Prinášame konkrétny prípad a niekoľko rád, ako postupovať v prípade pokazeného parkovacieho automatu.
Náš čitateľ, ktorý 29.12.2009 o 10:00 zaparkoval svoje auto na Moysesovom námestí v Banskej Bystrici a chcel si z automatu vybrať parkovací lístok, má nepríjemnú skúsenosť s pokazeným automatom. Hoci vhodil do neho niekoľko eur, nevyšiel žiadny lístok, ale ani nevrátil peniaze. To sa stalo viacerým tu parkujúcim vodičom, ktoré medzitým nahlásili poruchu na Mestskú políciu, čo mu potvrdil aj okoloidúci mestský policajt.
Súc v tom, že chyba je na strane prevádzkovateľa parkoviska a preto sa papuče rozdávať nebudú, odišiel do práce. Keď sa však okolo 15:30 vrátil k svojmu zaparkovanému autu, už bola na ňom namontovaná papuča. Odpoveď znela, že medzitým opravili tento parkovací automat a on sa mohol vrátiť k svojmu autu a zakúpiť si parkovací lístok. Na otázku, ale kto mu vráti predtým vhodené peniaze do automatu, dostal odpoveď, že mal požiadať o ich vrátenie.
Zaplatil blokovú pokutu 10 eur, ale s pocitom krivdy, pretože nevie, od koho ich mal žiadať a keď od prevádzkovateľa parkoviska, tak ako a čím by mu potvrdzoval, koľko mincí vhodil do pokazeného automatu?
Zisťovali sme teda, čo sa dá v takomto prípade robiť. Prevádzkovateľom platených parkovísk v meste a konkrétne v centrálnej mestskej zóne je mestská spoločnosť MBB a.s. so sídlom v budove banskobystrického Mestského úradu na ulici ČSA 26 (kontakt: 048/4330840-1) na základe nájomnej zmluvy s mestom. Prevádzkový poriadok parkoviska by mal byť vyznačený na každom automate, žiaľ nenachádza sa tam inštruktáž o tom, čo keď sa pokazí parkovací automat (mali by ste zrejme použiť najbližší, pravda ak sa v blízkosti daného parkoviska nejaký nachádza). Poruchu môžete nahlásiť aj na uvedených číslach MBB a.s.
Na základe VZN č.108/2002 v platnom znení o režime státia a parkovania motorových vozidiel na území mesta Banská Bystrica Mestská polícia kontroluje jeho dodržiavanie a v prípade porušenia vyvodzuje príslušné sankcie vrátane zakladania papúč a udeľovania pokút (v prípade parkovania na platenom parkovisku mesta bez platného parkovacieho lístka vás však aspoň neodtiahnu). Nenájdete v ňom však nič o riešení takýchto problémov.
V prípade, ktorý opísal náš čitateľ, je vhodné volať na číslo Mestskej polície 159, kde sa hovory zaznamenávajú. Pokiaľ sa obrátite na prítomného mestského policajta, nezabudnite si poznačiť jeho identifikačné číslo. V krajnom prípade môžete volať aj priamo náčelníka MsP Mgr. Ľubomíra Piterku na pracovný mobil 0905 742 570, alebo na stanovisko MsP v budove Mestského úradu 048/4330800 (kl. 810 alebo 802). To preto, aby ste pri podobnej následnej konfrontácii s príslušníkom MsP mali čím argumentovať. Samozrejme pokiaľ nepochodíte na mieste činu, môžete písomne podať sťažnosť priamo na náčelníka MsP (vrátane uvedenia sumy vhodených mincí, ktoré vám pokazený automat nevrátil). Kópiu by mal dostať aj prevádzkovateľ parkoviska MBB a.s.
Ak sa chcete vyhnúť takejto nepríjemnej konfrontácii a problémom s papučou, či pokutou, radšej preparkujte tam, kde je funkčný automat, ak sa nestíhate po nejakom čase vrátiť na miesto s pokazeným automatom a kúpiť si platný parkovací lístok. Bystricoviny sa obrátia na MBB a.s. a Mestskú políciu, aby sa inštruktáž, čo robiť v takýchto prípadoch, dostala do písomného upozornenia priamo na automaty.
Zdroj: Bystricoviny.sk (Miro Toman)