Železnica v Čiernom Balogu si tento rok pripomína štyridsať rokov od vzniku prvých dobrovoľníckych táborov Strom života, ktoré boli na počiatku záchrany úzkokoľajnej železnice. Od začiatku pravidelnej prepravy pred 31 rokmi (1. mája 1992) previezli jej vlaky už viac ako tri milióny ľudí.
Od 1. júla 2023 spúšťa Čiernohronská železnica hlavnú turistickú sezónu. Táto horehronská atrakcia patrí medzi najnavštevovanejšie lokality v regióne. Vlani ju navštívilo okolo 70 000 turistov.
Všetky informácie, pravidelný cestovný poriadok aj cenník Čiernohronskej železnice nájdete na stránke www.chz.sk.
Čiernohronská železnica však okrem vlastnej prevádzky musí riešiť súdny spor so súkromným majiteľom pozemku , ktorým vedie trať na Dobroč. Ten pred dvomi mesiacmi ohradil svoj pozemok plotom a na koľaje umiestnil betónové zátarasy, čím znemožnil prejazd vlaku.
Riaditeľ Čiernohronskej železnice Aleš Bílek a šéf rovnomennej neziskovej organizácie, ktorá prevádzkuje špeciálnu vlakovú prepravu, sa v tejto veci obrátil na Okresný súd v Brezne. Ten vydal neodkladné opatrenie, ktoré už nadobudlo právoplatnosť. Podľa súdu musí majiteľ pozemku odstrániť všetky prekážky na trati, ktoré bránia prevádzke železnice.
„Všetko, čo na dráhu naukladal, aj plot v jej okolí, musí dať preč a umožniť nám jej bezproblémové prevádzkovanie. Tak to zostane dovtedy, kým ďalší súd rozhodne o tom, čo rieši ministerstvo dopravy t. j. či sme alebo nie sme čierna stavba. To ale môže trvať veľa rokov,“
povedal Aleš Bílek.
Podľa neho je predbežné opatrenie súdu vykonateľné bezodkladne po nadobudnutí právoplatnosti, ale vlastník pozemku ho zatiaľ ignoruje:
„Bohužiaľ pán Garbiar zatiaľ neurobil vôbec nič a museli sme sa obrátiť na exekučnú pomoc a štát musí zabezpečiť výkon tohto súdneho rozhodnutia.“
Jozef Garbiar odkúpil pozemky v obci Čierny Balog pred 6 rokmi a v apríli tohto roku si pozemok, cez ktorý vedie trať Čiernohronskej železnice na Dobroč, oplotil a zatarasil koľaje:
„Čiernohronská železnica, n. o., nemá a ani nikdy nemala na pozemkoch v mojom vlastníctve žiadne povolenie na prevádzkovanie ani licenciu na prevádzkovanie dráh, nakoľko celá dráhová infraštruktúra je čiernou stavbou, ktorej chýba stavebné povolenie.“
Povolenie prevádzkovať železničku vydal Úrad pre reguláciu železničnej dopravy ešte v roku 2012. O tom, či sú jednotlivé dráhy železnice „čiernou stavbou“, aktuálne rozhoduje ministerstvo dopravy.
„Dopravný úrad odmietol vykonať kontrolu a potrestať vinníka, ktorý znemožnil prevádzku. Vyhovára sa na to, že nie sme železničná dráha,“
hovorí Bílek.
Dopravný úrad SR v písomnom stanovisku uviedol:
„Pokým príslušný orgán o tejto otázke právoplatne nerozhodne, nemôže byť na základe uvedeného ani začaté konanie o zrušení povolenia na prevádzkovanie dráhy.“
Keďže v smere Dobroč je trať ešte stále zatarasená, čo môže trvať ešte nejakú dobu, Čiernohronská železnica bude z troch tradičných tratí od 1. júla využívať dve smerom do Vydrova a Hronca.
Autor: (tom), Foto: ilustračné