Už viac ako týždeň víta nová čistá a dôstojná vstupná brána do mesta všetkých cestujúcich. Postupne vychytávame muchy, riešime drobné stavebné úpravy tak, aby autobusová stanica plnila svoju funkciu čo najlepšie. Tak ako sme sľúbili, od nedele, 1. októbra sú jej súčasťou aj vybrané spoje MHD.
Mrzí ma, že mnohí Bystričania, najmä tí diskutujúci na sociálnych sieťach, zabúdajú na to, čo nás na cesty vyprevádzalo viac ako tridsať rokov. Preto som sa pokúsil desiatky rokovaní s investorom či fakty o cene AS zhrnúť do jedného blogu.
Pozemok + projekt = 3,5 milióna eur
V roku 2014 kúpil investor, spoločnosť Primum, s. r. o., takmer 30.000 metrov štvorcových pozemku za 3,5 milióna eur, spolu s projektom a platným územným rozhodnutím na stavbu obchodného centra a terminálu autobusovej stanice. Náklady na zbúranie najväčšieho banskobystrického strašiaka sa pohybovali vo výške 800 tisíc eur. Ak by sme ako mesto chceli vybudovať autobusovú stanicu svojpomocne, len za „holú“ lúku by sme zaplatili 4,3 milióna eur bez DPH.
300.000 eur ročne vs. 3,2 mil. eur
S prípravami pre vydanie stavebného povolenia zároveň prebiehali rokovania investora s dopravnými spoločnosťami o tom, kto bude prevádzkovať novú autobusovú stanicu. Mesto vystupovalo na začiatku len ako mediátor. Opakujem, že ak by sa dohodli, Banskobystričanov by nová stanica nestála ani euro. Mám pocit, že toto moje vyjadrenie zvyšuje viacerým regionálnym médiám sledovanosť a anonymným diskutujúcim počet lajkov na sociálnych sieťach…
…vráťme sa radšej k stretnutiam investora s dopravcami
Investorov zámer bol jasný a nemenný – prenajať autobusovú stanicu, pričom výška ročného nájmu sa pohybovala na úrovni 300.000 eur. K dohode nedošlo. Dopravcovia navrhli, že sú ochotní stanicu odkúpiť, no investor to rázne odmietol. A to aj napriek tomu, že navrhovaná kúpna cena bola raz taká, ako je dnes. Rokovania sa zasekli a následne skončili.
Navrhli sme riešenie
Ak by sme do projektu nevstúpili, strašiak by pravdepodobne strašil Bystricu naďalej. Rozhodli sme sa odkúpiť dopravnú časť autobusovej stanice. Ako silný a stabilný partner sme presvedčili aj investora. Po prepočítaní predpokladaných príjmov z AS sme dospeli k sume 3,2 mil. eur bez DPH. Po vstupe do projektu sme dokonca vyrokovali aj zväčšenie dopravnej časti AS, ktorá tvorí 42 percent objektu a kvalitnejšie vybavenie za nezmenenú cenu. Úver potrebný na odkúpenie stanice budeme splácať práve z výnosov a nájomných poplatkov dopravcov, ktorí využívajú autobusovú stanicu.
3,2 milióna eur bez DPH = autobusová stanica Terminal Shopping Center
Vybudovanie najmodernejšieho hybridného centra na Slovensku stálo investora viac ako 22 miliónov eur (v sume nie je zahrnutá kúpna cena pozemku). Na jeho náklady boli okrem samotného objektu vybudované aj komunikácie v okolí – kruhový objazd, pripájací pruh i chodníky. Predtým ako odkúpime dopravnú časť autobusovej stanice a podiel na pozemku pod ňou za 3,2 milióna eur, dáme si vyhotoviť znalecký posudok.
Napriek všetkým negatívnym príspevkom diskutujúcich, ktorí na sociálnych sieťach neraz píšu bez poznania podstaty, teší ma jedno. Mesto si bude môcť po rokoch určovať svoje pravidlá, a stanicu nikto nikdy nezavrie tak, ako to bolo v minulosti.
Len pre porovnanie
Naše partnerské mesto Hradec Králové vybudovalo moderný autobusový terminál na mestskom pozemku v roku 2008 na vlastné náklady. Investícia do autobusovej stanice stála samosprávu po prepočítaní takmer 15 mil. eur.
Autor: Ján Nosko, Foto: Mirka Chabadová ilustr.