Ján Nosko: Verím, že diskusie o mostoch prinesú požadované výsledky

Blog
0 /

Pred pár dňami som sa zúčastnil na nahrávaní relácie STVR Cez lupu, v ktorej odborníci a zástupcovia samospráv diskutovali o stave mostov na Slovensku. Dovolím si tvrdiť, že spúšťačom tejto témy, o ktorej sa v posledných mesiacoch intenzívne hovorí, bola práve Banská Bystrica.

Na havarijný stav mostov v našom meste však upozorňujeme už dlhodobo. Pred rokmi som dal pokyn na zakladanie mostových zošitov, aby sme poznali parametre a nedostatky každého mosta, ktorý sa na našom území nachádza. Hoci ich v meste máme 82, len polovica je evidovaná v našom majetku. Na zvyšné nám chýbajú projektové dokumentácie, akékoľvek doklady o ich vlastníctve či zaúčtovaní v účtovníctve.

Máme za sebou aj viditeľné výsledky. Málokto si už spomenie na starý drevený most – jediný prístup obyvateľov Iliaša k svojim domovom. Na vybudovanie nového mosta v tejto mestskej časti sme vynaložili 1,5 milióna eur.

Iliašsky most

Iliašsky most

Zrekonštruovali sme most v mestskej časti Jakub za cca 100 000 eur, ako aj malý most na Mládežníckej ulici na Fončorde, v objeme takmer pol milióna eur. Aktuálne pripravujeme podklady k výstavbe hlavného mosta v tejto lokalite, kde sa predpokladaná hodnota zákazky šplhá na takmer 1,8 milióna eur.

V súčasnosti máme vysúťaženého zhotoviteľa aj na výstavbu nového oceľového mosta pri malej železničnej stanici v objeme cca 1,7 milióna eur, ktorý nahradí 50-ročný most v havarijnom stave. Zároveň pripravujeme projektovú dokumentáciu nového mosta v Kremničke a diagnostikujeme ten Radvanský, hoci podobne ako Kremničiansky most, nie je v našom majetku.

Podľa profesora Martina Moravčíka zo Žilinskej univerzity v Žiline sa na Slovensku nachádza okolo 8 000 mostov. Štatistické údaje ukazujú, že okolo rokov 2010 -2012 sa stav niektorých mostov začal pomerne výrazne zhoršovať a dnes je tretina z nich v havarijnom stave.

Zbúraný Kremničiansky most

Zbúraný Kremničiansky most

Masívna výstavba infraštruktúry a budovania prvej generácie mostov prišla v 50. – 60. rokoch minulého storočia. Konštrukcie sa v tom čase nerobili tak dokonalo, ako sa robia dnes, preto majú mnohé v súčasnosti problémy a môžu zlyhať. Zároveň neboli dimenzované na takú frekventovanú dopravu a vôbec spôsob dopravy, s akým sa stretávame dnes. Vymizla železničná doprava a pribudla nákladná a ťažká kamiónová doprava, ktorá sa podpisuje pod zlý stav všetkých mostov.

Otázkou je aj vlastníctvo mostov a ich preberanie do majetku samospráv, ktoré v minulosti prebiehalo živelne. Mnohé nemajú projektové dokumentácie a ani preberacie protokoly. Príkladom je práve zbúraný Kremničiansky most či aktuálne diagnostikovaný Radvanský most, ktoré nie sú v našom vlastníctve. V nevyhnutnej miere sa však o ne roky staráme.

Radvanský most

Radvanský most

Myslím si, že mnoho takýchto mostov, a to nielen v Banskej Bystrici, patrí do nadradenej dopravnej infraštruktúry. Mnohé z nich slúžia ako privádzače alebo výjazdy na rýchlostné cesty, preto by mali mať vlastníka buď v Regionálnej správe ciest, Slovenskej správe ciest, prípadne NDS.

V konečnom dôsledku v zlom až havarijnom stave je približne 31 percent mostov na Slovenku. Ako samosprávy nie sme schopné vlastnými finančnými prostriedkami tento stav zvrátiť. Preto sme spolu s primátormi združenými v Únii miest Slovenska navrhli zmenu financovania samospráv a zriadenie fondu na regionálnu dopravu, ktorá by mohla vytvoriť systematické udržateľné prostredie a mechanizmus na financovanie takýchto opráv.

Ak sa o téme chcete dozvedieť viac, pozývam vás sledovať reláciu Cez lupu v sobotu 8. marca o 18:30 hod. na obrazovkách STVR :24.

Most na Mládežníckej

Most na Mládežníckej

 

Autor: Ján Nosko, Foto: ilustračné

Ján Nosko

Primátor mesta Banská Bystrica

58 článkov

Rozhodol som sa, že sa vám budem prihovárať aj takýmto spôsobom. Nie preto, že by bol moderný, ale preto, že vám môžem priblížiť moju robotu. Budete tak mať prehľad o tom, čo sa nám podarilo, a na čom sa maká, aby sa podarilo.