Veľká diskusia o MHD na Radnici, aké zmeny nás čakajú?

SPRÁVY
0 /

V stredu podvečer sa na banskobystrickej Radnici diskutovalo o MHD. Zároveň vyhodnocoval dotazníkový prieskum a sprievodné súťaže Európskeho týždňa mobility.

Diskusiu otvoril primátor mesta Peter Gogola:  „Som rád, že Európsky týždeň mobility naštartoval diskusiu o MHD a alternatívnych spôsoboch dopravy v našom meste.“ V diskusii potom upriamil pozornosť prítomných na integrovaný systém dopravy (železničná, MHD a prímestská autobusová), ktorá funguje napríklad v Brne. Z Plzne si zasa priniesol myšlienku zavedenia mestskej karty ako elektronickej peňaženky, s ktorou by sa dali okrem MHD platiť aj služby viacerých mestských organizácií.

Andrea Štulajterová z OCI BB hovorila o  revolúcii v doprave: „Mestá pre  ľudí sa zmenili na mestá pre autá, čo s tým? Je to na každom z nás, akú voľbu si vyberieme.  V Banskej Bystrici  sa vyše 60 percent ľudí premáva denne autom, pričom v ňom často sedí len vodič.“K osvojeniu si MHD a alternatívnych druhov dopravy (cyklotrasy) je potrebné uskutočňovať súčasne  niekoľko krokov:

1. osveta a kampane
2. séria trvalých opatrení na celoštátnej  regionálnej a miestnej
3 rozumné a vyvážené plánovanie udržateľnej mobility
4. vzdelávanie nových odborníkov na alternatívne druhy dopravy
5. Zmena legislatívy podľa svetových trendov

V Banskej Bystrici máme Územný generel dopravy so 46,6 km navrhnutých cyklotrás, plán mobiliáru pre cyklistov, zrušil sa zákazu vjazdu cyklistov na Námestie SNP. Prebehli kampane na podporu MHD s dotazníkovým prieskumom, súťaž „Zbieraj lístky MHD a vyhraj bicykel“ a množstvo ďalších akcií pre cykloturistov.

Marek Modranský zastupujúci SAD Zvolen a s. informoval o činnosti jedného z najväčších autobusových  dopravcov s 992 zamestnancami na Slovensku, ktorý prevádzkuje MHD, prímestskú i diaľkovú dopravu.

V B. Bystrici máme spolu s DPMBB a.s. najmodernejší a najekologickejší vozový park MHD na Slovensku so 75 vozidlami, vďaka 3 europrojektom. Rešpektujúc ciele EÚ by sme chceli do roku 2025 zdvojnásobiť počet cestujúcich vo verejnej doprave. Tá sa u nás stále mylne chápe tak, že je pre slabšie sociálne skupiny. Zatiaľ však dochádza skôr k poklesu. Musí sa zmeniť sociálne a ekologické správanie ľudí, aj životný štýl. Napríklad v Nemecku  zhruba  polovica obyvateľov využíva denne bicykel,“ povedal Modranský.

Porovnal mesačnú jazdu zo sásovského sídliska na druhý koniec mesta. Autom to vyjde  95 eur, študent s kartou v MHD zaplatí 10 eur a dospelý 20 euro. Taxík vyjde na  2,80 euro/km, pričom lístok v MHD je omnoho lacnejší. Cestujúci má v autobuse väčší  priestor, dostupnosť zastávok je od 140 do 400 metrov, nepotrebuje si hľadať v meste priestor na parkovanie. MHD musí dotovať mesto 4 miliónmi eur z rozpočtu. Keby to samospráva neurobila, cestovný lístok by stál 90 centov až euro.

Dopravca plánuje modernizovať zastávky MHD, na ktorých bude digitálna informácia o meškaní spojov, Popri cyklobusoch budú na autobusoch MHD držiaky na bicykle. Zároveň sa pripravuje nový grafikon liniek a koncepcia MHD, čo potvrdila aj Renáta Hláčiková z MsÚ spolu s riaditeľom DPMBB a.s. Miroslavom Snopkom.

Prezentoval sa aj dotazníkový prieskum  o spokojnosti občanov s MHD. Na 10 otázok so zberom cez internet odpovedalo 861 respondentov. Najviac výhrad bolo k nízka frekvencii spojov, ich zlá nadväznosť pri prestupovaní, preplnenosť niektorých liniek, skoršie odchody alebo meškanie spojov, ale aj nevhodné správanie niektorých šoférov či revízorov. Pre skvalitnenie MHD by mal byť nástup všetkými dverami, viac liniek smerujúcich cez centrum, zavedenie internetu v autobusoch a trolejbusoch, zabezpečiť informovanosť cestujúcich o bezbariérových nástupoch do vozidiel, zabezpečiť v nich  klimatizáciu a dostatočné kúrenie.

Vo voľných odpovediach respondentov sa najčastejšie spomínali  chýbajúce nočné spoje a nefungujúce ISIC karty (ich funkčnosť sa medzitým podarilo vyriešiť). Ľudia pozitívne hodnotia obnovený vozový park, dostupnosť zastávok, väčšiu ekológiu MHD, ktorého šetria vlastné auto a PHM.

Poslanec a predseda komisie pre dopravu Jakub Gajdošík k tomu uviedol:  „Chcel by som sa vám poďakovať. Nielen vám, čo ste dnes tu, ale všetkým, ktorí sa zapojili do tohto dotazníkového prieskumu. Ubezpečujem vás, že s výsledkami tejto ankety budeme ďalej pracovať a výstupy zakomponujeme do pripravovanej novej dopravnej koncepcie mesta.“

Podľa Gajdošíka dôjde k zosúladeniu spojov MHD a prímestskej dopravy s lepšími prestupmi, vo vozidlách  MHD bude wifi pripojenie, dopravcovia zavedú čiernu skrinku pre sťažnosti cestujúcich, posilnenia sa vozidlá s bezbariérovým nastupovaním a vystupovaním  na linkách, ktoré smerujú k nemocniciam, ako aj ich označenie v cestovnom poriadku, pripravuje sa rozšírenie platnosti časového lístka na 90 dni.

Pod gesciou SAŽP najviac lístkov MHD (681) vyzbierali žiaci zo Súkromnej školy u Filipa na Bakossovej, z nich Michaela 128 (v celom meste to bolo 806). Odmenou bol bicykel. Pre ďalších vyžrebovaných zberateľov lístkov, medzi ktorými bol aj Igor z inej školy s „cenou útechy“ (ruksak a poukážky na nákup cyklistického tovaru), boli od partnerov  Európskeho týždňa mobility k dispozícii nákupné poukážky a kredity na čipové karty MHD. Hlavnú cenu športový bicykel získal v počítačovom žrebovaní  Martin Kejmar.

Hostia diskusie o MHD dali verejný prísľub, že o rok pri ďalšom podujatí  Európskeho týždňa mobility poskytnú občanom odpočet toho, čo z navrhovaných opatrení na skvalitnenie verejnej dopravy urobili.

Zdroj: Bystricoviny.sk