Jedným z bodov zrušeného februárového mestského zastupiteľstva malo byť aj budovanie nových parkovacích plôch v meste vrátane výstavby parkovacích domov. Táto dôležitá téma sa presúva na marec. Je to jeden z najvážnejších problémov, ktorý dlhodobo trápi Banskobystričanov.
Mesto Banská Bystrica má nedostatok vhodných parkovacích plôch nielen v centre, ale aj na sídliskách. V širšom mestskom centre by to podľa výhľadových štúdií mal riešiť automatizovaný systém parkovania s vytvorením elektronicky riadených parkovacích zón, podzemné parkovanie resp. výstavba zberných parkovacích domov. Niektoré projekty sú už pripravené, čaká sa na investorov.
Na sídliskách ide o väčší počet parkovacích miest, ktoré pri neustále sa rozširujúcom vozovom parku obyvateľov už zjavne nestačí. Navyše voľné parkovanie skomplikoval systém predplatených miest, ktoré niekde tvoria priam les rezervovaných parkingov a komplikujú život obyvateľom sídliska hlavne podvečer, keď prichádzajú z práce či z mesta domov a nieto kde zaparkovať. Nové verejné plochy na voľné bezplatné parkovanie občanov, ako sa zdá, sú zatiaľ v tejto ekonomickej situácii miestnej samosprávy asi v nedohľadne.
Na riešenie problému s parkovaním prijalo mesto niekoľko opatrení. Jedným z nich má byť budovanie spevnených plôch na parkovanie svojpomocne vkladom občanov do spoluinvestície s mestom s následným dlhodobým prenájmom takto postavených nových parkovacích miest na verejných pozemkoch mesta.
Prvou lastovičkou by mala byť realizácia projektu na Kalinčiakovej ulici v Radvani, kde by malo na súčasných zelených plochách pribudnúť 10 nových parkovacích miest so spevneným povrchom, z toho jedno pre imobilných občanov. Tie si budú môcť od mesta prenajať záujemcovia z radov miestnych občanov. Projekt počíta aj so spevnenou plochou pre smetné nádoby a novými sadovými úpravami. Podľa kompetentných by záber zelenej plochy s prípadným výrubom drevín mal byť minimálny. Otázka je, čo na to povedia občianski aktivisti a ochrancovia prírody.
Škoda, že neďaleko v centre Radvane sa v minulosti kvôli protestom občanov proti čerpacej stanici Shell nerealizoval projekt obchodno-obslužného centra s mestskou tržnicou a voľnými parkovacími plochami pre miestnych obyvateľov. Miesto vysnívaného parčíka tu dnes stojí iná občianska vybavenosť s objektom súkromnej firmy bez možnosti voľného parkovania. Preto sa musia hľadať aj takéto takpovediac náhradné možnosti.
Na rozdiel od Radvane záujem občanov o formu dlhodobého prenájmu nových parkovacích miest na Fončorde a v Sásovej napokon nebol taký, ako pri minuloročnom predbežnom prieskume. Z pôvodnej približne stovky záujemcov podpísala zmluvu o budúcom nájme parkovacieho miesta iba štvrtina. Dôvodom môže byť výška vkladu 1.200 eur ako spoluúčasti na investícii mesta, za ktorú získajú občania nájom parkovacieho miesta na šesť rokov. Napriek tomu, že súčasné vyhradené miesto na parkovanie je o viac ako raz toľko drahšie, ako bude prenájom novovybudovanej parkovacej plochy so spoluúčasťou občana na investícii (súčasných 438 eur oproti budúcim 200 eurám za rok).
S finančnou spoluúčasťou občanov vybuduje mesto v tomto roku zatiaľ 25 nových parkovacích miest, ostatné z vlastného rozpočtu. Ten však musí byť najskôr schválený, lebo pri rozpočtovom provizóriu mesto nemôže investovať ani cent. Projekt počíta s viac ako 130 parkovacích miestami na sídlisku v Sásovej (Chabenecká, Karpatská, Krivánska a Rudohorská), na Fončorde (Moskovská), v Podlaviciach (Limbová) a v Radvani okrem Kalinčiakovej aj v Podháji.
Projekt nových parkovacích miest s asfaltovým povrchom (niekde aj so zatrávňovacími železobetónovými dielcami resp. s dláždením) a lapačmi ropných látok sa v súčasnosti pripravuje pre získanie stavebného povolenia a do júna tohto roka by sa mal aj realizovať. Samozrejme iba v tom prípade, že celá investícia bude súčasťou schváleného rozpočtu mesta na rok 2011.
Zároveň chce mesto zvýšiť počet nových parkovacích miest aj výstavbou viacpodlažných parkovacích domov. Ako informoval vedúci odboru strategického rozvoja, investícií a verejného obstarávania MsÚ Ing. Ivan Sabó, najaktuálnejším je investičný zámer súkromného investora na najväčšom sásovskom sídlisku, konkrétne na Tatranskej ulici. Parkovacie miesta by sa tu podľa záujmu obyvateľov prenajímali alebo odpredávali. Mesto by malo s investorom čoskoro podpísať memorandum o vzájomnom porozumení.
Koľko nových parkovacích miest v meste pod Urpínom vznikne, bude závisieť od schválenej výšky investície mesta v novom rozpočte a zámerov potencionálnych investorov, v konečnom dôsledku však aj od záujmu občanov. Ten môže limitovať iba cena za prenájom či kúpu stáleho miesta na parkovanie. V každom prípade je to cesta dopredu, lebo nerobiť v tejto veci nič by bola aj v napätej ekonomickej situácii samospráv takpovediac cesta do pekla.
Zdroj: Bystricoviny.sk