Banská Bystrica je o krok bližšie k bezpečnejšej pešej zóne – dopravná komisia schválila návrh nového VZN

SPRÁVY
10 /

Pešia zóna v historickom centre mesta Banská Bystrica vznikla v roku 1993, pričom podmienky pohybu motorových vozidiel sa v tejto zóne naposledy menili pred desiatimi rokmi.  Banskobystrická pešia zóna je však odvtedy denne atakovaná prejazdmi automobilov, cyklistov, kolobežkárov, korčuliarov či skaterov.

Prioritou banskobystrickej samosprávy je mať bezpečnú pešiu zónu, preto sa začali pripravovať konkrétne opatrenia s cieľom nastaviť nový režim premávky na Námestí SNP a v jeho priľahlých uliciach.

Minulý týždeň prvý zástupca primátora Jakub Gajdošík členom dopravnej komisie odprezentoval návrh nového VZN upravujúceho režim v pešej zóne, ktorého cieľom je urobiť z pešej zóny bezpečnejšie miesto pre ľudí:

„Našim zámerom je znížiť počet vozidiel v nej a nastaviť také pravidlá, ktoré sa budú dať ľahko kontrolovať prostredníctvom inteligentného kamerového systému. Proste, neprekĺzne ani myška. Členovia dopravnej komisie návrh jednomyseľne schválili a tak v najbližších dňoch bude zverejnený na úradnej tabuli mesta na pripomienkovanie verejnosti. Ak pôjde všetko podľa plánu, na jeseň budeme mať jasné a vymožiteľné pravidlá, vďaka ktorým sa ľudia na pešej zóne budú môcť cítiť bezpečnejšie.“

Na dopravnej komisii

Na dopravnej komisii

Pešiu zónu v Banskej Bystrici tvorí  Námestie SNP, Dolná, Lazovná i Národná ulica, Horná Strieborná, Dolná Strieborná a Námestie Štefana Moysesa. V uplynulých mesiacoch spustilo mesto monitorovanie vstupov do pešej zóny inštaláciou inteligentného kamerového systému.

Zároveň bola vytvorená pracovná skupina, ktorá spracovala návrhy možných riešení, aby bola lokalita centrálnej mestskej zóny bezpečnejšia a priateľská pre všetkých. Výsledkom by malo byť schvaľovanie príslušného VZN na septembrovom mestskom zastupiteľstve.

Navrhované opatrenia mesto postupne predstavilo majiteľom a nájomcom nehnuteľností v historickom centre mesta, ako aj obyvateľom a všetkým užívateľom danej lokality. Mestská polícia zároveň pokračovala v osvetovej kampani zameranej na cyklistov, motoristov či kolobežkárov, ktorým pripomínala, že na pešej zóne sú stále len hosťami.

„Viac ako tridsať rokov sa režim vstupov automobilov do pešej zóny vôbec nemenil. Vnímame však, že je denne atakovaná mnohými prejazdmi automobilov či nezodpovedných cyklistov, ktorí znepríjemňujú peším čas trávený nielen na námestí, ale aj v okolitých uliciach. Chceme, aby bolo centrum mesta obyvateľmi a návštevníkmi naďalej vyhľadávané, no predovšetkým bezpečné, preto sme pripravili niekoľko najzásadnejších zmien. Prvou bude vydávanie elektronických oprávnení na vstup do pešej zóny, ktoré budú  viazané na konkrétne evidenčné číslo vozidla. Vďaka monitorovaniu vstupov do pešej zóny kamerovým systémom, spárovaniu EČV a časovému monitoringu, bude mestská polícia vedieť vyhodnotiť oprávnené a neoprávnené vstupy vozidiel. Prostredníctvom objektívnej zodpovednosti tak bude môcť sankcionovať tých motoristov, ktorí vstup do pešej zóny nemajú povolený alebo ho doposiaľ zneužívali,“ 

uvádza primátor Ján Nosko.

Po novom bude môcť žiadateľ získať parkovacie oprávnenie aj naďalej na konkrétny počet parkovacích miest, ktorými vo svojej nehnuteľnosti disponuje. Zmena nastane v prípade zastavovacích oprávnení, ktoré mesto plánuje redukovať.

„Osobám, ktoré majú parkovacie miesto alebo garáž priamo v podbrání príslušnej nehnuteľnosti na pešej zóne, a nemajú žiadnu inú možnosť ako sa tam dostať, tým naďalej umožníme získať  oprávnenie na vjazd, aby si mohli vozidlo na svojom mieste odparkovať. Zásadným spôsobom redukujeme zastavovacie oprávnenie, a po prvý raz v histórii definujeme maximálnu možnú dobu zastavenia vozidiel v pešej zóne, aj to len dvakrát za deň. Vďaka tomu odstránime problém s rôznymi donáškovými službami, ktoré využívali pešiu zónu na prejazd aj 20 či 30-krát za deň, a ohrozovali tak ľudí pohybujúcich sa v centre mesta. Ak niekto nemá parkovacie miesto v podbrání alebo zastavovacie oprávnenie, bude musieť využiť čas zásobovania, ktorý je stanovený medzi 4:00. a 9:00 hod. ráno,“

vysvetľuje 1. zástupca primátora Gajdošík.

Vozidlá záchrannej služby, údržby alebo vstup osobitných vjazdov súvisiacich s organizáciou podujatí bude fungovať v štandardnom režime. V prípade sobášov v mestskej radnici bude po novom potrebné nahlásiť konkrétne evidenčné čísla vozidiel,  ktoré do pešej zóny vstúpia.

Na všetkých vstupoch do pešej zóny bude zároveň umiestnená dopravná značka s telefónnym číslom na mestskú políciu. Tá bude takto vedieť zvážiť akútnosť vjazdu do pešej zóny a následne zadať príslušné EČV do svojho systému. K ďalším opatreniam bude patriť zvýšenie kontrol zásobovania v čase od 04:00 do 9:00 hod., keď MsP bude od motoristov požadovať preukázanie dôvodu vjazdu za týmto účelom: faktúra, dodací list a podobne.

Samospráva sa zameria aj na realizáciu opatrení v Národnej ulici, kde za posledné obdobie pribudli nové prevádzky. V tejto lokalite eviduje MsP najväčší počet nepovolených prejazdov. Preto v Národnej ulici sa mesto rozhodlo osadiť elektronický výsuvný stĺp, čím sa zabráni akémukoľvek vstupu automobilov do danej zóny. Ulica bude zásobovaná cez Námestie SNP len v čase na to určenom.

Ďalšiu skupinu účastníkov premávky v pešej zóne tvoria cyklisti, ktorí majú vstup povolený od roku 2013 bez toho, aby museli zosadnúť z bicykla, pričom môžu jazdiť rýchlosťou max. 20 km/hod. V súčasnosti sa k užívateľom pešej zóny pridávajú aj kolobežkári, skateboardisti či korčuliari.

„Viacerí sa správajú zodpovedne, preto ich vstup do pešej zóny bude nateraz aj naďalej povolený. Spolu s mestskou políciou sme sa zamerali na organizovanie osvetových kampaní s cieľom vyzvať nezodpovedných cyklistov a ďalších, aby spomalili a jazdili bezpečne. Vyzývajú ich k tomu aj informačné tabule umiestnené pri vstupoch do pešej zóny,“

hovorí Marek Modranský, predseda Komisie MsZ pre dopravu.

Zľava Marek Modranský, Jakub Gajdošík a Ján Nosko

Zľava Marek Modranský, Jakub Gajdošík a Ján Nosko

Autor: (tom), Foto: mesto BB a ilustračné