Nadácia VINCI Autoroutes zverejnila výsledky 14. Európskeho barometra zodpovedného šoférovania

Anketa
0 /

Tento rozsiahly každoročný prieskum, ktorý uskutočnila agentúra Ipsos medzi 12 413 respondentmi v 11 európskych krajinách, hodnotí správanie a vnímanie vodičov v Európe. Umožňuje nám monitorovať zmeny v rizikovom správaní a osvedčených postupoch, aby bolo možné lepšie zacieliť preventívne posolstvá.

Hlavné zistenia v skratke

Egocentrizmus, pocit všemocnosti, agresivita… správanie vodičov, zrkadlo nedostatkov spoločnosti (európske výsledky, slovenské výsledky v zátvorke kurzívou).

67 % európskych vodičov používa telefón za volantom

38 % šoféruje, keď cíti veľkú únavu

31 % sa úmyselne „nalepí“ na vozidlo, ktoré ich niečím podráždi

52 % opýtaných priznáva, že nadáva iným vodičom

21 % vystúpi z vozidla, aby si vyjasnilo situáciu s iným vodičom

V predvečer víkendu Nanebovstúpenia Pána, ktorý je na cestách jedným z najrušnejších v roku, zverejnila Nadácia VINCI Autoroutes výsledky 14. Európskeho barometra zodpovedného šoférovania.

Atmosféra napätia a úzkosti, ktorá zostáva veľmi vysoká

Je to znak toho, že Európania nepochybujú o svojom správaní na cestách, ich spokojnosť s vlastnou jazdou a ich prísnosť voči jazde ostatných zostávajú na veľmi vysokej úrovni, čo sme zaznamenali v predchádzajúcich vydaniach. Rovnako veľa vodičov však priznáva, že sa za volantom správajú neslušne, ba dokonca agresívne.

Európski vodiči sú presvedčení, že by mali byť za volantom vzorní: 97 % uvádza aspoň jeden pozitívny prívlastok, ktorým by opísali svoj postoj na cestách. Zlí vodiči sú pre nich prirodzene… iní ľudia! Niektorí vodiči, chránení interiérom vozidla, priznávajú, že sa za volantom správajú inak.  Napriek sťažnostiam sa väčšina vodičov sama podieľa na udržiavaní napätej atmosféry na cestách a často reaguje extrémnym spôsobom.

83 % európskych vodičov tvrdí, že sa obáva agresívneho správania iných vodičov (83 % slovenských vodičov);

52 % opýtaných priznáva, že nadáva iným vodičom (43 %);

50 % trúbi na vodičov, ktorí ich vytáčajú (47 %);

31 % sa úmyselne „nalepí“ na vozidlo vodiča, ktorý ich vytáča (24 %);

21 % vystúpi z vozidla, aby si vyjasnilo situáciu s iným vodičom (24 %).

Pravidlá cestnej premávky sa často porušujú bez ohľadu na bezpečnosť

Pravidlá cestnej premávky sa veľmi často porušujú bez ohľadu na bezpečnosť. Hoci sú pravidlá cestného zákona určené na ochranu vodičov a všetkých účastníkov cestnej premávky, veľká väčšina vodičov ich nerešpektuje v mene okamžitej „slobody“ bez toho, aby brala do úvahy možné dôsledky pre svoju bezpečnosť a bezpečnosť ostatných.

85 % európskych vodičov tvrdí, že prekračuje povolenú rýchlosť o niekoľko kilometrov za hodinu (84 % slovenských vodičov);

58 % respondentov tvrdí, že nedodržiava bezpečnostné vzdialenosti(56 %);

53 % jazdí v strednom pruhu diaľnice, keď je pravý pruh voľný (47 %);

35 % predbieha vpravo na diaľnici (24 %).

Rozptýlenie, ktoré je nebezpečné pre jazdu, sa týka veľkej väčšiny vodičov

Tento nedostatok pozornosti je do veľkej miery spôsobený neúprosným nárastom používania smartfónov a všetkých jeho funkcií za volantom – telefonovanie, správy, e-maily, aplikácie, GPS atď.

