Už v marci tohto roka Krajský súd v Banskej Bystrici potvrdil verdikt Okresného súdu v spore BBSK s dopravcom SAD Zvolen o náhradu preukázanej straty z roku 2018, ktorá vyplývala z nedodržania dlhodobej zmluvy o výkonoch vo verejnom záujme. Kraj tak musel vyplatiť dopravcovi istinu 1,6 milióna eur plus úroky z omeškania a trovy súdneho konania vo výške okolo 500 tisíc eur.
Súdne spory s autobusovými dopravcami
V Banskobystrickom kraji zabezpečujú autobusovú dopravu dve dopravné spoločnosti, a to SAD Zvolen a SAD Lučenec na základe dlhodobej Zmluvy o službách (vo verejnom záujme), ktorú podpisoval ešte v roku 2008 župan Milan Murgaš.
Desaťročnú zmluvu v roku 2017 vtedajší župan Marián Kotleba so súhlasom krajského zastupiteľstva predĺžil dodatkom o ďalších 5 rokov. Zastropovaním ceny za odjazdený kilometer pri náhrade preukázanej straty s tým, že nedôjde k poklesu výšky cestovného ani k zníženiu objemu prepravných výkonov oproti roku 2016, sa mali ušetriť náklady kraja na verejnú dopravu.
Po nástupe do funkcie pred 5 rokmi spochybnil tento dodatok nový župan Ján Lunter a označil predĺženie zmluvy s dopravcom za neplatné. V zastúpení renomovanou bratislavskou právnou kanceláriou Taylor Wessing sa chcel kraj súdnou cestou domôcť neplatnosti dodatku k dlhodobej zmluve, čo sa mu však nepodarilo dosiahnuť.
Zároveň BBSK odmietol autobusovým dopravcom vyplácať náhrady spojené s reálnymi výkonmi vo verejnom záujme v zmysle dlhodobej zmluvy s dodatkom. Dopravca SAD Zvolen preto podal súdnu žalobu na kraj, ktorou sa domáhal vyplatenia neuhradených 1,6 milióna eur za uskutočnené výkony s úrokmi za omeškanie. Prvostupňový súd dal zvolenskej SADke za pravdu, kraj neuspel ani s odvolaním na Krajskom súde v Banskej Bystrici.
Medzitým sa vlani uzavrel medzinárodný tender na nových dopravcov v kraji, ktorého víťazmi sa stali SAD Zvolen v 7 okresoch a SAD Lučenec (bude obsluhovať okresy Revúcej, Lučenca a Rimavská Soboty). Uzatvorením nových zmlúv s obomi dopravcami na roky 2024-2033 by mal kraj ušetriť v nákladoch na verejnú autobusovú dopravu do 6 miliónov eur oproti súčasnosti.
Stanoviská dotknutých strán
K definitívnemu rozsudku Krajského súdu v Banskej Bystrici hovorkyňa BBSK Lenka Štepáneková uviedla:
„Tento verdikt súdu považujeme za poslednú bodku v spore s dopravcom SAD Zvolen. Od januára budúceho roku vstupuje do platnosti nová zmluva o poskytovaní prepravných služieb vo verejnom záujme, ktorá priestor na takéto spory eliminuje.“
Súčasný banskobystrický župan Ondrej Lunter k tomu pre TA3 povedal:
„Je to ešte pozostatok Kotlebovho dodatku, na základe ktorého si dopravca dal doplatiť 1,6 milióna eur za to, že odjazdil približne o 5 000 kilometrov menej. Nám to jednoducho neprišlo fér voči verejnosti, preto sme sa voči tomu bránili. Súd rozhodol tak ako rozhodol a my to samozrejme akceptujeme. Úprimne sa teším na novú kapitolu spolupráce s dopravcami, ktorá nás čaká “
Predseda predstavenstva SAD Zvolen a.s. Adrian Polóny na záver dodal:
„Z genézy sporu a jeho výsledku nespochybniteľne vyplýva, kto mal pravdu. Naša spoločnosť si vždy cenila cestujúcu verejnosť a zmluvných partnerov. Myslím, že zbytočné spory vo verejnej doprave by mali byť mementom pre ostatné kraje, aby nehazardovali s dopravou, ktorá je prioritne určená pre verejnosť. Verím, že tento krok v BBSK nebol vždy len z hlavy predsedu ani bývalého ani súčasného. Čakáme, ako v tejto súvislosti dopadnú ďalšie dve žaloby, ktoré sú na súde.“
Bez ohľadu na to, ako dopadnú zostávajúce súdne spory medzi BBSK a SAD Zvolen, treba dúfať, že nové zmluvné vzťahy s autobusovými dopravcami od 1. januára 2024 už nebudú dôvodom k pokračovaniu podobných sporov, ale budú viesť k vzájomnému rešpektu a spoločnej snahe ďalej skvalitňovať verejnú dopravu v našom kraji.
Autor: (tom), Foto: ilustračné