Posledné autobusy č. 26 a 28 vás do Sásovej nezavezú, vyhodia vás na začiatku sídliska

SPRÁVY
20 /

Posledné večerné autobusy č. 26 a 28 síce jazdia cez Tatranskú aj Rudohorskú ulicu, ale cestujúci musia vystúpiť na zastávke Pod Bánošom. Do Sásovej sa nedostanú. Môže za to takzvaná virtuálna konečná zastávka, ktorú si SAD Zvolen v rámci prevádzkovania MHD Banská Bystrica vymyslel pred niekoľkými rokmi práve na tejto spomínanej zastávke Pod Bánošom.

Zastávka Pod Bánošom sa nachádza pri Strednej odbornej škole Pod Bánošom prakticky na samom začiatku Sásovej, pri čerpacej stanici Oktan. Ide o oficiálnu konečnú zastávku autobusov č. 26 a 28. Hlásateľka to aj z reproduktorov v autobuse oznamuje všetkým cestujúcim. Tí by mali vystúpiť a ďalej ísť pešo. Hoci autobus pokračuje na ďalšie zastávky, konkrétne Starohorská rázcestie, Tatranská, Rudohorská horná a dolná. Avšak počas dňa už ako nová linka, no ak ide o posledné večerné spoje, od zastávky Pod Bánošom je to služobná jazda. A záleží už iba od daného vodiča a jeho ľudskosti, či cestujúcich ponechá v autobuse, alebo ich na ´drzovku´ vyhodí a pokračuje s autobusom na Tatranskú sám, respektíve s vodičmi MHD, ktorých vezie z práce domov (nastúpia pri závode pred rázcestím Kynceľová).

To, čo sa udialo v sobotu 1. februára v autobuse č. 26 – posledný večerný spoj, nemá s ľudskosťou absolútne nič spoločné. Arogantný šofér sa ´šinul´ z Fončordy s meškaním takou rýchlosťou, za ktorú by sa nemusel hanbiť ani vášnivý pretekár na osobnom aute. Takmer vynechal zastávku Štadlerovo nábrežie (známy Hušták). Musel som mávať peňaženkou, aby si ma ako cestujúceho všimol. Na poslednú chvíľu odbočil do priestoru vyhradeného na zastavovanie autobusov. Jazda bola dynamická, vodič s veľkou nevôľou zobral cestujúcich aj na zastávkach Národná, Námestie slobody a Partizánska cesta. Stále meškal, no všetko sa snažil dohnať rýchlou jazdou aj za cenu bezprecedentného porušovania dopravných predpisov. Pred rázcestím Kynceľová zobral svojich kolegov, ako už tradične mimo stanovenej zastávky MHD, a tí s ním ani veľmi nekomunikovali, asi vedeli prečo. Tento šofér by sa totiž do rebríčka ľudskosti vôbec nezaradil. Nebolo by tam pre neho žiadne miesto, ani to posledné. ´Šípili´ sme v autobuse, že to bude ešte problém a tak sa aj stalo.

Autobus dorazil na spomínanú zastávku Pod Bánošom. Hlásateľka oznámila cestujúcim, že je to konečná zastávka a pán vodič na tom aj trval. Vyšiel zo svojho sedadla medzi cestujúcich a do slova a do písmena ich aj z autobusu vyhodil s oznamom, že tu spoj končí. Nepomohli protesty, že ide o virtuálnu konečnú zastávku, že tak či onak ide na Tatranskú a ďalej cez Rudohorskú. Drzo a arogantne trval na svojom rozhodnutí pred mlčky sa prizerajúcimi asi siedmimi kolegami, šoférmi MHD. Tí v autobuse samozrejme mohli zostať a na ďalšie zastávky Starohorská rázcestie, Tatranská a Rudohorská horná i dolná ich aj zaviezol. Ostatní cestujúci museli v daždi kráčať pešo domov. Niektorí až na Karpatskú, iní na Tatranskú, ďalší na Javornícku či Magurskú, teda naprieč celou Sásovou, a to iba kvôli takzvanej virtuálnej konečnej zastávke, ktorá nemá pri posledných večerných spojoch žiadne opodstatnenie. Vždy predtým, dlhé roky, totiž bola konečná na Tatranskej.

Ako je to teda so spojmi č. 26 a 28? Kde majú ľudia vystúpiť? Odjakživa tieto autobusy premávali na Tatranskú, no teraz tomu tak oficiálne nie je. Končia Pod Bánošom a ďalej je to už čierna jazda. Cez deň je na revízoroch ako to posúdia (mali by sme si označiť nový lístok, keďže sa tu mení spoj). A večer je to na vodičoch a ich ľudskosti, či vás dovezú vôbec do Sásovej, alebo vás vyhodia hneď na začiatku sídliska a ďalej kráčate v daždi, snehu, v tme, ako chcete celou Sásovou tam kde bývate…

Aj preto sa obraciame na SAD Zvolen a prevádzku MHD Banská Bystrica s jednoduchými otázkami. Prečo večerné spoje č. 26 a 28 do Sásovej nepremávajú, ak nepočítame za Sásovú zastávku Pod Bánošom? Prečo je práve tu konečná zastávka, či už virtuálna alebo oficiálna? A ako sa majú zariadiť cestujúci, ktorí sa chcú doviesť večer domov a nie iba na začiatok sídliska? Zaujíma nás aj to, prečo vodič posledného spoja č. 26 v sobotu 1. februára meškal viac než päť minút, prečo porušoval dopravné predpisy a arogantne sa správal k cestujúcim? Veríme, že odpovede dostaneme a budú ľudskejšie než samotný prístup tohto spomínaného šoféra „pretekára s neľudskou maskou“.

Autor: Jozef Balko, Foto: ilustračné, imhd.sk