Banskobystrická pešia zóna bude bezpečnejšia, poslanci schválili nové VZN o dopravnom režime

SPRÁVY
8 /

Jednou z priorít banskobystrickej samosprávy je mať bezpečnú pešiu zónu. Preto sa začali pripravovať konkrétne opatrenia s cieľom nastaviť nový dopravný režim na Námestí SNP a v jeho priľahlých uliciach.

Na utorkovom mestskom zastupiteľstve poslanci schválili nové VZN o dopravnom režime v pešej zóne. Predkladateľom návrhu bol prvý viceprimátor Jakub Gajdošík:

„Dnes som poslancom mestského zastupiteľstva predstavil návrh nového VZN o dopravnom režime v pešej zóne, na ktorom sme s primátorom a kolegami z mestského úradu pracovali počas uplynulých mesiacov. Chcem sa poslancom poďakovať za jednomyseľnú podporu, pretože náš návrh získal hlasy všetkých prítomných poslancov naprieč celým politickým spektrom.“

Jakub Gajdošík

Jakub Gajdošík

Podľa Gajdošíka sa výrazne sprísnia podmienky pre vstup vozidiel do ulíc, ktoré sú súčasťou banskobystrickej pešej zóny, pričom každé povolenie bude viazané na konkrétne EČV. Kamerový systém umiestnený na vjazdoch a výjazdoch bude monitorovať všetky porušenia automaticky bez toho, aby túto činnosť museli fyzicky vykonávať príslušníci banskobystrickej Mestskej polície, ktorí tak budú môcť venovať svoju pozornosť inej problematike súvisiacej s bezpečnosťou v našom meste.

Pešia zóna v historickom centre mesta Banská Bystrica vznikla v roku 1993. Tvoria ju Námestie SNP, Dolná, Lazovná i Národná ulica, Horná Strieborná, Dolná Strieborná a Námestie Štefana Moysesa. Podmienky pohybu motorových vozidiel sa v tejto zóne naposledy menili pred desiatimi rokmi, odvtedy je však pešia zóna denne atakovaná prejazdmi automobilov, cyklistov, kolobežkárov, korčuliarov či skaterov.

V uplynulých mesiacoch spustilo mesto monitorovanie vstupov do pešej zóny inštaláciou inteligentného kamerového systému. Zároveň bola vytvorená pracovná skupina, ktorá spracovala návrhy možných riešení, aby bola lokalita centrálnej mestskej zóny bezpečnejšia a priateľská pre všetkých. Po prerokovaní v dopravnej komisii a s majiteľmi či nájomcami nehnuteľností v pešej zóne vznikol výsledný návrh nového VZN, ktoré bolo schválené na septembrovom mestskom zastupiteľstve.

Mestská polícia zároveň pokračovala v osvetovej kampani zameranej na cyklistov, motoristov či kolobežkárov, ktorým pripomínala, že na pešej zóne sú stále len hosťami. Vďaka monitorovaniu vstupov do pešej zóny kamerovým systémom, spárovaniu EČV a časovému monitoringu, bude mestská polícia vedieť vyhodnotiť oprávnené a neoprávnené vstupy vozidiel. Prostredníctvom objektívnej zodpovednosti tak bude môcť sankcionovať tých motoristov, ktorí vstup do pešej zóny nemajú povolený alebo ho doposiaľ zneužívali

Po novom bude môcť žiadateľ získať parkovacie oprávnenie aj naďalej na konkrétny počet parkovacích miest, ktorými vo svojej nehnuteľnosti disponuje. Zmena nastane v prípade zastavovacích oprávnení, ktoré mesto plánuje redukovať.

„Osobám, ktoré majú parkovacie miesto alebo garáž priamo v podbrání príslušnej nehnuteľnosti na pešej zóne, a nemajú žiadnu inú možnosť ako sa tam dostať, tým naďalej umožníme získať  oprávnenie na vjazd, aby si mohli vozidlo na svojom mieste odparkovať. Zásadným spôsobom redukujeme zastavovacie oprávnenie a po prvý raz v histórii definujeme maximálnu možnú dobu zastavenia vozidiel v pešej zóne, aj to len dvakrát za deň. Vďaka tomu odstránime problém s rôznymi donáškovými službami, ktoré využívali pešiu zónu na prejazd aj 20 či 30-krát za deň, a ohrozovali tak ľudí pohybujúcich sa v centre mesta. Ak niekto nemá parkovacie miesto v podbrání alebo zastavovacie oprávnenie, bude musieť využiť  stanovený čas zásobovania,“

vysvetľuje viceprimátor  Gajdošík.

Zľava predseda dopravnej komisie Marek Modranský, prvý zástupca primátora Jakub Gajdošík a primátor Ján Nosko

Zľava predseda dopravnej komisie Marek Modranský, prvý zástupca primátora Jakub Gajdošík a primátor Ján Nosko

Vozidlá záchrannej služby, údržby alebo vstup osobitných vjazdov súvisiacich s organizáciou podujatí bude fungovať v štandardnom režime. V prípade sobášov v mestskej radnici bude po novom potrebné nahlásiť konkrétne evidenčné čísla vozidiel,  ktoré do pešej zóny vstúpia.

Na všetkých vstupoch do pešej zóny bude zároveň umiestnená dopravná značka s telefónnym číslom na mestskú políciu. Tá bude takto vedieť zvážiť akútnosť vjazdu do pešej zóny a následne zadať príslušné EČV do svojho systému. K ďalším opatreniam bude patriť zvýšenie kontrol zásobovania v čase od 4:00 do 9:00 hod., keď MsP bude od motoristov požadovať preukázanie dôvodu vjazdu za týmto účelom: faktúra, dodací list a podobne.

Samospráva sa zamerala aj na prijatie opatrení v Národnej ulici, kde za posledné obdobie pribudli nové prevádzky. V tejto lokalite eviduje MsP najväčší počet nepovolených prejazdov. Preto v Národnej ulici sa mesto rozhodlo osadiť elektronický výsuvný stĺp, čím sa zabráni akémukoľvek vstupu automobilov do danej zóny. Ulica bude zásobovaná cez Námestie SNP len v čase na to určenom.

Ďalšiu skupinu účastníkov premávky v pešej zóne tvoria cyklisti, ktorí majú vstup povolený od roku 2013 bez toho, aby museli zosadnúť z bicykla, pričom môžu jazdiť rýchlosťou max. 20 km/hod.

V súčasnosti sa k užívateľom pešej zóny pridávajú aj kolobežkári, skateboardisti či korčuliari. Viacerí sa správajú zodpovedne, čo napokon rozhodlo, že ich vstup do pešej zóny bude naďalej povolený. Budú však musieť spomaliť a jazdiť bezpečne, k čomu ich vyzývajú aj informačné tabule umiestnené pri vstupoch do pešej zóny.

Autor: (tom), Foto: mesto BB a ilustračné