Ľubomír Motyčka: Živé Zatváranie Bánoša, živé mesto, živé Slovensko

Blog
0 /

Stalo sa zvykom, že rozvoj turizmu hodnotíme podľa návštevy kúpalísk, podľa počtu ubytovaní v hoteloch, či podľa návštevnosti hradov, alebo jaskýň. Iste treba sa niečoho chytiť.

Takmer nebadane, bez významnejšieho povšimnutia si nových javov zo strany odborníkov na cestovný ruch, nám na Slovensku vyrástli nové atraktivity. Akcia vždy vyvoláva reakciu. Globalizácia vyvoláva, nenazvime to antiglobalizáciou, ale pomenujme to ako regionalizácia.

Je fajn, že máme silnú globálnu ekonomiku, ktorá prináša napríklad nizke ceny, ale predmetom záujmu sa stále výraznejšie to čo je osobité a výnimočné. Nemusí to byť nepriateľsky zamerané voči globálnej ekonomike, vyjadruje to skôr túžbu ľudí po niečom osobitom.

_MG_7448

Nie je tomu tak dávno, ako sme si mysleli, že hypermarkety plne ovládnu trh. Dnes stačí, aby mesto či obec vytvorili podmienky pre uplatnenie regionálnych produktov a záujem je okamžite veľký.

Celé Slovensko ovládajú regionálne trhy, jarmoky. A stáva sa tým atraktívnejšie. Zrazu si možno kúpiť niečo iné. Domáce kurča, vynikajúci syr, kus pečeného prasiatka, zaručene slovenský med, ale aj výšivky, výrobky z dreva, sadenice ovocných stromčekov…

Že čo je to za cestovný ruch? Je to ponuka tovaru, ktorá priťahuje domácich, ale aj návštevníkov. Príkladom môže byť známy Radvanský jarmok. Kým v júli navštívilo banskobystrické informačné centrum 1 700 osôb, v septembri, v mesiaci jarmoku až 3 400.

Slovensko sa stáva miestom, kde je súčasťou stále vyššieho záujmu regionálna ponuka. Stala sa súčasťou turistickej príťažlivosti. V závere októbra je to v Banskej Bystrici napríklad Zatváranie Bánoša, kde sa postupne tvoria základy dlhodobého úspechu. Úspechu, ktorý je postavený na šikovnosti a vytrvalosti.

banos5

Syry z farmy Hiadlovský v Slovenskej Ľupči najskôr prerazili vo Francúzsku, dnes sú prirodzenou regionálnou atraktivitou. Iste, trvalo to dlho, ale výsledok stojí za to. Tak isto, ako nadchýnajú udržiavatelia ľudových tradícií. Čepiec na hlavu za 300 eur, to už stojí za povšimnutie.

Malé regionálne výstavy si zaslúžia stále väčšiu pozornosť. Je to miesto obchodu, atraktívnej regionálnej ponuky a je to aj miesto, kde v rámci cestovného ruchu vyrastajú noví malí, ale stále silnejší regionálni podnikatelia.

Som rád, že Banská Bystrica podporuje rozvoj regionálnych aktivít. Podporuje tým rozvoj cestovného ruchu, pomáha šikovným a pracovitým stavať sa na vlastné nohy a vo svete globalizácie narastá regionalizácia, prezentácia toho v čom sme výnimoční, či aspoň iní.

_MG_7431

Autor: Ľubomír Motyčka, Foto: autor a Mirka Chabadová

Ľubomír Motyčka