Čo prinesie motoristom novela cestného zákona?

SPRÁVY
7 /

  • Vláda schválila novelu cestného zákona, ktorá  prinesie zrušenie povinnej certifikácie autorizovaných opravovní a nezávislých servisov, rozšírenie siete STK, zrušenie rýchlostného obmedzenia na diaľniciach v intraviláne miest a obcí či povinné zápisy do registra prevádzkových záznamov. V prípade, ak novelu schváli parlament, nadobudne účinnosť od 1. novembra 2021. Pozrime sa na štyri zásadné zmeny, ktoré novela zákona prináša.

Zrušenie povinnej certifikácie autorizovaných a nezávislých opravovní

Táto zmena prichádza v rámci zníženia administratívnej záťaže. Podľa návrhu novely pri ťažkých dopravných nehodách, ktoré mali vplyv na bezpečnostné prvky vozidla, ktorými sú zavesenie kolies, deformačné zóny, systémy airbagov či riadenie alebo brzdy, bude stačiť, aby sa oprava vykonala na základe informácií od výrobcu s príslušným technologickým vybavením.

Vzhľadom na upustenie od povinnej certifikácie opravovní navrhuje ministerstvo dopravy zaviesť definície autorizovanej  a nezávislej opravovne.

Rozšírenie siete staníc STK

V súvislosti s činnosťou služby technickej kontroly, služby emisnej kontroly, technickej kontroly originality a technickej služby montáže plynových zariadení chce rezort dopravy  predĺžiť platnosť poverenia s tým, že po ukončení činnosti technickej služby bude treba odovzdať typovému schvaľovaciemu orgánu informačný systém.

V prípade zriaďovania staníc technickej kontroly (STK) nad rámec existujúcej siete sa navrhuje zaviesť obmedzenia pre držiteľov povolení, ktorí reálne dané pracoviská nestavajú a často zámerne blokujú miesto v existujúcej sieti. Platnosť poverenia na výkon činnosti niektorých technických služieb navrhuje ministerstvo dopravy predĺžiť z piatich na desať rokov, lebo lehota piatich rokov nepostačovala na návratnosť vynaloženej investície činnosti technickej služby.

Zrušenie rýchlostného obmedzenia na diaľniciach v intraviláne miest a obcí

Ministerstvo dopravy navrhuje zrušiť obmedzenie maximálnej rýchlosti na diaľnici v intraviláne obcí a miest, ktorá je v súčasnosti 90 km/hod.

„Keďže diaľnica je nadradená infraštruktúra, nie je dôvod obmedzovať rýchlosť na nej, či prechádza alebo neprechádza obcou. Ak treba rýchlosť na diaľnici prechádzajúcej obcou obmedziť, dá sa to vykonať príslušnými dopravnými značkami,“

vysvetľuje minister dopravy  výstavby a regionálneho rozvoja SR Andrej Doležal.

Podľa európskeho nariadenia z roku 2019 budú schválené typy vozidiel od 6. júla 2022 a všetky prvýkrát evidované vozidlá od 7. júla 2024 vybavené systémom inteligentného prispôsobenia rýchlosti. Z diaľnic bude treba odstrániť dopravné značky so začiatkom a koncom obce, lebo systém by nevedel správne rozoznať, aká najvyššia rýchlosť je na diaľnici povolená.

Andrej Doležal

Andrej Doležal

Povinné zápisy do registra prevádzkových záznamov

Novela zákona prináša aj povinnosť zapisovať údaje do registra prevádzkových záznamov vozidiel pre osoby, ktoré prevádzkujú webové sídlo s ponukami na predaj a kúpu áut. Podobne by mali povinnosť zapisovať údaje do registra aj osoby vykonávajúce predaj ojazdených vozidiel nielen v prípade predaja vozidla, ale aj ponuky.

Povinnosť zapisovať údaje do registra navrhuje rezort dopravy aj pre osoby vykonávajúce nastavovanie alebo iné zásahy v rámci softvéru riadiacej jednotky vozidla.

Novela zákona po jej schválení v NR SR nadobudne účinnosť 1. novembra 2021, okrem ustanovení súvisiacich s implementáciou nariadenia Európskej únie z roku 2019, ktoré majú účinnosť od 6. júla 2022.

Zdroj: (tom) a SITA, Foto: ilustračné