V septembri budú poslanci banskobystrického mestského zastupiteľstva schvaľovať VZN o novom režime pohybu chodcov, vodičov motorových vozidiel, cyklistov, kolobežkárov či skaterov v pešej zóne. Návrh prerokovalo vedenie mesta aj s majiteľmi nehnuteľností a podnikateľmi, ktorí majú svoje prevádzky v priestore pešej zóny.
Nové pravidlá v banskobystrickej pešej zóne
Pešiu zónu v Banskej Bystrici tvorí Námestie SNP, Dolná, Lazovná i Národná ulica, Horná Strieborná, Dolná Strieborná a Námestie Š. Moysesa. V uplynulých mesiacoch spustilo mesto monitorovanie vstupov do pešej zóny inštaláciou inteligentného kamerového systému. Zároveň bola vytvorená pracovná skupina, ktorá spracovala návrhy možných riešení, aby bola lokalita centrálnej mestskej zóny bezpečnejšia a priateľská pre všetkých.
Pešia zóna funguje v Banskej Bystrici už 30 rokov. Za celé toto obdobie sa v historickom centre mesta zmenili vlastnícke vzťahy, pribudli mnohé prevádzky, ale aj byty a apartmány, vďaka čomu vzrástol aj počet prejazdov automobilov po pešej zóne. K tomu sa od roku 2013 pridali cyklisti, v súčasnosti už aj kolobežkári i skateri.
„Aj zo strany obyvateľov vnímame, že tento priestor už nie je celkom pešia zóna a pešiak sa na nej veľakrát stráca. Preto je naším cieľom pešiu zónu zachovať, nastaviť v nej nový režim premávky, aby sa v nej chodci, mamičky s deťmi a všetci jej užívatelia cítili bezpečne,“
hovorí primátor Ján Nosko.
Preto sa vedenie mesta tento týždeň v rámci Spolupracovne stretlo v Cikkerovej sieni Radnice na Námestí SNP s vlastníkmi nehnuteľností, prevádzok i nájomcami, ktorí majú od mesta vydané oprávnenia na parkovanie alebo zastavenie svojho vozidla v pešej zóne Primátor Ján Nosko s viceprimátorom Jakubom Gajdošíkom im predstavili všetky navrhované opatrenia, ktoré plánuje mesto v tejto lokalite zaviesť.
Na stretnutí často odznievali názory, že pešiakov dnes ohrozujú predovšetkým cyklisti. Vedenie mesta spolu s tímom, ktorý sa na mestskom úrade venuje novému režimu v pešej zóne, počas predchádzajúcich rokovaní uvažovalo aj o úplnom vylúčení cyklistov či kolobežkárov z tejto lokality.
„Nateraz sme sa rozhodli im prejazd námestím ponechať a spúšťame osvetovú kampaň, aby z bicykla zosadli alebo spomalili a neohrozovali chodcov. Ak to nebude fungovať, pristúpime k radikálnejšiemu riešeniu. Ďakujem všetkým za konštruktívnu diskusiu a podnety, ktoré odzneli. Verím, že spoločne urobíme z pešej zóny opäť bezpečnú lokalitu,“
vysvetľuje primátor Nosko.
„Som rád, že aj napriek častokrát rôznym názorom, si všetci spoločne uvedomujeme potrebu nových pravidiel a hlavne systému, ktorý zabezpečí ich dodržiavanie. Ďakujem za podnetnú diskusiu a teším sa na jej pokračovanie pri schvaľovaní nového VZN, ktoré budú môcť pripomienkovať ešte pred septembrovým zasadnutím mestského zastupiteľstva,“
dodáva 1. viceprimátor Jakub Gajdošík.
Čo pripravuje banskobystrická samospráva v pešej zóne
– Zníži sa okruh tých, ktorí budú mať právo vozidlom vchádzať do pešej zóny, s cieľom zvýšiť ochranu chodcov.
– Vydané povolenia na vstup do pešej zóny sa budú viazať na konkrétne EČV, aby sa zabránilo ich zneužívaniu.
– Oprávnenosť vstupov sa bude kontrolovať prostredníctvom automatizovaného inteligentného kamerového systému, čím sa zabezpečí ich nepretržitá kontrola.
– Uzavrie sa vjazd do Národnej ulice pre motorové vozidlá.
– V čase zásobovania sa budú musieť vodiči preukázať zmluvou, dodacím listom alebo faktúrou, ktorými preukážu opodstatnenosť ich vjazdu.
– Povolenie na vjazd a zastavenie v pešej zóne budú môcť vozidlá využiť iba dvakrát denne a nie neobmedzene, ako je tomu v súčasnosti.
– Čas na vyloženie a naloženie tovaru sa prvýkrát zadefinuje maximálnym časom 30 minút.
Autor: (tom), Foto: mesto BB