Novembrový program festivalu Vivat Vox Organi otvorí exkluzívny koncert popredného slovenského súboru pre starú hudbu Solamente naturali. V špaňodolinskom kostole, v podaní tohto jedinečného zoskupenia, zaznie v sobotu 9. novembra 2024 od 18:00 hod. výber z kantát Johanna Sebastiana Bacha. Po koncerte si budú môcť návštevníci prezrieť nálezy objavené v časovej schránke veže kostola.
Festival bude pokračovať aj v predvečer 35. výročia Nežnej revolúcie. V sobotu 16. novembra o 16:00 hod. zaznie v Evanjelickom kostole na Lazovnej ulici originálny koncert. Pôjde o spojenie meditácií a výtvarnej tvorby Daniela Pastirčáka s organovými improvizáciami prestížneho rakúskeho organistu a hudobného experimentátora Michaela Kollera. Témou tohto multižánrového podujatia bude utrpenie nevinného človeka, na podklade biblickej knihy Jób.
Bach v Španej Doline a prehliada obsahu časovej schránky
Súbor pre starú hudbu Solamente naturali, ktorého zakladateľom a umeleckým vedúcim je vynikajúci huslista Miloš Valent, vznikol v roku 1995, ako flexibilná kombinácia umelcov rôznych odborností, ktorí sa chceli venovať prezentácii hudby 17. a 18. storočia.
Repertoár je prvoradý a určuje presné obsadenie súboru. Tak je Solamente naturali raz triom či septetom, inokedy súborom barokového typu predvádzajúcim barokové oratóriá s orchestrom a zborom. Členovia súboru majú úroveň sólových hráčov, radi objavujú neznáme teritóriá a púšťajú sa do náročných projektov.
Špecifickosť súboru vyplýva z ojedinelého prístupu k interpretácii hudby 17. a 18. storočia. Zásadné je pre nich používanie dobových nástrojov a hľadanie inšpirácie v historických dokumentoch. Hlavnou devízou súboru je entuziazmus, tvorivosť a profesionálny prístup jeho členov, sprevádzaný spontánnosťou a prirodzenosťou – ako odhaľuje už samotný názov súboru.
Repertoár súboru je bohatý a okrem základných majstrovských skladieb od Vivaldiho, Händla, Bacha, Purcella, Scarlattiho, Lullyho a Rameaua ponúka aj neznáme a ojedinelé diela slovenskej proveniencie.
Súbor pre starú hudbu Solamente naturali prichádza na festival Vivat Vox Organi už po niekoľký krát. Vždy však s novým programom. Tentoraz súbor prináša Bachove kantáty BWV 60 (O Ewigkeit, du Donnerwort) a kantátu BWV 81 (Jesus, schläft, wassoll ich hoffen?). Dve bachovské diela budú kombinované s hudbou Matthiasa Weckmanna.
Po koncerte si návštevníci budú môcť prezrieť expozíciu nájdených artefaktov z časovej schránky veže kostola. Vrchná časť veže s krížom bola vplyvom silnej búrky poškodená. V odlomenej časti veže bola nájdená časová schránka z polovice 19. storočia a v nej historické listiny a mince.
Jób na Lazovnej – organová improvizácia, maľba a meditácie
Daniel Pastirčák v súčasnosti pôsobí ako kazateľ Cirkvi bratskej v Bratislave. Je tiež úspešným básnikom, prozaikom a esejistom, ktorého literárne diela získali viaceré významné ocenenia. Okrem literatúry sa venuje aj tvorbe pre divadlo a výtvarnej tvorbe. Zúčastnil sa festivalov a výstav knižnej ilustrácie a vystavoval na Slovensku a v zahraničí.
Na konci 90. rokov mal samostatné výstavy v Londýne a v Prahe. Do Banskej Bystrice, na medzinárodný organový festival Vivat Vox Organi, prichádza predstaviť aj svoju výtvarnú tvorbu. Pre svoje meditácie, v predvečer 35. výročia Nežnej revolúcie, pripravil obraz starozákonnej postavy Jóba – človeka nevinne trpiaceho, ktorého utrpenie sa podobá mnohým ťažko skúšaným a prenasledovaným, počas obdobia komunizmu.
Maľba bude počas podujatia vystavená a bude tiež súčasťou Danielových meditácii. Okrem výtvarnej tvorby sa s účastníkmi podujatia podelí aj o svoju spiritualitu v podobe meditácií, ktoré vznikli a boli inšpirované starozákonnou knihou Jób.
Michael Koller sám seba označuje, ako hudobného maliara. Za organom objavuje úplne nové možnosti jeho zvuku.
Experimentuje so vzduchom a s organom vedie akoby dialóg. Jeho hudba nie je formálna, akoby ňou maľoval obrazy v širokej škále hudobných možností: od klasickej tonality, až po drsné a tonálne pasáže.
Narodil sa v roku 1972 v Rakúsku. Po ukončení vzdelania pracoval ako organár v organárskej dielni v Krems / Danube. Je absolventom štúdia cirkevnej hudby vo Viedni a v St. Pöltene. Jeho profesormi boli Peter Planyavsky, Otto Kargl a Michael Kitzinger.
Magisterské štúdium organa ukončil pod vedením Pierra Pincemailla a Ruperta Gottfrieda Friebergera. V súčasnosti pracuje ako projektový manažér v rakúskej televízii, je tiež dirigentom a organistom viacerých kostolov v Rakúsku.
Zdroj: Matúš Kucbel, Foto: ilustračné