Verejná knižnica Mikuláša Kováča v Banskej Bystrici v mesiacoch marec – apríl 2018 uskutočnila zaujímavý projekt Quo vadis? pre študentov stredných škôl. Miestom činu tvorivých a zážitkových workshopov bola pobočka VKMK na Fončorde, Jilemnického ul. 48.
Zámerom projektu bolo zvýšiť povedomie študentov o nutnosti celoživotného osobného rozvoja, naučiť ich stanovovať si osobné a pracovné ciele a zvládanie životných situácií spojených s prípadným neúspechom. Účastníci v skupine boli stredoškoláci, ktorých čaká rozhodovanie o ďalšom životnom smerovaní.
Cieľom bolo hlavne primeranou, neformálnou formou a otvorenou diskusiou v bezpečnom prostredí a na neutrálnej pôde knižnice otvoriť problematiku „Ako žiť svoj život“ čo je téma, kde sú mladí konfrontovaní so skúsenosťami starších, ktoré prijímajú s nedôverou a často s pózou „mňa sa to netýka“.
Výstupom práce študentov boli nasledovné aspekty: poznanie, že osobnosť sa vyvíja a že je možné ju vedome vytvárať; uvedomenie si svojich potrieb skrytých v podvedomí prostredníctvom arteterapie; zadefinovanie si svojich osobných cieľov a poznanie, že cesta v sebe skrýva nástrahy a víťazstvá; verejná prezentácia osobných tém, ktoré si študenti pripravili na záverečné stretnutie.
Očakávanými výsledkami projektu sú uvedené ukazovatele: každý účastník bude ovládať prácu s formulovaním si cieľov, bude poznať nástrahy spojené s ich dosahovaním a bude mať potrebné zručnosti k zvládnutiu procesu seba rozvoja a sebavzdelávania. Súčasne sa naučí pochopiť a akceptovať druhých prostredníctvom vlastných skúseností.
Garantkami projektu boli lektorky, ktoré realizujú koučovanie v oblasti sebarealizácie a arteterapie: Ing. Libuša Hladeková. Využívali najmä uvedené techniky: klasická joga (práca so stresom), trénovanie pamäte (ako využívať slabých a silných stránok mozgu); koučovanie (práca s cieľom a plánovanie vhodných postupov); arteterapia (poznanie iných rozmerov svojej osobnosti a ich využitie v praxi).
Do projektu sa zapojili študentky Obchodnej akadémie, Tajovského 25, z Banskej Bystrice pod pedagogickým vedením Mgr. Viery Vongrejovej.
„Knižnica uskutočnila celkom päť stretnutí, v rámci uvedeného projektu. Zrealizovaný projekt mal veľmi pozitívnu odozvu v radoch študentov. Po jeho skončení sme vyhodnotili dotazník v rámci ktorého študentky účasť na takto zameranom projekte hodnotili veľmi kladne a samotný projekt označili ako veľmi podnetný pre ich osobnostný rozvoj, plánovanie cieľov a budúcnosti,“
uviedla manažérka VKMK Soňa Šóky.
Projekt Quo vadis? podporil z verejných zdrojov Fond na podporu umenia, ktorý je hlavným partnerom projektu.
Autor: Soňa Šóky, Foto: VKMK