Za komunálny odpad zaplatíme v roku 2013 o tretinu viac

Uncategorized
0 /

Napriek tomu,  že primátor Peter Gogola na decembrovom zastupiteľstve stiahol návrh rozpočtu  mesta na rok 2013 z rokovania, prešla mu zmena VZN o daniach a poplatkoch. Bystričania na budúci rok zaplatia za komunálny odpad miesto doterajších 21,90 eur na osobu po novom 29,20 eur.

Podľa ekonomického námestníka prednostu Branislava Slaného mesto Banská Bystrica týmto rieši každoročný schodok medzi príjmami a výdavkami odpadového hospodárstva vo výške viac ako 500.000 eur, aj pri zohľadnení zvýšeného počtu žiadateľov o zníženie a oslobodenie od poplatku. Pred úpravou sme mali druhý najnižší poplatok za zber a odvoz komunálneho odpadu spomedzi krajských miest.

Na druhej strane má mesto pod Urpínom jednu z najmodernejších a najkvalitnejších  skládok komunálneho odpadu na Slovensku, ale s pomerne vysokými cenami za uloženie. Tie určuje dlhodobá zmluva s firmou Marius Pedersen.

K menšiemu zvýšeniu poplatkov za komunálny odpad pristúpilo mesto  už začiatkom tohto roka, avšak podľa Slaného išlo len o kozmetické úpravy. Naposledy sa zásadnejšie menili poplatky v roku 2005. Aj po tretinovom zvýšení budú menej ako Bystričania platiť za odpad len v Žiline a Nitre.  Celkové náklady na likvidáciu odpadu predstavujú viac ako 3,5 milióna eur ročne.

Dohodli sme sa, že nebudeme rezať mačke chvost na viackrát. Je vecou názoru, či 7 eur je veľa. V každom prípade sme porovnávali výšku poplatku za likvidáciu odpadu aj v iných krajských mestách, ktoré ich tiež navyšujú kvôli vykrytiu nákladov. Mali sme druhú najnižšiu cenu a aj po tomto zvýšení zostaneme niekde v strede,“ poznamenal na zastupiteľstve primátor Peter Gogola (zdroj: BBonline). Po dohode poslaneckých klubov hlasovali za jeho návrh VZN všetci poslanci naprieč politickým spektrom.

Bude treba zlepšiť systém separovaného zberu, ktorý nie je lacný, ale zdražuje sa aj nedisciplinovanosťou občanov, ktorí do jednotlivých špeciálne označených nádob dávajú  rôzny odpad, čo si vyžaduje dodatočnú separáciu navyše pracovníkmi komunálnych služieb.

Samospráva zintenzívňuje aj vymáhanie dlhu za neuhradené poplatky exekúciami. Teraz je to suma viac ako 500 tisíc eur od právnických a fyzických osôb. Ide však o dlhodobý proces. Pokiaľ sa jedná o sociálne slabšie osoby, mesto spolupracuje so sociálnym oddelením, aby to nebolo kontraproduktívne.

Dôvodom prijatej zmeny VZN  o daniach a poplatkoch na rok 2013 boli okrem vykrytia deficitu  v odpadovom hospodárstve mesta aj legislatívne zmeny zákona č. 582/2004 Z.z. účinné od 1.12.2012. Zavádza sa povinnosť podania jedného daňového priznania pre daň z nehnuteľností, daň za psa, daň za predajné automaty a nevýherné hracie prístroje, pričom tieto dane budú vyrubené jedným platobným výmerom.

Stanovujú sa aj nové podmienky s určením podkladov na zníženie poplatku u daňovníkov, ktorí sa viac ako 90 dní v zdaňovacom období nezdržiavajú alebo nezdržiavali v meste. na území mesta bude jednotná sadzba pre množstvový zber.

Určenie splatnosti miestnej dane a poplatku bude v rozhodnutí a nie vo VZN. Mení sa forma uplatnenia zníženia si daňovej povinnosti dane zo stavieb na bývanie a dane z bytov daňovníkmi, ktorí dovŕšili 62 rokov, prostredníctvom prílohy k spoločnému daňovému priznaniu.

Znižuje sa tiež sadzba dane za psa o 33 eur pre všetkých psov chovaných na území mesta so skúškou záchranárskeho psa bez ohľadu na to, či sú členmi Kynologickej záchranárskej brigády alebo nie.

Hoci schválením VZN o daniach a poplatkoch sa mestu podľa všetkého podarí v budúcom roku vykryť schodok v odpadovom hospodárstve na úkor občanov, tí budú čakať na podobný krok od samosprávy, že začne šetriť aj na vlastných výdavkoch v administratíve. To sa dozvieme až pri schvaľovaní rozpočtu  mesta odloženého na začiatok roka  2013. Dovtedy budeme žiť v provizóriu.

Zdroj: Bystricoviny.sk