Po predchádzajúcich dvoch rokoch, keď mesto Banská Bystrica podobne ako ostatné samosprávy kvôli nedostatočnému financovaniu samospráv zo strany štátu nemohlo poskytovať zo svojho rozpočtu dotácie pre oblasť športu, kultúry, sociálnych vecí, školstva, cestovného ruchu, životného prostredia či ekologickej dopravy, sa pre tento rok situácia zmenila k lepšiemu.
Nové pravidlá pre prideľovanie dotácií z rozpočtu mesta
Preto bolo predmetom rokovania odborných komisií a utorkového zastupiteľstva v meste pod Urpínom schvaľovanie nového všeobecne záväzného nariadenia (VZN) o poskytovaní dotácií z rozpočtu mesta. Poslanci okrem samotného VZN jednomyseľne schválili aj rozdelenie dotácií vo výške 300 000 eur na tento rok.
Žiadatelia budú môcť doručiť svoju žiadosť o dotáciu podľa nových pravidiel od 27. februára do 15. marca 2025, pričom príslušné komisie budú prihliadať aj na žiadosti doručené do 31. októbra 2024.
V dôvodovej správe k predloženému návrhu VZN sa uvádza, že spolupráca s obyvateľmi je súčasťou otvorenej samosprávy. Obdobie od roku 2020, poznačeného covidovou krízou a následne ekonomickou krízou súvisiacou s vojnou na Ukrajine, je pre samosprávy mimoriadne náročné.
Konsolidačný balík mestu výrazným spôsobom obmedzí rozsah a kvalitu poskytovaných služieb obyvateľstvu. S cieľom čiastočne zmierniť tieto dopady mesto pristúpilo k vyčleneniu dotačného balíka v objeme 300 000 eur. Ekonomická situácia neumožňuje implementáciu ustanovení dotačnej schémy podľa ustanovení VZN č. 12/2020 o poskytovaní dotácií z rozpočtu Mesta Banská Bystrica.
Po dvojročnom období utlmenia poskytovania dotácií z rozpočtu mesta bola preto predložená novela VZN o poskytovaní dotácií z rozpočtu mesta, prostredníctvom ktorého bude samospráva reaguje na požiadavky subjektov vykonávajúcich verejnoprospešnú činnosť v kultúre, športe, sociálnej oblasti a ďalších oblastiach.
Zmeny v novom VZN
Najpodstatnejšie zmeny v návrhu nového VZN o poskytovaní dotácií z rozpočtu Mesta Banská Bystrica sú nasledovné:
- 3 – zaniká definícia priamych dotácií a dotácií primátora.
- 4 – zaniká ustanovenie percentuálneho vyčlenenia finančných prostriedkov z daní z príjmov fyzických osôb. Taktiež zaniká percentuálne prerozdelenie vyčlenenej sumy medzi dotácie primátora a dotácie komisií.
- 5 – preformulovanie jednej z oblastí podporovanej dotáciami: „i) komunitný rozvoj prostredníctvom občianskej participácie.“
- 6 ods. 14 – „Mesto si vyhradzuje právo neposkytnúť schválenú dotáciu alebo jej časť, ak by jej poskytnutím mohla byť ohrozená vyrovnanosť bežného rozpočtu mesta.“
- 7 ods. 2 – Žiadosť o poskytnutie dotácie pre príslušný rozpočtový rok môže ten istý žiadateľ podať na viac projektov.
- 8 – rozdelenie čl. 5 na čl. 5 a 6, pričom čl. 6 obsahuje zapracované preformulovanie druhej vety pôvodného článku 5: „V prípade nečerpania dotácie žiadateľom na pôvodne schválený projekt, komisia MsZ môže uznesením rozhodnúť o ďalšom použití tejto dotácie alebo jej časti pre ďalšieho žiadateľa na iný projekt tak, aby bola vyčerpaná najneskôr do 31. decembra príslušného rozpočtového roka.“
- 12 ods. 4: – „VMČ na základe uznesenia môže zmeniť Rámcový plán akcií financovaných z dotácie na príslušný rok najviac trikrát, a to v termínoch ustanovených v zmluve o poskytnutí dotácie.“
- 14 – doplnenie Prechodných ustanovení vrátane predĺženia lehoty na doručenie žiadostí o dotácie na rok 2025 do 15. marca 2025.
Súčasne s predložením novely VZN mesto pristúpilo k návrhu predbežného prerozdelenia dotácií, pričom v rámci návrhu zohľadnilo vývoj poskytnutých dotácií v rokoch 2020 až 2022.
Prerozdelenie objemov dotácií do jednotlivých komisií bolo aj obsahom návrhu na zmenu rozpočtu č. 1, čo poslanci schválili jednomyseľne aj napriek pripomienkam opozičných poslaneckých klubov.
Tabuľka prerozdelenia dotácií z rozpočtu mesta na rok 2025
Zdroj: Mesto BB a (tom) , Foto: ilustračné