Banskobystrický samosprávny kraj (BBSK) už nevidí zmysel v pokračovaní sporu so Slovenskou autobusovou dopravou Zvolen o platnosť dodatku k zmluve o verejnej doprave, ktorý uzavrelo ešte bývalé vedenie župy. Rozhodnutie krajského súdu núti BBSK najprv stanoviť ujmu, ktorú kraju dopravca spôsobil, a až potom by súd mohol rozhodnúť o platnosti dodatku. Takto kraj postupovať nechce, navyše, v dôsledku rozhodnutia súdu mu už miliónové pokuty od ÚVO nehrozia.
BBSK nepovažuje súdny spor so SAD Zvolen za prehru
Oznámil to na štvrtkovej tlačovej konferencii predseda BBSK Ján Lunter po tom, ako Krajský súd v Banskej Bystrici vrátil rozhodnutie o platnosti či neplatnosti dodatku s SAD Zvolen prvostupňovému súdu s odôvodnením, že najprv je potrebné vyčísliť vzniknutú ujmu a až následne môže súd rozhodovať o samotnom dodatku.
„V tomto spore nikdy nešlo o peniaze, ani sme nikdy nespochybnili oprávnené nároky dopravcov na úhrady za služby vo verejnom záujme. Celý spor mal pre nás dva rozmery – sľúbili sme transparentnosť a zákonnosť, preto sme nemohli prehliadať silné podozrenie, že dodatky, ktoré podpísal Marián Kotleba na päť rokov, sú v rozpore s európskou legislatívou o verejnom obstarávaní. Po druhé, keby sme túto situáciu neriešili a dodatkami by sa začal zaoberať Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO), ako tomu je dnes v niektorých iných župách, nášmu kraju by mohli hroziť pokuty až do výšky 7,5 milióna eur,“
uviedol Ján Lunter.
Rozhodnutie krajského súdu núti okresný súd, ktorý je rozhodnutím krajského súdu viazaný, aby sa najprv zaoberal peňažnými nárokmi strán a platnosť dodatku skúmal až následne. Podľa slov vicežupana Ondreja Luntera však kraj nevie preukázať finančné škody vzniknuté z dlhodobého zmluvného vzťahu o výkonoch vo verejnom záujme zo strany dopravcu SAD Zvolen.
Náklady právneho zastupovania BBSK bratislavskou advokátskou kanceláriou Taylor Wessing vyčíslil Lunter na 175 000 eur, ibaže k tomu bude aj pri mimosúdnej dohode potrebné pripočítať náhradu škody zo strany autobusového dopravcu. Nehovoriac o tom, že predmetný súdny spor vyvolal ďalšie súdne pokračovania, ktoré sú ešte živé.
„Právny názor krajského súdu nám fakticky neumožňuje v spore ďalej pokračovať. Našim cieľom nie je a nikdy nebolo získanie peňažného plnenia od dopravcu za služby, ktoré tento odjazdil a preto v pokračovaní sporu už nevidíme zmysel. Toto naše rozhodnutie sme oznámili aj predsedovi predstavenstva SAD Zvolen, zároveň sme sa dohodli, že všetky súdne spory, ktoré spolu v tejto chvíli vedieme, sa pokúsime uzavrieť mimosúdnou cestou. Dohodli sme si aj nejaké časové rámce,“
dodal župan Lunter.
Miliónové pokuty kraju už nehrozia
Hoci prvý cieľ, a to zistiť, či bol pri uzatváraní dodatkov porušený zákon, sa pre protichodné rozhodnutia okresného a krajského súdu naplniť nepodarilo, miliónové pokuty od ÚVO už župe nehrozia.
„Dnes konštatujeme, že hoci máme iba čiastočné odpovede, sú dostatočné na to, aby sme v súdnom spore ďalej nepokračovali. Máme rozhodnutia okresných súdov, ktoré potvrdzujú naše predpoklady, že dodatky boli uzavreté nezákonne, a tým aj odôvodnenosť našich obáv a správnosť rozhodnutia dať vec posúdiť súdu. Zároveň máme rozhodnutie krajského súdu v spore s SAD Zvolen, ktoré hovorí o tom, že dodatok nemôže súd v tejto chvíli posúdiť ako nezákonný. Je teda logické, že nám žiadny štátny orgán už nemôže dať pokutu za jeho nezákonnosť,“
povedal podpredseda BBSK Ondrej Lunter s tým, že kraj predpokladá totožný rozsudok aj v prípade sporu s SAD Lučenec.
