Opatrenia pred šírením pandémie priniesli mnohé citeľné obmedzenia aj v službách vo verejnej doprave. Z pravidelných cestujúcich v MHD prakticky zo dňa na deň odišli žiaci a študenti.
Zatvorené prevádzky navyše spôsobili znížený záujem cestovať aj u ostatných kategórií cestujúcich. Mesto sa na odporúčanie krízového štábu zachovalo v tomto smere veľmi zodpovedne. Okamžite zaviedlo ochranné pravidlá, ktoré je potrebné stále v rámci prevencie dodržiavať (rúško, rukavice a ďalšie). Dopravca rovnako promptne zabezpečil čistenie a dezinfekciu vozidiel, pričom tieto opatrenia pre bezpečnosť služieb sa stále vykonávajú.
O aktuálnej situácii v MHD Banská Bystrica sme sa porozprávali s odborníkom na autobusovú dopravu Marekom Modranským, ktorý zastupuje Slovensko v Bruseli ako honorárny viceprezident medzinárodnej organizácie pre verejnú dopravu UITP. Svoje odborné skúsenosti odovzdáva mestu ako poslanec mestského zastupiteľstva a predseda dopravnej komisie.
Vyžiadal si nižší počet cestujúcich aj adekvátne zníženie ponuky spojov s ohľadom na rozpočet mesta?
Počas karanténneho obdobia sme museli pristúpiť zo strany mesta ako objednávateľa výkonov v MHD aj k redukcii spojov, pretože úbytok cestujúcich bol nezanedbateľný. Znížené tržby z cestovného by znamenali pri rovnakých výkonoch veľký tlak na mestský rozpočet. Preto sme počas posledných týždňov reagovali niekoľkými zmenami cestovných poriadkov tak, aby bola zachovaná minimálna dopravná obslužnosť v meste.
Prečo mesto musí platiť také sumy, keď sú autobusy častokrát plné?
Na poskytovanie dotácií do MHD platí zákon, ktorým sa riadia všetky mestá na Slovensku. Mechanizmus výpočtu dotácií na MHD je o niečom inom. Na jednej strane vidíme počas dňa a vybraných spojoch naozaj plné autobusy, no na druhej strane si toľko nevšímame tie spoje, ktoré jazdia len s pár cestujúcimi. Výber z tržieb z cestovného ani na tých najvyťaženejších linkách však nepostačuje na vykrytie strát v slabo využitých spojoch.
Mesto má povinnosť zo zákona zabezpečiť minimálnu dopravnú obslužnosť pre svojich obyvateľov prostredníctvom verejnej dopravy, pretože nie je cieľom, aby každý mal auto. A niekto ani nemôže mať auto alebo to z rôznych dôvodov nechce. Verejná doprava má plniť funkciu modernej a pohodlnej prepravy v rámci mesta do každej mestskej časti tak, aby minimálna vzdialenosť od zastávky bola približne 500 m. Preto jazdia vozidlá MHD aj večer, síce v obmedzenom režime, ale musia do takmer každej časti, hoci aj len s pár cestujúcimi. Ide prevažne o večerné spoje po 22. hodine, aby sa pracujúci z druhých zmien mohli dostať domov.
V Banskej Bystrici zabezpečujú MHD dva subjekty a celý vozidlový park tvorí približne 83 vozidiel. Dopravný podnik mesta prevádzkuje trolejbusy a závod Banská Bystrica (SAD Zvolen) prevádzkuje autobusy. V tejto flotile máme vyšší podiel ekologických autobusov na CNG, pôvodné naftové autobusy z roku 2006 sa už pravidelne vymieňajú za najmodernejšie modely spĺňajúce ekologickú normu Euro 6. Spolu tieto vozidlá najazdia približne 3,5 milióna km za rok.
Ako je to s ekonomikou v MHD a prečo počas koronakrízy nemohli jazdiť autobusy v pôvodnom režime, keď ostatní okrem žiakov chodili do práce?
Mesto je objednávateľom výkonov v MHD a musí pozorne sledovať, či sú služby adekvátne nastavené, či nie sú podhodnotené alebo naopak, či ponuka spojov vysoko prevyšuje dopyt zo strany cestujúcej verejnosti. Celkové náklady na MHD za rok predstavujú sumu takmer 9 miliónov eur. Mesto prispieva na túto službu zo svojho rozpočtu sumu okolo 4,5 mil. € / rok. Zvyšok tvoria tržby od cestujúcich.
