Primátor Ján Nosko v piatok podpísal zmluvu s vysúťaženým projektantom, ktorý sa postará o vypracovanie projektovej dokumentácie na nový Kremničiansky most. Ten pôvodný museli na konci septembra zbúrať z dôvodu jeho havarijného stavu a akútnej poruchy.
Hoci ho samospráva neeviduje vo svojom majetku a ani účtovníctve, vyvíja kroky na vybudovanie novej dôležitej spojnice medzi mestskou časťou Radvaň-Kráľová, rýchlostnou cestou R1 a cestou I/69 medzi Banskou Bystricou a Zvolenom.
„V piatok som podpísal zmluvu s vysúťaženým projektantom, ktorý spracuje projektovú dokumentáciu nového Kremničianskeho mosta vedúceho ponad rýchlostnú cestu R1. Napriek tomu, že vlastnícke vzťahy k zbúranému mostu doteraz nie sú jasné, nemôžeme čakať a rozbehli sme všetky potrebné procesy, s cieľom vybudovať nový most pri vstupe do Banskej Bystrice. Spracovanie projektovej dokumentácia bude financované z mestského rozpočtu. Zároveň budeme aj naďalej rokovať s ministerstvom dopravy, s cieľom hľadať finančné krytie nielen na projekt, ale aj na výstavbu nového mosta,“
hovorí primátor Ján Nosko.
O projekt nového mosta v Kremničke sa postará spoločnosť ISPO spol. s. r. o., inžinierske stavby so sídlom v Prešove, ktorá zo siedmich spoločností predložila najnižšiu cenovú ponuku, pričom vysúťažená suma je v objeme 128 670 eur s DPH.
„V prvom kroku budú vypracované tri varianty technického návrhu, ktoré budú predložené formou vizualizácií. Po posúdení z pohľadu náročnosti technického riešenia, technológie výstavby, doby výstavby a nákladov, bude v ďalšom kroku rozpracovaný jeden technický návrh. Na jeseň 2025 predpokladáme podanie žiadosti o stavebné povolenie,“
dodáva Martin Lakanda, vedúci odboru rozvojových aktivít mesta.
Mesto Banská Bystrica zároveň už niekoľko rokov pracuje aj na monitoringu mostov, ktorý poskytuje prehľad o ich aktuálnom stavebno-technickom stave. Z celkového počtu 82 mostných objektov a lávok je zhruba polovica vo vlastníctve a správe samosprávy, pri niektorých vlastník identifikovaný nebol.
Z tohto počtu je v havarijnom stave približne 11 percent mostov a lávok. Na viacerých z nich mesto už v minulosti prijalo potrebné opatrenia – obmedzenie alebo vylúčenie dopravy.
„Na opravy, ktoré by sa týkali odstránenia všetkých nedostatkov na mostoch a dosiahnutie stavu I. a II., by boli potrebné finančné prostriedky v predpokladanej výške 60 miliónov eur. Vzhľadom na stav mostov na Slovensku si myslím, že by bolo vhodné zo strany štátu vytvoriť fond na rekonštrukcie a opravy mostov, ktoré majú 50, 60 a viac rokov. Je to jedna z priorít všetkých samospráv, ktorú budeme presadzovať v budúcom období,“
uvádza primátor Nosko.
Zdroj: Zdenka Marhefková , Foto: mesto BB a ilustračné