Ak by sa parlamentné voľby konali začiatkom júla, prvé miesto by si podelili Progresívne Slovensko (22,6 %) a Smer-SD (22,5 %), pred Hlasom (13,1 %).
NMS Market Research Slovakia
Tieto výsledky priniesol volebný model agentúry NMS Market Research Slovakia, ktorý sa realizoval od 4. do 8. júla 2024. Vyzerá to tak, že len tri strany by mali dlhodobejšie zaistené miesto v parlamente, ostatné musia oň bojovať.
Do NR SR by sa v júli dostali aj Republika (7 %), KDH (6 %) a SaS (5,1 %). Pod päťpercentnou hranicou zvoliteľnosti skončili Demokrati (4,6 %), Slovensko a Za ľudí (4,2 %), SNS (4,1 %), Sme rodina (3,7 %), Maďarská aliancia (3,4 %), ĽSNS (1,5 %) a Kresťanská únia (1,2 %). Účasť vo voľbách by dosiahla 58,4 %.
Volebný model zahŕňa voličov, ktorí sú rozhodnutí alebo zvažujú určitú stranu, pričom zohľadňuje mieru istoty ich účasti na voľbách a pevnosť rozhodnutia voliť konkrétnu stranu.
Hlas voliča, ktorý je pevne rozhodnutý ísť voliť a voliť danú stranu, má väčšiu váhu ako hlas voliča, ktorý ešte zvažuje, koho bude voliť alebo či vôbec pôjde voliť. Nerozhodnutí voliči a tí, ktorí odmietajú ísť voliť, sa do modelu nezahŕňajú. Výsledky zobrazujú len strany s nameraným ziskom nad 2 %.
Prieskum SANEP
Podľa exkluzívneho prieskumu spoločnosti SANEP pre televíziu ta3 z prvej polovice júla by parlamentné voľby vyhral Smer (25 %) pred PS (21,5 %) a Hlasom (13,4 %). Tieto tri strany majú v posledných prieskumoch najstabilnejšiu voličskú podporu.
Do parlamentu by sa ešte dostali KDH (7,1 %), Republika (6,5 %) a SaS (6,1 %). Naopak pred bránami parlamentu by zostali SNS (3,9 %), Aliancia-Szövetség (4,4 %), koalícia Slovensko, Za ľudí a KÚ (4,2 %), Demokrati (3,6 %) a Sme rodina (2 %).
Poslanecké mandáty by sa rozdelili nasledovne: Smer 47, PS 41, Hlas 25, KDH 13, Republika 12 a SaS 12 poslancov. Rozhodnutých bolo 67,6 % opýtaných, 14,3 % sa nevedelo rozhodnúť a ďalších 18,1 % deklarovalo, že by voliť nešli.
Tento prieskum spoločnosti SANEP sa uskutočnil v dňoch 9. – 15. júla 2024 na vybranej skupine 1 900 respondentov.
Zdroj: (tom) a NMS Market Research Slovakia , Foto: ilustračné