Barbara Hodásová v Thurzovom dome: Zlatníctvo v prvej polovici 18. storočia na strednom Slovensku

História
0 /

Artefakty zlatníctva z prostredia stredoslovenských banských miest boli historikmi umenia hodnotené vždy vysoko, a to predovšetkým vďaka kvalite zachovaného pamiatkového fondu. V súčasnosti evidujeme viaceré solitéry či väčšie kolekcie, ktoré produkovali jednak domáce zlatnícke dielne,  no na základe komparatívnych štúdií i nových pramenných materiálov je zrejmé, že na naše územie boli kontinuálne distribuované aj výnimočné importy, ktoré pozoruhodne dokresľujú elitné prostredie stredoslovenských banských miest v ranom novoveku.

Stredoslovenské múzeum – kultúrna inštitúcia Banskobystrického samosprávneho kraja pozýva v rámci výstavy „Samuel Libay – majster filigránu“ na prednášku riaditeľky Ústavu dejín umenia Barbary Hodásovej. V stredu 13. novembra o 17:00 hod. návštevníci privítajú v Thurzovom dome historičku umenia, ktorá sa vo svojej prednáške zameria na pôvod a okolnosti vzniku zlatníckych artefaktov zo stredoslovenskej oblasti.

„V pripravenej prednáške sa pozrieme na otázky typu ako ukotviť konkrétne dielo v súčasnosti sa nachádzajúce na Slovensku v prípade, ak vzniklo mimo tohto územia, no pri hlbšom výskume sa ozrejmí, že vzniklo na priamu objednávku a s presnými požiadavkami tamojších donátorov. Čo v situácii, ak je konkrétne dielo prácou domáceho či dokonca „slovenského“ autora, no vzápätí ním bol obdarovaný panovník, vysoký cirkevný predstaviteľ či krajinský feudál a až do súčasnosti sa nachádzalo mimo územia Slovenska? Možno nazvať ranonovovekého umelca „slovenským“, ak pochádzal z významného umeleckého centra a usadil sa v našej krajine až po ukončení svojho výtvarného školenia a v podstate už nereagoval na lokálne štýlové podnety? Okolnosti vzniku konkrétnych diel tak majú viacero premenných a konkrétne prípady sú potom pokusom o pomenovanie týchto variantných alternatív,“

oboznamuje s podstatou prednášky Barbara Hodásová, riaditeľka Ústavu dejín umenia.

Barbara Hodásová v Thurzovom dome

Barbara Hodásová v Thurzovom dome

Pre takýto príklad dokazovania pôvodu zlatníckeho artefaktu netreba chodiť ďaleko. Priamo v expozícii Stredoslovenského múzea sa nachádza tzv. planétová kanvica. Táto pozoruhodná zlatnícka práca vzrušuje špecialistov už celé jedno storočie, a to od roku 1911, kedy bola prvýkrát, a mimoriadne detailne popísaná počas mapovania zlatníckych prác z majetku Evanjelickej cirkvi a.v. v Banskej Bystrici, Kremnici a v Banskej Štiavnici Kornélom Divaldom.

Nateraz ale zostáva otvorená otázka autorstva, proveniencie, datovania, možných predlôh pre realizáciu tohto diela, či dokonca jeho kultúrneho kontextu v prostredí stredoslovenských banských miest, a to v celom segmente umeleckohistorickej literatúry.

Handštajn od Pavla Kolbányho z roku 1763

Handštajn od Pavla Kolbányho z roku 1763

„Tvar majstrovsky či cechovo nepuncovanej striebornej a z väčšej časti pozlátenej kanvice vychádza zo vzorov pre zlatnícke práce známych najmä z nemeckého prostredia, no príbuznosť týchto modelov je len všeobecná a pomáha typovo zaradiť planétovú kanvicu do obdobia druhej polovice 16. storočia. Banskobystrickú planétovú kanvicu možno považovať nie síce za unikátne, no predsa len za kvalitnejšie dielo i v štandardnej komparácii s nemeckým, zvlášť norimberským zlatníctvom. Jej výnimočnosť netkvie ani tak v samotnom umelecko-remeselnom zvládnutí, ale aj v ikonografickom koncepte, ktorý vizualizuje, či okruhu renesančných prác a najmä kultúrneho prostredia stredoslovenských banských miest v 16. storočí, ktoré sekundárne reprezentuje,“

 dopĺňa Hodásová.

Kanvica vyhotovená zlatníkom Christophom Lehnerom zo zbierok SSM

Kanvica vyhotovená zlatníkom Christophom Lehnerom zo zbierok SSM

Dnes je už zrejmé, že po niekoľkých hĺbkových analýzach stráca opodstatnenie doterajší názor, že diskutovaná kanvica pochádza z Banskej Bystrice, prípadne prostredia stredoslovenských banských miest. Priveľa čŕt lokalizuje jej vznik do norimberského jamnitzerovského okruhu.

Rovnako je v slovenskej literatúre doterajšie datovanie kanvice okolo roku 1600 neskoré a v závislosti na koncepcii či vzhľadom na datovanie plakiet z Kolína nad Rýnom sa skôr približuje k polovici 16. storočia, exaktnejšie do 70. – 80. rokov 16. storočia.

„Aktuálna prítomnosť planétovej kanvice v Banskej Bystrici otvára pre historiografiu umenia mimoriadne zaujímavú otázku kontextu výskytu renesančných zlatníckych prác na strednom Slovensku. Snáď najpravdepodobnejšou je možnosť, že planétová kanvica bola donáciou člena či členky niektorej z banskobystrických meštianskych rodín. Tento mechanizmus platí v mnohých ďalších príkladoch výskytu reprezentačných zlatníckych prác, i pôvodne profánneho určenia, v kolekciách Evanjelickej cirkvi a.v. na strednom Slovensku,“

uzatvára Barbara Hodásová.

Podujatie pripravené k výstave SAMUEL LIBAY – majster filigránu, z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia ako hlavný partner výstavy. Výstava je realizovaná s finančnou podporou Banskobystrického samosprávneho kraja.

Zdroj: Dana Kurtíková , Foto: Jana Holočková, SSM a ilustračné