Ľubomír Motyčka zo zasadnutia VÚC: Som tvorca konfliktov aj pri letisku Sliač?

Blog
3 /

Mám pocit, že už k pondelkovému zasadnutiu krajského zastupiteľstva sa vyjadrili všetci kolegovia poslanci. A ešte tu máme aj správu tlačového oddelenia, ktorá zvažuje, čo je a čo nie je dôležité. Ale správne, kolegovia poslanci to vystihli. Pani Kováčová, pán Beljak alebo pán Košík. No a niektorí si dali najmä prezentačné fotky. Aby ich bolo vidieť.

Tí, ktorí písali, sa tešia z dotačných pravidiel, z nového rozpočtu prijatého jednomyseľne, zo silných sociálnych opatrení. Od počítačov pre chudobné deti až po vitamínové doplnky pre sociálne služby. A reč bola aj o odmenách pre ľudí s nižšími príjmami, ktorí pôsobia v rámci VÚC – teda oblasť kultúry a sociálnych služieb.

Viackrát zaznel aj potlesk pre ľudí, ktorí zvládajú tento ťažký rok. Ja nechcem dráždiť pravicu, ale vyzerá to tak, že banskobystrický VÚC hľadá, samozrejme, aj možnosti príjmov, no jeho politika je silne sociálna. A navyše aj úspešná.

To len ja som taký anarchista, že musím do niečoho vŕtať. Napríklad keď bola reč o strategických plánoch na zmiernenie dopadov globálneho otepľovania a sú naplánované na ďalšie dva roky, teda tie plány. Spýtal som sa, kedy sa bude aj niečo robiť, nielen plánovať. Ja viem, pýta si to Brusel, ministerstvo, vláda…. A takto sa papierovaním zamestnávajú všetky úrady. Potom zostáva menej času je na skutočnú robotu.

Moja chvíľa prišla však až po vyše desiatich hodinách rokovania. Bál som sa, že už budem veľmi unavený. Ale pozbieral som sa a rečnil emotívne (prebral som aj niektorých už pomaly driemajúcich kolegov) o letisku Sliač, reagujúc na informácie o prepúšťaní zamestnancov civilnej časti letiska a rozpredávaní majetku, ale aj na arogantnú odpoveď z ministerstva obrany na môj mail.

My nesmieme upadať do porazeneckej pozície a zmierovať sa s tým, čo sa deje alebo čo sa ukazuje. Ministerstvo obrany sa zachovalo echt arogantne s odpoveďou na môj mail.

Pridal sa ku mne aj poslanec Peter Košík, ktorý vo vojenskom letectve robil. Ja som toho popísal už dosť. Nech nasleduje to, čo povedal on.

Letisko Sliač – vojenská časť plní úlohy zabezpečenia územnej celistvosti SR, no aj v rámci systému kolektívnej ochrany krajín NATO. 

Práve systém integrovanej protivzdušnej a protiraketovej obrany NATO (skratka NATINAMDS – NATO integrated air defence missile system) je určený k vytvoreniu bezpečného a chráneného prostredia 24 hodín, 7 dní v týždni a 365 dní v roku.

Úspešnosť systému je postavená na vzájomnom prepojení troch základných pilierov:

1) Podsystém velenia a riadenia

2) Podsystém prieskumu

3) Podsystém samotných pohotovostných lietadiel

V súčasnej dobe plnia úlohy NATINAMDS na letisku Sliač stíhacie lietadlá MiG 29. Úlohy plnia s dodržaním všetkých bezpečnostných nariadení a utajenia podľa kritérií NATO. V rámci spoločných cvičení a leteckých operácií dokážu operačne aj takticky splniť úlohy NATINAMDS stíhacie lietadlá a piloti členských štátov NATO.ň

Pretože operačné postupy sú pre AIR DEFENCE NATO krajín rovnaké. Ide len o pozemné technické zabezpečenie pre daný typ lietadiel, ale krátkodobé pristátie, vzlet a plnenie úloh dokážu kompatibilne plniť na letisku Sliač aj stíhacie lietadlá napríklad Vyšegrádu.

Otázky:

Keď má dôjsť k pozemným technicko-stavebným úpravám letiska Sliač pre lietadlá F-16, zrazu minister obrany Naď vytiahne kartu bezpečnostných NATO previerok?

Pri kúpe lietadiel F-16 nikto na bezpečnostný certifikát NATO nemyslel? Alebo zámerne zamlčal či prehliadol?

Aké záujmy a plány (plnenie takticko-operačných úloh) sú s letiskom Sliač, keď chcú vylúčiť civilnú prevádzku?

Na Sliači bol vybudovaný nový odletový terminál pre civilné lety. Bude teraz chátrať?

Kombinácia vojensko-civilných letísk krajín NATO je napríklad v Dánsku, letisko Karrup. Alebo v Grécku, letisko Zallakaros. Ak by bola vôľa, je to možné aj u nás. Ale vojskám, možno ani nie našim slovenským, nebude vyhovovať, ak na letisku Sliač pristane počas cvičení F-16 „nejaké“ civilné lietadlo nečlenskej krajiny NATO, aby sa nezistilo, čo sa na Sliači naozaj deje.

Je úplne jasné, že sa aktívne ohlásil poslanec Igor Kašper zo Sme rodina, ktorý sa asi chcel zahrať na Joža Pročka z veľkého parlamentu. Od neho sme sa dozvedeli, že za osem mesiacov novej vlády sa toho urobilo viac ako za vlády predchádzajúcej. Na to nasledoval pobavené zašumenie. Aha, ale toto nie je veľký parlament zostavený niektorými hnutiami aj z pozbierancov z ulice.

A toto všetko je vraj dedičstvo minulosti. Tak veru. Prihrávku na smeč som prijal s chuťou. A ja som išiel do minulosti ešte ďalej. Nielen k SMERu, ani ku komunistom, či Maďarom. Rovno až k Tatárom. Koľko sa nám tí naubližovali. Opýtal som sa hneď, či s taktikou LEBO FICO chcú vydržať až do ďalších volieb.

A pripomenul som mu starý fór Lasicu a Satinského, ktorí sa zamysleli nad našim utrpením až tak veľmi, že by sme sa nemali volať Slováci, ale Trpáci. Poslanci sa na záver aspoň zabavili.

A ozaj, pán Kašper, vy by ste mali zastupovať záujmy nášho regiónu. Čoskoro sa máte stretnúť s vaším ministrom dopravy. Podľa vyjadrenia z ministerstva obrany, ktoré sa tomu už nechce venovať, sa treba obrátiť na ministra dopravy. Lebo on má zrazu na starosti civilné lietanie. Dajte vedieť, čo on odpovie.

Alebo viete čo?, Vy ste člen predsedníctva tej vašej či Kollárovej strany alebo hnutia, vy ste poslanec NR SR. Vybavte to v rámci vašej koalície. Ja vás potom verejne pochválim. Ale taktiku „lebo Fico“ už na mňa neskúšajte. Ukážte, čo viete urobiť.

Autor: Ľubomír Motyčka, Foto: ilustračné

Ľubomír Motyčka