Čiernohronská železnička – národná kultúrna pamiatka a jeden zo siedmich divov Banskobystrického kraja, ktorá už viac ako 40 rokov oživuje históriu lesnej dopravy vďaka nadšeniu a vytrvalosti dobrovoľníkov, je v ohrození. Dnes je jej budúcnosť krehkejšia ako kedykoľvek predtým, a preto potrebuje našu pomoc.
Prečo je Čiernohronská železnička dôležitá?
Predstavte si, že by ste už nikdy nepočuli funiace parné rušne, necítili vôňu dreva či nezažili detskú radosť pri pohľade na historické vagóniky, ktoré vás prevezú cez malebné lesy Horehronia.
Táto železnička, postavená v roku 1908, mala byť kedysi odsúdená na zánik – z trate mali byť šrotoviská, na ich mieste paneláky. Avšak nezdolná snaha tisícok dobrovoľníkov ju zachránila pred zabudnutím a vdýchla jej nový život.
Dnes, ako jedna z posledných lesných úzkorozchodných železníc na Slovensku, predstavuje technický klenot svetového významu. Každé leto ožíva, pripomínajúc nám, že história nie je len minulosť, ale aj náš záväzok voči budúcim generáciám.
Učí nás, že hrdosť na našu minulosť môžeme deťom vštepovať aj cez nezabudnuteľné zážitky, medzi ktoré jazda historickou železničkou bezpochyby patrí.
Vyše 40 rokov sa dobrovoľníci starajú o túto unikátnu národnú kultúrnu pamiatku
Čiernohronskú železnicu dnes vlastní a prevádzkuje nezisková organizácia ČHŽ, n.o. spolu so štyrmi obcami Mikroregiónu Čierny Hron – majiteľmi pozemkov a budov. Už vyše 40 rokov sa starajú o túto unikátnu národnú kultúrnu pamiatku, obnovujú vyše storočné trate a oživujú parné rušne i vagóniky tak, aby nám malými krokmi vrátili kúsok histórie.
Tisíce dobrovoľníkov od leta 1983 každoročne neúnavne a vytrvalo opravujú a udržiavajú 20 km zachovaných tratí, 6 parných a 12 motorových lokomotív, traťových strojov i drezín spolu s desiatkami historických vozňov – dedičstvo našich predkov. Tí v údolí Čierneho Hrona dokázali vyše trištvrte storočia hrdo prevádzkovať najdlhšiu lesnú úzkorozchodnú železnicu na Slovensku – kedysi mala celkovú dĺžku až 132 km…
Vďaka nim stále ešte každé leto vyrážajú na trať vrźgajúce vagóny a funiace parné rušne a s nimi ožíva detská radosť, ale aj technický klenot svetového rozmeru.
Boj o prežitie, situácia je kritická
Posledné dva roky však spôsobili železničke vážne finančné problémy. Ukazuje sa, že ľudská chamtivosť a neprajnosť úradov dokážu narobiť väčšie škody ako svetová pandémia. Viac o situácii sa dočítate tu a tu.
A aj keď to môže vyzerať, že všetko dobre dopadlo, lebo veď všetky súdy s developerom zatiaľ prevádzkovatelia železničky vyhrali a i príroda sa po kalamite dokáže pomerne rýchlo spamätať, opak sa môže ľahko stať pravdou.
Opäť sa môže ukázať, že stačí mať dosť peňazí, pričom na pravde a spravodlivosti až tak nezáleží. Stačí vydržať, kým nevydrží železnička…
„Chýbajúce tržby a neočakávané platby za nevyhnutné právne služby, nám neumožňujú cez zimu vykonať všetky potrebné opravy a revízie tratí, mostov, kotlov parných lokomotív, vozňov i budov, ani uhradiť trvalé čo i len najnutnejšie platby za energie a celkovú každomesačnú réžiu železničky,“
hovorí riaditeľ Čiernohorskej železničky Aleš Bílek.
Parné rušne nepatria do šrotu
Boj o záchranu železničky neustal a dnes opäť a ešte viac potrebuje pomoc. Pred sezónou nebude financií ani na zakúpenie uhlia, dreva či nafty lokomotívy a hrozí, že v roku 2025 naša železnička stíchne. Pre prežitie zimy a spustenie letnej prevádzky potrebuje Čiernohronská železnička sumu 85 000 €.
Bez finančnej rezervy nedokáže železnička preklenúť aktuálnu zimu, vykonať potrebné opravy tratí, mostov, lokomotív či budov, ani pokryť základné výdavky na energie a prevádzku. Ak nezíska podporu hrozí, že v roku 2025 železnička zostane ticho a ďalšia časť slovenskej histórie sa nenávratne stratí, padnúc za obeť krátkozrakým podnikateľským zámerom bez pridanej hodnoty.
Podporme ešte dnes a zachráňme Čiernohronskú železničku cez https://donio.sk/zachranme-ciernohronsku-zeleznicu. Spoločne môžeme udržať tento technický skvost nažive!
Zdroj: tom) a donio.sk, Foto: ilustračné