Ak počítame, že ročne prepravíme zhruba 11 miliónov cestujúcich v MHD, tak náklad na jedného cestujúceho je približne 82 centov za jednu jazdu. Toľko by mal platiť každý cestujúci bez ohľadu na jeho vek a iné sociálne výhody, ak by v MHD v Banskej Bystrici neplatila regulovaná tarifa a cenník so zľavami pre konkrétne kategórie cestujúcich.
Viem, že žiak platí len 25 centov, dôchodca, a dokonca ani dospelí cestujúci neplatia 82 centov, ale pri čipovej karte je to len 52 centov. Všetky tieto rozdiely dopláca vlastne mesto, aby cestovné pre sociálne a ekonomicky slabšie skupiny mali cestovanie výhodnejšie. Je aj mojou osobnou snahou napriek neustále rastúcim nákladom tieto ceny udržať.
Počas aktuálnych obmedzení v rámci opatrení proti šíreniu nákazy COVID19 v marci behom jedného dňa rapídne poklesol záujem o cestovanie zatvorením obchodov, spoločenských, kultúrnych a športových zariadení ubudlo množstvo cestujúcich. Najsilnejšia skupina cestujúcich – žiaci a študenti – sa prakticky úplne z vozidiel MHD vytratila. K tomu navyše naši najvernejší cestujúci – dôchodcovia dostali priamo odporúčanie, aby sa vyhýbali cestovaniu verejnej dopravou. Bol to veľmi silný úder pre MHD ako aj pre mesto.
Čo by sa stalo, keby MHD aj počas koronakrízy jazdila v štandardnom režime?
Treba povedať, že ak by sme ponechali výkony v MHD počas koronakrízy v plnom režime, tak by sa nožnice príjmov a výdavkov ešte viac otvárali. Nižšie tržby by znamenali vyšší tlak na rozpočet mesta na krytie týchto strát. Skôr som však zástancom ponechať maximálnu možnú úroveň služieb, lebo stále existuje značná časť cestujúcich, ktorí tie spoje potrebujú a nemajú inú možnosť.
Vo finančnom vyjadrení sú to však obrovské sumy pre mesto, ak by nereagovalo na túto situáciu. Mesačný úbytok tržieb len od žiakov sa pohybuje na úrovni cca 150 tisíc €, od ostatných cestujúcich okolo 200 tisíc € za mesiac! Z uvedeného si vieme predstaviť, koľko iných vecí v meste môžeme za tieto ušetrené peniaze urobiť (opravy ciest, chodníkov a iné).
Preto budem rád, aby čím skôr nabehol režim bežných pracovných dní do normálu, a budeme môcť stabilizovať aj služby v MHD. Skôr som presvedčený, že napriek finančným ranám z tohto obdobia sa musíme zamerať na rozvoj služieb v MHD a z tohto obdobia si zobrať ponaučenie.
Potrebuje opätovný nábeh služieb v meste aj znovuoživenie MHD?
Som veľmi rád, že postupným oživením služieb a prevádzok v meste sa vracia život v meste do pôvodného režimu. Rúška nám síce na tvárach ostali, ale spoločenský život sa znovu stáva súčasťou našich bežných dní. Tomu sa musí prispôsobiť aj verejná doprava v Banskej Bystrici.
Preto zo súčasnej zníženej ponuky spojov (tzv. sobotný režim) prechádzajú cestovné poriadky MHD od 18. mája 2020 na prázdninový režim. Rozsah služieb a počet spojov v MHD tak dosiahne úroveň približne 84 – 85 % celkových plných výkonov, kde neskôr budú zaradené aj školské spoje.
Pevne verím, že čoskoro budeme môcť navrátiť služby v MHD do pôvodnej ponuky a znovu budú naše červenobiele autobusy a trolejbusy slúžiť na pohodlnú prepravu každému po celom meste. Som presvedčený, že spoločne aj so službami v MHD dokážeme znovu rozhýbať život v meste a pomôcť tak miestnym prevádzkam k ich zachovaniu.
Korona nám ukázala, ako na seba úzko naväzujú mnohé služby, preto buďme stále opatrní a všetko robme tak, aby sme našich lokálnych podnikateľov a obľúbené miesta z týchto rán a obmedzení do budúcna podporili. Verejná doprava v meste bude vždy pripravená reagovať na dopyt a cestovné poriadky prispôsobiť potrebám cestujúcich.
Ďakujeme za rozhovor.
Autor: Miro Toman, Foto: ilustračné