Ľubomír Motyčka: Otvorený list ministrovi obrany SR Jaroslavovi Naďovi

Blog
9 /

Čím viac sa zdá, že je to beznádejné, tým viac sa púšťam do boja v súvislosti s letiskom Sliač. Nasledujúci otvorený list ministrovi obrany Jaroslavovi Naďovi ponúkam TASR a ďalším médiám. Ale ako to dopadne?

Každá medializácia je dobrá. Nech to číta čo najviac ľudí. Aby si Naď nemyslel, že byť hore je byť pohanským bohom a že môže všetko. Prosím aj novinárov, na ktorých tak často šomrem, aby si to všimli a prípadne podali ďalej. Alebo spoľahneme sa len na zdieľanie?

Otvorený list

Ministrovi obrany SR Jaroslavovi Naďovi, téma – civilná doprava na letisku Sliač po rekonštrukcii vojenskej časti:

Pán minister,

ujasnime si hneď na začiatku. Absolútne Vám nedôverujem. V politike však platí, že musíme komunikovať s ľuďmi akých máme. A to aj preto, lebo spoločnosť musí napredovať, záujmy občanov sú viac ako názorové rozdiely či osobné animozity. A tu ide o významné záujmy občanov v regióne, ktorý si nezaslúži také významné poškodenie záujmov, ako je prípadné zrušenie civilnej leteckej dopravy na letisku Sliač.

Predchádzajúca vláda prijala uznesenie o rekonštrukcii vojenskej časti letiska. Nikde sa pritom nepíše, že by malo dôjsť k zrušeniu civilnej časti letiska. Spochybnenie civilného lietania zaznelo až od Vás. Najskôr ste nekompetentne navrhovali presunutie lietania do Žiliny alebo do Popradu. Letisko Žilina nie je schopné vybavovať väčšie dopravné lietadlá a Popradské letisko čaká významná rekonštrukcia.

Dovolím si upozorniť, že letisko Sliač, ktoré funguje s civilnou dopravou od roku 1936, neprerušilo svoju činnosť ani počas 2. svetovej vojny, ani počas sovietskej okupácie po roku 1968. V súčasnosti to neboli len charterové lety, ale aj prevoz orgánov na transplatácie, cargo lety či súkromné lety podnikateľov či potenciálnych investorov.

Áno, nerozbehli sa pravidelné lety. To je špecifický problém istej nerozvinutosti nášho regiónu. Lenže aj tento región chce ísť dopredu. A bez civilnej leteckej dopravy to bude len ťažko možné. Predchádzajúce vlády si to uvedomovali. Zlepšila sa infraštruktúra letiska, investovali sa peniaze do príletovej haly, dráha pre civilné lietanie je vo veľmi dobrom stave…

Občania sa zaťatými zubami dokážu prijať prestávku v civilnom lietaní. A to i napriek tomu, že im nikto napríklad nevysvetlil, aká bude hlučnosť stíhačiek F 16, ako ich lety ovplyvnia životné prostredie, čo bude s kúpeľmi Sliač, idú sa konečne modernizovať. Má to vôbec zmysel?

Banská Bystrica a Zvolen fungujú ako jedno doplňujúce sa súmestie, cez ktoré vedie letisko. Čo spôsobí nasadenie amerických stíhačiek pre tento rozvoj? Spomalenie vývoja súmestia a aj úpadok kúpeľov sa začali po príchode ruských stíhačiek. Svojho času to bol až neznesiteľný hluk pri ich lietaní.

My potrebujeme civilnú dopravu aj pre charterové lety do zahraničia. Je to dôsledok rastu životnej úrovne, ale slúži aj pre príchod hostí do našich kúpeľov a stredísk cestovného ruchu. My potrebujeme letisko ako podnikateľskú budúcnosť regiónu. A preto oň bojujeme.

Pán minister, boli ste v našom regióne vysvetľovať Vašu snahu, aby civilné lietanie na Sliači zostalo. Vaše argumenty o nejakých bezpečnostných previerkach sú však nepresvedčivé. Aj v zahraničí sú civilné a vojenské letiská, spoločne fungujú a nezavadzajú si.

Aj Vaše slová, že urobíte všetko pre to, aby civilné lietanie ostalo zachované, sú nepresvedčivé. Nevraviac o tom, že pre lietadlá MIG29 a F16  platia takmer rovnaké podmienky. Ak MIGy spolu s civilnými lietadlami na Sliači mohli byť, prečo nie aj F16-ky? Prečo sa to utajuje?

Ide o aktuálny problém najmä v súčasnosti, keď zamestnanci civilnej časti letiska dostávajú výpovede a keď sa vraj rozpredáva civilné vybavenie letiska. Akoby všetko skončilo. Obrátil som sa v tomto smere na Vašu hovorkyňu. Jej odpoveď bola neokrôchaná, až dych vyrážajúca. Civilné lietanie je záležitosťou ministra dopravy. Tam sa mám obrátiť, hoci doteraz ste sa touto problematikou zaoberali Vy a aj ste tak vystupovali pred zastupiteľstvom BBSK.

Myslím si, že je najvyšší čas biť na poplach. Nie potom, keď sa rekonštrukčné práce skončia. Potom už môže byť neskoro. Verím, že si neželáte stupňovanie protiamerických nálad, ani zhoršovanie politickej situácie.

Žiadam Vás o urýchlené vyjadrenie sa k tejto otázke a verejnú záruku pokračovania civilnej dopravy po rekonštrukcii vojenskej časti letiska Sliač.

Autor: Ľubomír Motyčka, Foto: ilustračné

Ľubomír Motyčka