruhu.
Pri dynamicky riadených križovatkách sa preto odpočítavadlá času logicky neumiestňujú. Celý systém je doplnený o bezpečnostné prehľadové kamery prepojené na riadiace stredisko, odkiaľ sa v prípade krízovej situácie dá vykonať okamžitý zásah do systému.
Preferencia verejnej dopravy
Ďalšou významnou funkciou, ktorú nová svetelná signalizácia poskytuje, je preferencia verejnej dopravy. Každý autobus alebo trolejbus MHD má v sebe palubnú jednotku, ktorou sa po priblížení ku križovatke prihlási do jej riadiacej jednotky. V prípade, že autobus alebo trolejbus bude mať meškanie oproti cestovnému poriadku, svetelná signalizácia môže ich prejazd priorizovať.
Ak vozidlá MHD budú stáť na zastávke pred križovatkou, signalizácia im vyšle hlásenie do palubnej jednotky, kedy je ideálny čas pohnúť sa z nej, aby nemuseli po pár metroch brzdiť a opäť sa pohýnať. Okrem toho sa tak vytvára ešte väčší priestor pre nastupovanie a vystupovanie cestujúcich.
Zdroj: (tom) a mesto BB , Foto: ilustračné