77 % európskych vodičov používa za volantom smartfón alebo programujú GPS (80 % slovenských vodičov);

67 % používa telefón za volantom (+4 v porovnaní s rokom 2018; 71 %) a 44 % dokonca pravidelne (43 %). Bluetooth je čoraz rozšírenejší: 57 % vodičov ho používa na telefonovanie (+12 v porovnaní s rokom 2018; 58 %);

Z tých, ktorí používajú telefón, 14 % malo alebo takmer malo nehodu v dôsledku používania telefónu za volantom (13 %);

84 % vodičov tvrdí, že počas jazdy niekedy odvráti pohľad od cesty na viac ako 2 sekundy (+6 za 4 roky; 75 %).

Ospalosť: podceňované, ale veľmi reálne riziko

Medzi hlavnými príčinami smrteľných nehôd na diaľnici sa ospalosť európskych vodičov umiestnila na 4. mieste za neprimeranou rýchlosťou, nepozornosťou a jazdou pod vplyvom alkoholu alebo drog, hoci je stále jedným z hlavných faktorov úmrtí na diaľnici.

38 % európskych vodičov tvrdí, že šoférujú, keď sa cítia veľmi unavení (30 % slovenských vodičov). Patrí medzi nich:

38 % (42 %) už malo dojem, že im za volantom padala hlava oproti 26 % vodičov vo všeobecnosti (27 %) ;

18 % (20 %) malo nehodu alebo takmer malo nehodu v dôsledku spánku za volantom, oproti 13 % vodičov vo všeobecnosti (12 %) ;

38 % (35 %)sa nikdy nezastaví na zdriemnutie oproti 38 % vodičov vo všeobecnosti (40 %).

Alkohol a drogy: najmä mladí muži

Jazdu pod vplyvom alkoholu alebo drog označuje za jednu z hlavných príčin smrteľných nehôd na cestách vo všeobecnosti 50 % Európanov (54 %) a 29 % na diaľniciach (16 %).

17 % mužov vo veku 25 až 34 rokov(12 % slovenských mužov vo veku 25 až 34 rokov) už šoférovalo pod vplyvom alkoholu, t. j. keď prekročilo povolenú hranicu alkoholu a pociťovalo účinky alkoholu na svoj fyzický stav alebo vnímanie, oproti 7 % vodičov vo všeobecnosti (3 %) ;

9 % mužov vo veku 25 až 34 rokov(7 % slovenských mužov vo veku 25 až 34 rokov) už šoférovalo po fajčení marihuany oproti 4 % vodičov vo všeobecnosti (1 %);

26 % všetkých vodičov, ktorí uviedli, že šoférovali pod vplyvom alkoholu, šoférovalo aj po fajčení marihuany (25 %);

40 % vodičov, ktorí si sadli za volant pod vplyvom alkoholu, už malo alebo takmer malo nehodu súvisiacu s týmto excesom (53 %).

Významný vplyv nehody alebo takmer nehody na správanie vodičov: prečo čakať na tragédiu, kým si osvojíme zodpovedné riadenie?

89 % európskych vodičov, ktorí osobne mali alebo takmer mali nehodu alebo ktorým niekto blízky zahynul alebo sa vážne zranil pri dopravnej nehode, zlepšilo svoje správanie za volantom (90 %).

Patrí sem:

82 % respondentov tvrdí, že sú na cestách ostražitejší (90 %);

77 % respondentov tvrdí, že prísnejšie dodržiavajú pravidlá cestnej premávky (81 %);

30 % je viac vystresovaných, keď šoférujú (31 %).

„Obraz Európanov za volantom, ktorý vyplynul z najnovšieho vydania Barometra zodpovedného šoférovania, odráža spoločnosť rozdelenú medzi strach z nárastu násilia, a to aj na cestách, a ťažkosti, ktoré majú všetci bez ohľadu na vek pri prijímaní opatrení na jeho zníženie. Rešpektovanie pravidiel cestnej premávky, uvedomovanie si dôsledkov svojho konania pre seba a pre ostatných, odolávanie impulzívnosti a individualizmu sú spôsoby boja proti násiliu na cestách a násiliu vo všeobecnosti.“

hovorí Bernadette Moreau, generálna delegátka Nadácie VINCI Autoroutes.

Zdroj: Mia Bajáková  ilustračné, Foto: ilustračné a VINCI