„Berieme na vedomie, že pre slovenské súdnictvo sa javí ako príliš komplikované jednoznačne a rýchlo posúdiť zákonnosť dodatkov. Ale keďže usudzujeme, že kraju už fakticky nemôže vzniknúť škoda na pokutách, tak nemá zmysel ďalej zaťažovať ani súdy, ani nás, ani dopravcov a ani verejnosť,“
vysvetlil vicežupan Lunter.
Dopravu preberie víťaz transparentnej súťaže
Svoju pozornosť BBSK presunula na verejné obstarávanie na dopravcov, s ktorými plánuje najneskôr v priebehu budúceho roka uzavrieť novú zmluvu na obdobie desiatich rokov. Tá by mala začať platiť od 1. januára 2024 a v porovnaní so starými zmluvami, ktoré boli roky len dodatkované, posilní postavenie kraja a verejný záujem.
„Nová zmluva je postavená tak, že víťazní dopravcovia budú povinní akceptovať prechod do integrovaného dopravného systému v tarifnej, prepravnej i technologickej oblasti, budú povinní poskytovať kraju presné a overiteľné údaje o počte prepravených cestujúcich i najazdených kilometrov a za neplnenie zmluvných podmienok v nej budú stanovené sankcie,“
skonštatoval riaditeľ Úradu BBSK Matúš Hollý.
Celú zákazku na dopravcov, ktorej predpokladaná hodnota presahuje 420 miliónov eur bez DPH, rozdelila župa na desať častí, aby sa mohli zapojiť aj menší dopravcovia, ktorí nemajú dostatočné kapacity na obslúženie celého územia kraja.
„Vytvorili sme podmienky transparentnej a širokej verejnej súťaže, ktorá nediskriminuje ani malých podnikateľov. Na trhové konzultácie i prihlasovanie sme vyhradili dostatočný čas a veríme, že po úspešnom podpise zmluvy alebo zmlúv bude naša spoločná cesta ku kvalitnej a integrovanej verejnej doprave rýchla, bezproblémová a v prospech cestujúcej verejnosti,“
uzavrel tému Ján Lunter.
Otázky na tlačovej besede
Na otázku nášho Bystricovín, ktorý iný samosprávny kraj na Slovensku okrem BBSK viedol s autobusovými dopravcami súdny spor o neplatnosť dodatkov k dlhodobým zmluvám, vicežupan Ondrej Lunter odpovedal:
„V súčasnosti sú zo strany ÚVO otvorené dve konania voči dvom krajom vo veci dodatkov k dlhodobým zmluvám s dopravcami. V skutočnosti obstarať dopravcov na trhu, ktorý nie je konkurenčný, v súlade so zákonom je mimoriadne ťažká úloha. Niektoré kraje si volia tú cestu, že idú aj po hrane zákona aj napriek tomu, že strpia pokuty od ÚVO. My sme si povedali, že ochránime kraj od takejto pokuty, preto sme nechali súd, aby sa k tomu vyjadril a pre nás je to uzavretá záležitosť.
Ďalšia otázka smerovala k zavedeniu integrovanej dopravy v kraji, čo bol jeden z hlavných bodov vo volebnom programe župana Jána Luntera, ktorú zodpovedal vicežupan slovami:
„V prvom rade sme sa museli venovať tvorbe strategických a koncepčných dokumentov, ktoré by viedli k vypísaniu novej verejnej súťaže, aby sme získali páky a nástroje k zmene organizovania verejnej dopravy od 1. januára 2014. Tieto nástroje nám doposiaľ chýbali.“
Integrovanú dopravu v rámci BBSK bude riešiť Organizátor Integrovaného dopravného systému Banskobystrického samosprávneho kraja s obchodným menom „Organizátor IDS BBSK, a.s.“
Predseda predstavenstva SAD Zvolen a.s. Adrián Polóny potvrdil rokovania s vedením BBSK o mimosúdnej dohode, ale ich obsah nechcel bližšie komentovať, pretože všetko sa zatiaľ odohráva v ústnej podobe bez písomných pdkladov, ktoré jediné môže dopravca považovať za právne relevantné:
„Myslím, že BBSK mohol tie tri roky zbytočných súdnych sporov s nami radšej venovať kvalitnej príprave medzinárodného tendra na výber nového dopravcu od 1.1.2014, pretože k súťažným podkladom, ktoré predložil, majú autobusoví dopravcovia množstvo pripomienok.“
K problematike verejnej autobusovej dopravy v našom kraji sa ešte vrátime.
Zdroj: Lenka Štepáneková a (tom), Foto: redakčné a ilustračné