Pred pár dňami som sa zúčastnil na nahrávaní relácie STVR Cez lupu, v ktorej odborníci a zástupcovia samospráv diskutovali o stave mostov na Slovensku. Dovolím si tvrdiť, že spúšťačom tejto témy, o ktorej sa v posledných mesiacoch intenzívne hovorí, bola práve Banská Bystrica.
Na havarijný stav mostov v našom meste však upozorňujeme už dlhodobo. Pred rokmi som dal pokyn na zakladanie mostových zošitov, aby sme poznali parametre a nedostatky každého mosta, ktorý sa na našom území nachádza. Hoci ich v meste máme 82, len polovica je evidovaná v našom majetku. Na zvyšné nám chýbajú projektové dokumentácie, akékoľvek doklady o ich vlastníctve či zaúčtovaní v účtovníctve.
Máme za sebou aj viditeľné výsledky. Málokto si už spomenie na starý drevený most – jediný prístup obyvateľov Iliaša k svojim domovom. Na vybudovanie nového mosta v tejto mestskej časti sme vynaložili 1,5 milióna eur.

Iliašsky most
Zrekonštruovali sme most v mestskej časti Jakub za cca 100 000 eur, ako aj malý most na Mládežníckej ulici na Fončorde, v objeme takmer pol milióna eur. Aktuálne pripravujeme podklady k výstavbe hlavného mosta v tejto lokalite, kde sa predpokladaná hodnota zákazky šplhá na takmer 1,8 milióna eur.
V súčasnosti máme vysúťaženého zhotoviteľa aj na výstavbu nového oceľového mosta pri malej železničnej stanici v objeme cca 1,7 milióna eur, ktorý nahradí 50-ročný most v havarijnom stave. Zároveň pripravujeme projektovú dokumentáciu nového mosta v Kremničke a diagnostikujeme ten Radvanský, hoci podobne ako Kremničiansky most, nie je v našom majetku.
Podľa profesora Martina Moravčíka zo Žilinskej univerzity v Žiline sa na Slovensku nachádza okolo 8 000 mostov. Štatistické údaje ukazujú, že okolo rokov 2010 -2012 sa stav niektorých mostov začal pomerne výrazne zhoršovať a dnes je tretina z nich v havarijnom stave.

Zbúraný Kremničiansky most
Masívna výstavba infraštruktúry a budovania prvej generácie mostov prišla v 50. – 60. rokoch minulého storočia. Konštrukcie sa v tom čase nerobili tak dokonalo, ako sa robia dnes, preto majú mnohé v súčasnosti problémy a môžu zlyhať. Zároveň neboli dimenzované na takú frekventovanú dopravu a vôbec spôsob dopravy, s akým sa stretávame dnes. Vymizla železničná doprava a pribudla nákladná a ťažká kamiónová doprava, ktorá sa podpisuje pod zlý stav všetkých mostov.
Otázkou je aj vlastníctvo mostov a ich preberanie do majetku samospráv, ktoré v minulosti prebiehalo živelne. Mnohé nemajú projektové dokumentácie a ani preberacie protokoly. Príkladom je práve zbúraný Kremničiansky most či aktuálne diagnostikovaný Radvanský most, ktoré nie sú v našom vlastníctve. V nevyhnutnej miere sa však o ne roky staráme.

Radvanský most
Myslím si, že mnoho takýchto mostov, a to nielen v Banskej Bystrici, patrí do nadradenej dopravnej infraštruktúry. Mnohé z nich slúžia ako privádzače alebo výjazdy na rýchlostné cesty, preto by mali mať vlastníka buď v Regionálnej správe ciest, Slovenskej správe ciest, prípadne NDS.
V konečnom dôsledku v zlom až havarijnom stave je približne 31 percent mostov na Slovenku. Ako samosprávy nie sme schopné vlastnými finančnými prostriedkami tento stav zvrátiť. Preto sme spolu s primátormi združenými v Únii miest Slovenska navrhli zmenu financovania samospráv a zriadenie fondu na regionálnu dopravu, ktorá by mohla vytvoriť systematické udržateľné prostredie a mechanizmus na financovanie takýchto opráv.
Ak sa o téme chcete dozvedieť viac, pozývam vás sledovať reláciu Cez lupu v sobotu 8. marca o 18:30 hod. na obrazovkách STVR :24.

Most na Mládežníckej
Autor: Ján Nosko, Foto: ilustračné