Fakulta múzických umení Akadémie umení v Banskej Bystrici usporiadala minulý týždeň už 2. ročník doktorandskej konferencie vo svojej Kuzmányho koncertnej sieni. Jej garantom bol prof. Marián Lapšanský, významný slovenský klavirista a vedúci katedry klávesových nástrojov FMU AU v Banskej Bystrici.
Doktorandov a hostí uvádzal dekan FMU doc. Mgr. art., Mgr. Peter Špilák, PhD., ArtD. (na spoločnej fotografii časti účastníkov prvý sprava).
Tematicky bolo podujatie zamerané na životné výročia hudobných skladateľov a na ich vybrané diela z pohľadu interpretov. A tak sa referenti venovali osobnostiam a tvorbe talianskeho barokového huslistu a skladateľa Guiseppe Tartiniho (330. výročie narodenia), belgicko-francúzskeho skladateľa a organistu Cézara Francka (200. výročie narodenia), talianskeho skladateľa Gioacchina Rossiniho, ktorý sa preslávil najmä svojimi operami (230. výročie narodenia).
Ďalej išlo o francúzskeho skladateľa, organistu a pedagóga Oliviera Messiaena (30. výročie úmrtia), gréckeho skladateľa a architekta pôsobiaceho v Paríži Iannisa Xenakisa (100. výročie narodenia), sovietskych violistov, skladateľov a pedagógov Vadima Borisovského (50. výročie úmrtia) a Fjodora Druzhinina (90. výročie narodenia), tiež slovenského skladateľa a pedagóga Petra Martinčeka (nedožité 60. narodeniny).
Sonáte pre husle a klavír A dur od Cézara Franckasa venovali dve doktorantky: Kateryna Popovych z hľadiska interpretačnej analýzy vybraných častí sonáty a Elena Kosková interpretačným problémom z pohľadu huslistu. O Sonáte pre husle g-mol, op. 1 „Didone Abbadonata“ hovorila Ivana Baczová.
Tatiana Bobeková predstavila prínos zakladateľa sovietskej violovej školy Vadima Borisovského a jeho žiaka Fjodora Druzhinina k rozšíreniu európskej violovej literatúry. Zaujímavým predstaviteľom tzv. Novej hudby Iannisom Xenakisom a jeho architektúrou zvuku, ktorého progresívna kompozičná tvorba je na Slovensku málo známa, sa zaoberal Jakub Laco.
Pripomenul jeho spoluprácu s významným francúzskym architektom Le Corbusierom a najmä veľkolepý Xenakisov multimediálny program so zvukom a svetlom v architektúre zrúcanín starobylého mesta Persepolis v roku 1971. Takéto predstavenia by iste privítali aj súčasní návštevníci u nás.
Dvaja referenti siahli k tvorbe Gioacchina Rossiniho a dvaja k ďalšiemu zaujímavému skladateľovi 20. storočia Olivierovi Messiaenovi. Sólistka Štátnej opery v Banskej Bystrici Patrícia Malovec sa venovala sopránovej postave Desdemony z Rossiniho opery Otello s akcentom na jej hlasovú, technickú i psychologickú interpretačnú analýzu.
Jozef Gráf si pre referát vybral menej reflektovanú duchovnú tvorbu Gioacchina Rossiniho. Ako tenorista vyzdvihol aj niektoré interpretačne náročné vokálne časti skladieb.
Venoval sa aj vokálno-inštrumentálnemu dielu Stabat Mater pre sóla, zbor a orchester. Je dobré pripomenúť, že toto dielo má Banská Bystrica na CD Musica Urbis Banská Bystrica, ktoré sa v roku 1992 stalo prvým hudobným zvukovým nosičom mesta na Slovensku.
Okrem Rossiniho sú na ňom aj diela domácich skladateľov A. J. Hiraya, J. Egryho a viedenského organistu A. Bibla v úprave J. Egryho. Nahrávku dirigoval taliansky umelec Walter Attanasi, v tom čase dirigent banskobystrickej opery.
Z kompozičnej tvorby Oliviera Messiaena si Mária Tajtáková vybrala cyklus piesní Harawi – Chantd´amouret de mort (Pieseň o živote a smrti) pre soprán a klavír, ku ktorým si texty v surrealistickom duchu a s uplatnením prvkov z papuánskej kultúry napísal sám skladateľ.
Dielo zaujímavo priblížila z perspektívy interpreta. Charakteristiku kompozičného jazyka a inšpiračné zdroje tvorby O. Messiaena priblížil a na zvukových a notových príkladoch dokumentoval Daniel Gabčo.
O živote a tvorbe slovenského skladateľa Petra Martinčeka, ktorý v roku 2021 vo veku 58 rokov zomrel, hovoril známy tenorista, banskobystrický rodák Marián Vojtko, ktorý sa ku konferencii pridal on-line z Prahy, z mesta svojho dlhoročného pôsobenia najmä na muzikálových scénach. Predstavil jeho vokálnu tvorbu aj z hľadiska vlastnej interpretácie.
Obohatením konferencie bol príspevok muzikologičky PhDr. Viery Polakovičovej, PhD., ktorá pútavo hovorila o svojom pôsobení v niekdajšom Hudobnom informačnom stredisku v Bratislave a o dlhoročnom zahraničnom pôsobení v kultúrnych, hudobných organizáciách a v diplomacii, ktoré využívala na propagáciu slovenského hudobného umenia vo Francúzsku, Nemecku, Rakúsku a v ďalších krajinách.
Porovnanie s finančnými aj organizačnými možnosťami zahraničia s našou krajinou, najmä v ostatnom období, žiaľ, vychádza v náš neprospech. Jej bohaté skúsenosti, znalosti i kontakty by bolo veľmi užitočné uplatniť aj v súčasnosti.
Fakulta múzických umení Akadémie umení v Banskej Bystrici touto úspešnou a vydarenou konferenciou preukázala, že nielen vzdeláva a vychováva hudobných umelcov, ktorí budú pôsobiť v mnohých sférach umeleckého života doma i v zahraničí, ale je prínosom aj pre súčasný kultúrny, hudobný a vedecký život vo svojom materskom meste.
Vzhľadom na to, že bola súčasne streamovaná, mohli jej priebeh a podnetné referáty s množstvom zaujímavých informácií sledovať aj ďalší účastníci. Je potešiteľné, že záštitu nad konferenciou prevzal riaditeľ Slovenskej filharmónie Marián Turner a záznam z nej bude k dispozícii záujemcom na webovej stránke SF (https://stream.filharmonia.sk/).
Autor: Marianna Bárdiová , Foto: autorka