Posledné roky sú viac ako turbulentné. Cestovné kancelárie len tipujú, v ktorých krajinách nakontrahovať viac pobytov. Keďže veľkí touroperátori berú dovolenky na garancie, teda platia vopred, s predstihom platia aj lietadlá, je to niekedy naozaj veľmi ťažké.
Boli roky, keď do Tuniska cestovalo 40 000 Slovákov. Vlani to nebola ani štvrtina niekdajšieho počtu. A to Tunisko zaznamenalo už len 27 – percentný pokles oproti roku 2015. Stále klesal Egypt, o 38 percent a Turecko sa po pokuse o puč a známych udalostiach prepadlo o 60 percent. To je pritom krajina, ktorá dlhodobo zaznamenávala desaťpercentný rast.
Do popredia vyskočilo Chorvátsko. Cez cestovné kancelárie tam išlo na dovolenky vyše 100 000 našincov. Celkove však skoro až 400 000. Na prvé miesto sa medzi cestovkami prepracovalo Bulharsko – 120 000 našich dovolenkárov. Plus ďalší, čo išli bez cestovnej kancelárie. Taliansko a Grécko sa dostali na 70 000 dovolenkárov.
Vlani cez cestovné kancelárie vycestovalo na dovolenky do zahraničia zhruba 591 000 našincov, z toho charterovými lietadlami 265 000. Zo Sliača 5 100, z Košíc 42 000, z Popradu 8000. Zhruba 400 000 našincov cestovalo individuálne.
Aké sú tohtoročné trendy? Oveľa lepšie ako po minulé roky sa predávali zájazdy v rámci first minute. Last minute ponuky sú rozhodne menej zaujímavé ako vlani. Z Chorvátska už neraz hlásia stop booking. Týka sa to tých cestoviek, ktoré nemali izby objednané na garancie, ale ponúkali ich len na vyžiadanie – podľa záujmu.
Aj pri garantovaných pobytoch sú už mnohé termíny vypredané. Rastie záujem aj o Tunisko a od jari sa z Bratislavy nelieta už len do Hurghady, ale aj Marsa Alam. Zosilnela ponuka Španielska.
Je zrejmé, že v lete bude ponuka zájazdov obmedzená a mnohým môže výber dovolenky spôsobiť poriadne bolenie hlavy.
Hovoril som s viacerými predstaviteľmi cestovných kancelárií. Eva Samborská z banskobystrickej CK Aquamarin potvrdila, že niektoré termíny sú už skutočne vypredané. Ostávajú najmä pobyty na garanciu. Z hotelov, ktoré obsadzovali len na vyžiadanie im oznamujú, že už je všetko predané. V iných krajinách sa dovolenky objednávajú oveľa skôr.
Mikulášovi Milkovi, prvému podpredsedovi Slovenskej asociácie cestovných kancelárií a riaditeľovi CK Hydrotour, som poslal aj niekoľko otázok.
Potvrdíš mi aj ty lepší predaj ako vlani?
Tohtoročný predaj je výrazne lepší ako vlani. V prímorských krajinách je pokoj a to dáva nádej na veľmi dobrý predaj dovoleniek. Podobne hodnotia situáciu hádam všetky slovenské cestovné kancelárie.
Pred pár rokmi sa zle predávalo Grécko. Vlani Turecko. Aký je tam pohyb?
Turecko sa postupne v záujme vracia na úroveň roku 2015. Grécko priam láme rekordy. Taký Egypt sa rozbieha pomalšie, ale už tiež rastie.
A čo Španielsko? Roky bolo okolo neho pomerne ticho a teraz je jeho ponuka stále bohatšia.
O Španielsko je medzi svetovými touroperátormi trvale veľký záujem. Aj my musíme riziká diverzifikovať. Ponuka Španielska preto dlhodobo rastie.
Sardíniu objavila pre našich dovolenkárov vaša CK. Spočiatku to bolo tak trochu trápenie. A teraz?
Sardínia je naďalej naša “srdcovka“. Tie biele pláže s krištáľovo čistým morom, to je niečo neopakovateľné. Sme radi, že sme tento ostrov viac menej objavili. Pre našich ľudí.
Je zrejmé, že v tomto roku bude viac dovolenkárov cestovať do zahraničia. Uvidíme, čo to urobí s domácim cestovným ruchom. Počas tejto zimy bolo v našich horách o čosi menej dovolenkárov, ako vlani.
Autor: Ľubomir Motyčka, Foto: autor